Bijlagen

Bijlage 1: Taakvelden overzicht

Taakvelden Lasten

Terug naar navigatie - Taakvelden Lasten
taakveld Omschrijving Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Begroot 2028
0-1.25 Bestuur 2.098 2.098 2.097 2.079
0-2.25 Burgerzaken 1.962 2.052 2.122 2.023
1-1.25 Crisisbeheersing en brandweer 2.108 2.108 2.108 2.108
1-2.25 Openbare orde en veiligheid 370 370 370 370
5-7.25 Prog 2 Openbaar groen (openlucht)recr. 2.400 2.400 2.400 2.400
2-1.25 Verkeer en vervoer 6.504 6.639 6.653 7.185
2-3.25 Recreatieve havens 65 132 125 128
2-4.25 Economische havens en waterwegen 50 49 49 49
2-5.25 Openbaar vervoer 4 4 4 4
3-1.25 Economische ontwikkeling 68 70 67 67
3-2.25 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 3 3 3 3
3-3.25 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 172 175 175 175
3-4A.25 Economische promotie 94 97 97 97
4-2.25 Onderwijshuisvesting 2.532 2.767 2.698 2.850
4-3.25 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 1.645 1.620 1.620 1.620
5-1.25 Sportbeleid en activering 611 583 555 550
5-2.25 Sportaccommodaties 1.990 2.032 2.047 2.049
5-3.25 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en 524 452 452 479
5-4.25 Musea 97 97 97 97
5-5.25 Cultureel erfgoed 150 140 139 138
5-6.25 Media 621 594 594 594
5-7A.25 Prog 5 Openbaar groen (openlucht)recr. 694 698 699 699
6-1.25 Samenkracht en burgerparticipatie 4.988 2.396 2.267 2.236
6-21.25 Toegang en eerstelijnsvoorziening WMO 38 38 38 38
6-22.25 Toegang en eerstelijnsvoorziening Jeugd 12 12 12 12
6-23.25 Toegang en eerstelijnsvoorziening Integr 3.709 3.709 3.709 3.709
6-3.25 Inkomensregelingen 10.770 10.770 10.770 10.770
6-4.25 WSW en beschut werk 4.046 4.046 4.046 4.046
6-5.25 Arbeidsparticipatie 1.414 1.414 1.353 1.353
6-60.25 Hulpmiddelen en diensten (WMO) 946 946 946 946
6-711.25 Huishoudelijke hulp (WMO) 3.165 2.965 2.965 2.965
6-712.25 Begeleiding (WMO) 1.540 1.540 1.540 1.540
6-713.25 Dagbesteding (WMO) 836 836 836 836
6-714.25 Overige maatwerkarrangementen (WMO) 140 140 140 140
6-791.25 PGB WMO 134 134 134 134
6-811.25 Beschermd wonen (WMO) -478 50 50 50
6-812.25 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 73 73 73 73
6-91.25 Coördinatie en beleid WMO 873 873 873 873
6-751.25 Jeugdhulp ambulant lokaal 136 136 136 136
6-752.25 Jeugdhulp ambulant regionaal 5.240 5.240 5.240 5.240
6-753.25 Jeugdhulp ambulant landelijk 100 100 100 100
6-761.25 Jeugdhulp met verblijf lokaal 500 500 500 500
6-762.25 Jeugdhulp met verblijf regionaal 2.000 2.000 2.000 2.000
6-763.25 Jeugdhulp met verblijf landelijk 500 500 500 500
6-792.25 PGB Jeugd 150 150 150 150
6-821.25 Jeugdbescherming 772 772 772 772
6-822.25 Jeugdreclassering 25 25 25 25
6-92.25 Coördinatie en beleid Jeugd 522 -278 -178 -178
0-10E.25 Mutaties reserves 25 25 25 25
7-1.25 Volksgezondheid 2.197 2.146 2.027 2.027
7-2.25 Riolering 2.219 2.256 2.390 2.463
7-3.25 Afval 3.234 3.229 3.226 3.209
7-4.25 Milieubeheer 2.429 2.429 2.429 2.429
7-5.25 Begraafplaatsen en crematoria 387 390 389 390
0-3.25 Beheer overige gebouwen en gronden 258 268 269 273
8-1.25 Ruimtelijke ordening 1.149 1.099 1.099 1.099
8-2.25 Grondexploitatie (niet bedrijventerreine 0 0 0 0
8-3.25 Wonen en bouwen 1.575 1.442 1.439 1.397
0-5.25 Treasury -48 -59 -32 -58
0-61.25 OZB woningen 319 319 319 319
0-62.25 OZB niet-woningen 319 319 319 319
0-64.25 Belastingen overig 95 95 95 95
0-8.25 Overige baten en lasten 13 13 13 13
3-4.25 Economische promotie 0 0 0 0
0-8A.25 Overige baten en lasten 1.880 -1.714 -1.559 -1.874
0-8B.25 Overige baten en lasten 1.370 1.070 1.070 1.070
0-4.25 Overhead 20.527 20.420 20.208 20.683
104.859 98.010 97.891 98.605

