Portefeuillehouder(s) | Hoen en Hartog |
Organisatie | Beleid en Gebiedsteams |
Portefeuillehouder(s) | Hoen en Hartog |
Organisatie | Beleid en Gebiedsteams |
2012 Integraal Huisvesting Plan 2012-2015 (IHP)
2013 OWO-visie op de drie decentralisaties
2013 Nota Visie toekomst basisonderwijs Weststellingwerf
2014 Verordening leerlingenvervoer
2015 Verordening Voorziening huisvesting onderwijs en beleidsregel bekostiging lokalen bewegingsonderwijs
2018 Kadernotitie Peuteropvang Weststellingwerf
2021 Beleidsvisie Het onderwijs als schatkamer
2021 Beleidsnotitie Spelenderwijs (Onderwijsachterstandenbeleid)
Leerlingenvervoer
Elk kind heeft recht op onderwijs volgens de Leerplichtwet. Daarom is leerlingenvervoer geregeld in de wet. De regels staan in een verordening. Eind 2024/begin 2025 stelt u deze nieuwe verordening vast. In de gemeente Weststellingwerf geldt: als leerlingen niet zelf naar school kunnen, kunnen deze leerlingenvervoer aanvragen. Dit geldt ook voor kinderen die door hun zorgbehoefte naar een speciale school gaan. Ouders kunnen dan leerlingenvervoer aanvragen. Waar mogelijk gebruiken we het openbaar vervoer. Als dat niet kan, regelen we speciaal taxivervoer. We overleggen ook met ouders om te kijken hoe zij kunnen helpen.
NPO Nationale Programma Onderwijs
Scholen gebruiken nog steeds geld van het NPO dat in 2021 beschikbaar werd gesteld door de regering. Dit geld is bedoeld om de achterstanden door de coronapandemie in te halen. Deze gelden kunnen tot augustus 2025 worden uitgegeven.
Handhaving en Toezicht Kinderopvang
Begin 2024 heeft de inspectie van het onderwijs, namens het ministerie van OCW, gesprekken gevoerd met verschillende gemeenten om de kwaliteit te verbeteren. Tijdens deze gesprekken zijn adviezen gegeven om ons beleid op punten te verbeteren. Over het algemeen doen we het goed en hebben we de hoogste status, een A-status, behaald. Ons is geadviseerd om meer in te zetten op de uitvoering van de handhaving en toezicht zodat we minder kwetsbaar zijn als kleine gemeente. We werken samen met de gemeente Opsterland om het beleid te verbeteren en de adviezen van de inspectie toe te passen.
VVE -Beleid
In oktober 2023 zijn de OWO-gemeenten een gezamenlijk onderzoek gestart om de doelen voor onderwijsachterstanden duidelijk te krijgen. Aan een adviesbureau is gevraagd om een objectieve mening te geven. Ze kijken naar vragen zoals: sluiten de landelijke verwachtingen voor de voor- en vroegtijdige educatie aan bij ons beleid? Hoe verloopt het verminderen van ontwikkelingsachterstanden? Sluiten de gestelde doelen nog aan op het huidige beleid? De resultaten van dit onderzoek worden begin 2025 verwacht. Op basis van deze resultaten zullen we het huidige VVE-beleid in de OWO-gemeenten eventueel opnieuw bekijken.
Wat willen we bereiken?
In Weststellingwerf is het streven om op een zo vroeg mogelijke leeftijd een goede start te maken in het onderwijs. Daarom starten de kinderen met de Voor- en Vroegtijdige Educatie (VVE) vanaf de leeftijd van 30 maanden (twee en een half jaar). Dit is belangrijk om tot een goede doorstroming te komen en aansluiting op het vervolgonderwijs te krijgen. In de beleidsvisie is opgenomen dat alle kinderen in Weststellingwerf:
• opgroeien in een veilige, gezonde, stimulerende omgeving, zodat zij zich kunnen voorbereiden op de toekomst.
• optimale kansen hebben om zichzelf, hun talenten en de wereld om hen heen te ontdekken.
• recht hebben op passende en kwalitatief goed onderwijs.
Het is daarom van belang dat een adequate zorgstructuur wordt gecreëerd die als basis dient. Dit betekent dat er wordt gezorgd voor voldoende voorschoolse voorzieningen met als doel de band tussen kind, ouder en onderwijs te versterken. En als het nodig is samenwerking met jeugdhulp (gebiedsteam) en ketenpartners om aan te kunnen sluiten bij de hulpvraag.
Wat willen we bereiken?
Onze schoolgebouwen zijn klaar voor de toekomst. Dit betekent dat de gemeente en schoolbesturen samen zorgen voor goede schoolgebouwen met een brede functie. Hierbij speelt duurzaamheid, goede spreiding en keuzevrijheid voor ouders een rol. We borgen hiermee de kwaliteit en betaalbaarheid.
Wat willen we bereiken?
Voldoende aanbod aan openbaar onderwijs.
Goede schoolloopbaan voor iedereen: zoveel mogelijk leerlingen en cursisten hebben een doorlopende schoolloopbaan | |||||||
aantal x 1 | |||||||
Omschrijving | 2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | |||
Kindplaatsen Voor-en Vroegschoolse Educatie | 42 | 50 | 60 | 108* | |||
Deelnemers kinderopvang (peuteropvang en kinderopvang) | 510 | 515 | 500 | 548* | |||
Leerlingen basisonderwijs | 1.912 | 1.912 | 1.925 | 2004** | |||
Leerlingen voortgezet onderwijs | 1.448 | 1.448 | 1.400 | 1334** | |||
Locaties Kinderopvang/Peuteropvang | 19 | 19 | 19 | 20 | |||
Scholen primair onderwijs | 21 | 21 | 21 | 20 | |||
Scholen voortgezet onderwijs | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
* nieuwe bron: GGD indicator | |||||||
** Bron: DUO lijsten leerplichtambtenaar | |||||||
Deelnemers leerlingenvervoer | |||||||
aantal x 1 | |||||||
Omschrijving | 2019-2020 | 2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | |||
Leerlingen | 139 | 145 | 145 | 137 | |||
Exploitatie | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
4-2 Onderwijshuisvesting | 2.610 | 2.475 | 2.532 | 2.767 | 2.698 | 2.850 | |
4-3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 2.013 | 1.599 | 1.645 | 1.620 | 1.620 | 1.620 | |
Totaal Lasten | 4.624 | 4.073 | 4.177 | 4.387 | 4.318 | 4.470 | |
Baten | |||||||
4-2 Onderwijshuisvesting | 462 | 1.570 | 445 | 445 | 445 | 445 | |
4-3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 777 | 467 | 467 | 467 | 467 | 467 | |
Totaal Baten | 1.239 | 2.037 | 912 | 912 | 912 | 912 | |
Saldo van lasten en baten | 3