Taakvelden baten

Terug naar navigatie - Taakvelden baten
taakveld Omschrijving Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Begroot 2028
0-1.25 Bestuur -49 -49 -49 -49
0-2.25 Burgerzaken -399 -459 -448 -397
1-2.25 Openbare orde en veiligheid -16 -16 -16 -16
5-7.25 Prog 2 Openbaar groen (openlucht)recr. -58 -58 -58 -58
0-10A.25 Mutaties reserves -443 -333 -333 -333
2-1.25 Verkeer en vervoer -106 -106 -106 -106
2-3.25 Recreatieve havens -31 -31 -31 -31
2-5.25 Openbaar vervoer -6 -6 -6 -6
3-2.25 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 0 0 0 0
3-3.25 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -21 -21 -21 -21
4-2.25 Onderwijshuisvesting -445 -445 -445 -445
4-3.25 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken -467 -467 -467 -467
0-10B.25 Mutaties reserves -65 -109 -109 -109
5-1.25 Sportbeleid en activering -195 -167 0 0
5-2.25 Sportaccommodaties -565 -565 -565 -565
5-6.25 Media -27 0 0 0
5-7A.25 Prog 5 Openbaar groen (openlucht)recr. -17 -17 -17 -17
6-1.25 Samenkracht en burgerparticipatie -2.944 -256 -136 -136
6-22.25 Toegang en eerstelijnsvoorziening Jeugd -38 -38 -38 -38
6-3.25 Inkomensregelingen -8.308 -8.308 -8.308 -8.308
6-60.25 Hulpmiddelen en diensten (WMO) -6 -6 -6 -6
6-711.25 Huishoudelijke hulp (WMO) -190 -190 -190 -190
0-10E.25 Mutaties reserves 0 0 0 0
7-1.25 Volksgezondheid -197 -147 -27 -27
7-2.25 Riolering -2.467 -2.467 -2.467 -2.467
7-3.25 Afval -3.637 -3.637 -3.637 -3.637
7-4.25 Milieubeheer -543 -543 -543 -543
7-5.25 Begraafplaatsen en crematoria -209 -209 -209 -209
0-10F.25 Mutaties reserves -58 -58 -58 -58
0-3.25 Beheer overige gebouwen en gronden -1 -1 -1 -1
8-2.25 Grondexploitatie (niet bedrijventerreine 0 0 0 0
8-3.25 Wonen en bouwen -725 -725 -725 -629
0-5.25 Treasury -487 -146 -146 -146
0-61.25 OZB woningen -3.258 -3.258 -3.258 -3.258
0-62.25 OZB niet-woningen -1.968 -1.968 -1.968 -1.968
0-64.25 Belastingen overig -140 -140 -140 -140
0-7.25 Algemene uitkering en overige uitkeringe -67.436 -63.659 -64.080 -64.689
3-4.25 Economische promotie -224 -224 -224 -224
0-4.25 Overhead -9.114 -9.183 -9.060 -9.312
-104.859 -98.010 -97.891 -98.605

Bijlage 2: Subsidieplafonds

Subsidieplafonds

Terug naar navigatie - Subsidieplafonds

In deze bijlage staan 2 soorten subsidies:

  • Subsidies aan de preferente instellingen/organisaties. Deze subsidieplafonds moeten door de raad worden vastgesteld. 
  • Subsidies op basis van een subsidieregeling. In de regeling staan de voorwaarden en dergelijke. De uitvoering van subsidieregeling is gedelegeerd aan b&w. Wij geven hier op een opsomming van de bestaande subsidieregelingen.

Overzicht subsidies per preferente instelling

Terug naar navigatie - Overzicht subsidies per preferente instelling
Beleidsproduct Preferente organisatie Bedrag
Veiligheid
Veiligheid Stichting Scala € 20.560
Verkeer, Vervoer en Waterstaat
Waterwegen Ijswegen Centrale Weststellingwerf € 1.731
Onderwijs
Heemkunde Stichting Comprix € 10.436
Sport, Cultuur en Recreatie
Bibliotheekwerk Stichting Bibliotheken Zuidoost Fryslân € 575.243
SPUK IDO Informatiepunt DigitaleOverheid Stichting Bibliotheken Zuidoost Fryslân € 27.400
Ontwikkelingssamenwerking Stichting Wereldwinkel Wolvega e.o. € 3.515
Ontwikkelingssamenwerking Stichting Gered Gereedschap Wolvega € 5.928
Cultuurbevordering (bevordering Stellingwerfs) Subsidie Schrieversronte € 45.601
Cultuurbevordering Stichting Opera Spanga € 45.234
Cultuurbevordering Stichting Beheer Cultuurcluster Vlechtwerk € 5.000
Cultuurbevordering Stichting Intermezzo (Opera Nijetrijne) € 2.617
Cultuurbevordering Arcadia, triënnale € 67.500
Oudheidkunde en musea Stichting Nationaal Vlechtmuseum Noordwolde € 90.281
Oudheidkunde en musea Vereniging Oudheidkamer Weststellingwerf € 5.470
Heite Schaaktoernooi Heite Schaaktoernooi € 5.543
Muziekonderwijs - Doorlopende leerlijn Jeugd en jongeren (hafabra) Stichting Comprix € 41.154
Terra € 10.401
Stichting Voortgezet Onderwijs Steenwijkerland-Weststellingwerf € 41.034
Stichting Catent € 3.045
Stichting De Tjongerwerven Christelijk Primair Onderwijs € 4.172
Stichting Matthijsje € 1.980
De Bisschop Möller Stichting (BMS) € 12.485
Muziekvereniging "Woudklank" € 4.000
Muziekvereniging de Harmonie € 15.000
Christelijke Muziekvereniging Euphonia € 13.658
Buurtsportwerk Stichting Sport Fryslân € 264.159
Sportstimulering Volwassenenfonds sport en recreatie € 56.000
Multifunctionele accommodaties (onderhoud) Stichting Harten Tien € 58.625
Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland € 40.000
Lokale omroep Stichting Radio Weststellingwerf Centraal € 18.833
Sociaal Domein
Armoedebeleid Stichting Leergeld Heerenveen e.o. € 123.050,00
Armoedebeleid Stichting voedselbank Weststellingwerf € 5.000,00
WMO Tuindienst Meijo € 4.351,00
Schuldhulpverlening Humanitas € 6.000,00
Maatschappelijke dienstverlening Stichting Slachtofferhulp Nederland € 10.243,00
Maatschappelijke dienstverlening Stichting Tûmba € 27.811,00
Versterking Sociale Basis Stichting Breuningslaan € 2.000,00
Versterking Sociale Basis Stichting Home-start Nederland € 36.063,00

Overzicht subsidieregelingen

Terug naar navigatie - Overzicht subsidieregelingen

De verschillende Subsidieverordeningen zijn:
Algemene Subsidieverordening 2020
Verordening compensatieregeling onroerende-zaak belastingen sportinstellingen gemeente Weststellingwerf

De verschillende subsidieregelingen zijn:
Subsidieregeling Peuteropvang en Voorschoolse Educatie Weststellingwerf 
Subsidieregeling Amateurkunstbeoefening Weststellingwerf
Subsidieregeling kunst en cultuur
Subsidieregeling sportverenigingen gemeente Weststellingwerf
Subsidieverordening beschermde gemeentelijke monumenten gemeente Weststellingwerf
Subsidieregeling Sociaal cultureel werk Weststellingwerf
Subsidieregeling Maatschappelijke dienstverlening, Ouderenzorg en Openbare gezondheidszorg (EHBO)
Subsidieregeling Lokaal Gezondheidsbeleid Weststellingwerf 
Subsidieregeling Ondernemersfonds Weststellingwerf 
Subsidieregeling Dorpenfonds gemeente Weststellingwerf
Subsidieregeling Lokale Aanpak Isolatie gemeente Weststellingwerf
Subsidieregeling Bestemming Wolvega fase drie gemeente Weststellingwerf 

Bijlage 3: Beleidsindicatoren

Bijlage 4: Lijst met afkortingen

Lijst met afkortingen

Terug naar navigatie - Lijst met afkortingen
A
ABP Pensioenfonds voor overheid en onderwijs
APV Algemene Plaatselijke Verordening
AVE Aanpak Voorkoming Escalatie
AVG Algemene Verordening Gegevensbescherming
AWB Algemene wet bestuursrecht
B
BBV Besluit begroting en verantwoording
Brede Spuk de Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026 ('Brede SPUK').
BIE Bouwgrond in exploitatie
BIG Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten
BIO Baseline Informatiebeveiliging Overheid
BNG Bank Nederlandse gemeenten
BRP Basisregistratie Personen
BTW Bruto toegevoegde waarde
BUIG Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorziening Gemeenten
BV Besloten vennootschap
BVI afdeling Belasting, Vastgoed en Informatie
BZK Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
C
C02 Koolstofdioxide (Koolzuurgas)
cao Collectieve Arbeidsovereenkomst
CCW Commerciële club Weststellingwerf
D
DIV Documentaire Informatievoorziening
DMJOP Duurzame meerjarenonderhoudsplanning
DMS Document Management Systeem
DSO Digitaal Stelsel Omgevingswet
DVO Dienstverleningsovereenkomst
E
EMU Europese Economische en Monetaire Unie saldo
ENSIA Eenduidige Normatiek Single Information Audit
F
FBWK Fries Bestuursakkoord Waterketen
FG Functionaris Gegevensbescherming
Fido Wet financiering decentrale overheden
Fumo Friese Uitvoeringsdienst Milieu en Omgeving
G
GAP Gemeentelijk afvalstoffen plan
GFT Groente-, fruit- en tuinafval
GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst
GGZ Geestelijke gezondheidszorg
GIDS Gezond in de stad
GR Gemeenschappelijke Regeling
GRP Gemeentelijk Rioleringsplan
GVVP Gemeentelijk verkeer en vervoerplan
H
Hof Wet houdbare overheidsfinanciën
HRM Human Resource Management (Personeelszaken)
I
I&A Informatisering en Automatisering
ICT Informatie en Communicatie Technologie
IDO Informatiepunten Digitale Overheid
IHP Integraal Huisvesting Plan
IKC Integraal kind centrum
ISHP Integraal strategisch onderwijshuisvestingsplan
ISK Internationale schakelklas
IVB Integraal veiligheidsbeleid
IZA Integraal Zorgakkoord
J
JOGG Jongeren op gezond gewicht
K
KB Koninklijke Bibliotheek
L
LAP Landelijk AfvalbeheerPlan
LED Light Emitting Diode
LTA Lange termijnagenda
LTO Land en Tuinbouworganisatie
M
MAP Module Arbeidsmarkt en Participatie
MJOP Meerjarenonderhoudsplanning
MKB Midden en kleinbedrijf
Mph Meerpersoonshuishouden
MT Management team
MUP Menstruatie Uitgifte Punten
MVI Manifest verantwoord inkopen
MVOI Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen
N
NCW Netto Contant Waarde
NIEGG Niet in exploitatie genomen (bouw)grond
NIP Nationaal Isolatie Programma
NIX18 Geen alcohol voor 18 jaar
NPLG Nationaal Programma Landelijk Gebied
NV Naamloze Vennootschap
O
OKO Opgroeien in een Kansrijke Omgeving
OSW Onafhankelijke seniorenvereniging Wolvega
OVN Ondernemersvereniging Noordwolde
OWO Gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland
OZB Onroerende- zaakbelastingen
P
PB Dorps-, wijk- en buurtverenigingen
P&C Planning en control
PGB Persoonsgebonden budget
PMIEK Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat
PNIK Paspoorten en Nederlandse Identiteitskaarten
POC Percentage Of Completion
POH Praktijkondersteuner Jeugd
R
REC Reststoffen Energie Centrale
RES Regionale Energiestrategie
RIEC Regionale Inlichtingen Expertise Centra
RRE Regeling Reductie Energieverbruik
S
SDF Sociaal domein Fryslân
SOVF Stichting Openbare Verlichting Fryslân
SOW Stichting Ondernemersfonds Weststellingwerf
SW Sociale werkvoorziening
U
UWV Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
V
VANG Van Afval Naar Grondstof
VFG Vereniging Friese Gemeenten
VKB Vereniging Kleine Dorpen Weststellingwerf
VNG Vereniging van Nederlandse Gemeenten
VNN Verslavingszorg Noord Nederland
VPB Vennootschapsbelasting
VRF Veiligheidsregio Fryslân
VSO Vaststellingsovereenkomst
VTH Vergunning, Toezicht en Handhaving
W
WABO Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Wkb Wet kwaliteitsborging voor bouwen
WLZ Wet Langdurige Zorg
WM Wet Milieubeheer
Wmbev Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer
Wmo Wet maatschappelijke ondersteuning
WOB Wet openbaarheid van bestuur
Woo Wet open overheid
WOW Winkeliers- en Ondernemersvereniging Wolvega
WOZ Waardering Onroerende zaken
WSW Waarborgfonds Sociale Woningbouw
WsW Wet sociale Werkvoorziening

Bijlage 5: Lijst met financiële begrippen

Lijst met financiële begrippen

Terug naar navigatie - Lijst met financiële begrippen
A
Aanbesteding Een inkoopmethode om offertes te krijgen voor het uitvoeren van een openbare opdracht. Vaak gaat het om werkzaamheden in de openbare ruimte, zoals onderhoud van wegen.
Activa De (financiële) bezittingen van de gemeente. Activa staan aan de linkerkant van een balans. Aan de rechterkant staan dan de passiva (schulden).
Algemene reserve Een soort spaarpot van de gemeente, waarvoor nog geen bestemming is bepaald.
Algemene uitkering Geld dat gemeenten krijgen van de Rijksoverheid uit het Gemeentefonds. Gemeenten mogen zelf bepalen waar ze dit geld aan besteden. Hoeveel geld gemeenten krijgen, is afhankelijk van maatstaven zoals het aantal inwoners, aantal uitkeringsgerechtigden en oppervlakte. Zie ook: Gemeentefonds.
B
Balans Een overzicht van alle bezittingen (activa) en schulden (passiva) op één moment. De balans is een verplicht onderdeel van de jaarrekening. De geprognosticeerde balans in de begroting is een schatting van de financiële situatie op 31 december.
Baten De inkomsten van de gemeente. De gemeente werkt met een stelsel van baten en lasten. Dat betekent dat inkomsten en uitgaven boekhoudkundig horen bij het begrotingsjaar waarop zij betrekking hebben. Het gaat dus niet om het jaar waarin de betaling is gedaan (kasstelsel).
Begroting De plannen die de gemeente voor een jaar heeft, wat die plannen kosten en welke inkomsten de gemeente verwacht.
Begrotingssaldo Het begrotingssaldo is het verschil tussen de in de begroting verwachte opbrengsten en de verwachte kosten (baten en lasten).
Belastingcapaciteit Hoeveel belastinggeld een gemeente jaarlijks kan ontvangen.
Benchmark Een meetpunt om gelijksoortige zaken of diensten met elkaar te vergelijken.
Bestemmingsreserve Geld dat apart is gezet voor een bepaalde bestemming.
C
Circulaire Brief of mededeling aan meerdere personen tegelijk. De Rijksoverheid informeert de gemeenten via circulaires in mei, september en december over de omvang en de verdeling van het gemeentefonds.
E
Exploitatieruimte Zie Begrotingssaldo.
F
Financieringsbehoefte Een begrotingstekort dat ontstaat als de uitgaven in een jaar hoger liggen dan de inkomsten. Er is dan behoefte aan meer geld om plannen te financieren.
G
Gemeentefonds Fonds van de Rijksoverheid waaruit gemeenten via een bepaalde verdeelsleutel (maatstaven) uitkeringen ontvangen. Gemeenten mogen zelf bepalen waar ze dit geld aan besteden. Zij leggen daarover verantwoording af aan de gemeenteraad. Hoeveel geld gemeenten krijgen, is bijvoorbeeld afhankelijk van het aantal inwoners, aantal uitkeringsgerechtigden en de oppervlakte. Zie ook: Algemene uitkering.
Grondexploitatie Is (soms afgekort tot grex) een begroting om grondkosten en grondopbrengsten van een ruimtelijk ontwikkelingsplan in beeld te brengen.
H
Heffingsmaatstaf/heffingsgrondslag Bedrag op basis waarvan een belasting wordt berekend. De heffingsgrondslag en het belastingtarief bepalen samen hoeveel belasting je moet betalen.
Herijking iets opnieuw ijken, opnieuw bepalen aan welke normen iets moet voldoen.
I
Incidentele uitgave Een uitgave die niet regelmatig voorkomt.
Inflatiecorrectie Het bijstellen van de tarieven door inflatie. Inflatie is een economisch proces waarbij geld minder waard wordt door het stijgen van de gemiddelde prijzen (het algemeen prijspeil).
J
Jaarstukken Bestaan uit het jaarverslag en de jaarrekening. De gemeente verantwoord hiermee inhoudelijk en financieel het gevoerde beleid.
K
Kadernota Document met de hoofdpunten van beleid en de financiële kaders voor de komende jaren.
Kapitaalgoederen Middelen zoals gebouwen, machines, voorraden die de gemeente heeft gekocht om de taken uit te kunnen voeren.
Kengetal Een getal waarmee je een financiële situatie kunt beoordelen en vergelijken. Hiermee maak een situatie of ontwikkeling zichtbaar.
Kredietrisico De kans op financieel verlies omdat een partij zijn financiële verplichtingen niet kan nakomen.
L
Lasten De uitgaven van de gemeente. De gemeente werkt met een stelsel van baten en lasten. Dat betekent dat inkomsten en uitgaven boekhoudkundig horen bij het begrotingsjaar waarop zij betrekking hebben. Het gaat dus niet om het jaar waarin de betaling is gedaan (kasstelsel).
Liquide middelen Geld waar je direct over beschikt.
Liquiditeitstekort Er is onvoldoende geld beschikbaar om op korte termijn schulden en andere financiële verplichtingen (af) te betalen.
N
Najaarsnota Document met de stand van zaken in het najaar van de uitgaven en inkomsten van de gemeente in het lopende boekjaar.
O
Ombuigingsvoorstel Een voorstel om beleid aan te passen.
Omslagrente De gemeente leent geld (uit) en betaalt (en ontvangt) daarvoor rente. Om deze rente boekhoudkundig te verdelen, berekent de gemeente voor alle taakvelden een gemiddelde rente. Deze omslagrente wordt aan het begin van elk jaar vastgesteld.
Open einde regeling Regeling die personen recht geeft op een financiële bijdrage wanneer zij voldoen aan bepaalde criteria. Er is geen maximaal bedrag of een maximaal aantal personen dat van de regeling gebruik mag maken.
Overhead Geld dat de gemeente aan de eigen organisatie besteedt, bijvoorbeeld voor personeel & organisatie, gebouwkosten en verzekeringen.
P
Passiva De schulden van de gemeente, waarmee de bezittingen gefinancierd zijn. Passiva staan aan de rechterkant van een balans. Aan de linkerkant staan dan de activa (bezittingen).
R
Renterisiconorm De rekenformule om het renterisico op vaste schulden te bepalen. De gemeente betaalt rente voor het lenen van geld. Omdat het rentepercentage kan veranderen, loopt de gemeente financieel risico. Het risico voor leningen met een looptijd van een jaar of langer mag volgens de wet niet meer zijn dan 20% van het totale bedrag van de begroting.
S
Schatkistbankieren Al het geld voor publieke taken die de gemeente niet meteen nodig heeft, worden bewaard in de schatkist van het Rijk. Hiervoor wordt elke dag het saldo van de bankrekening afgeroomd naar nul.
Schuldratio/schuldquote Een percentage dat aangeeft in hoeverre de langlopende schulden worden gedekt door het eigen vermogen. Een ratio van minder dan 100% betekent dat de gemeente alle langlopende schulden kan betalen met het eigen vermogen.
Solvabiliteitsratio De verhouding tussen het eigen vermogen en de schulden, dit geeft aan hoe gezond de gemeente financieel is.
Stelpost Een ingeschat bedrag omdat de werkelijke opbrengsten/kosten nog niet bepaald kunnen worden.
Structurele uitgave Een uitgave die jaarlijks voorkomt.
T
Taakveld Een aandachtsgebied binnen een programma (thema). De financiële en beleidsstukken Weststellingwerf zijn ingedeeld in negen thema’s of programma’s, met daaronder taakvelden. Binnen al deze taakvelden voert de gemeente taken uit en legt daarover verantwoording af aan de gemeenteraad.
Treasurybeleid Beleid gericht op het beheersen van de financiën en het beperken van de risico’s voor het geld van de gemeente.
V
Voorjaarsnota Document met de stand van zaken in het voorjaar van de uitgaven en inkomsten van de gemeente in het lopende boekjaar.
W
Weerstandsvermogen Het geld dat beschikbaar is voor het opvangen van calamiteiten (of financiële gevolgen hiervan).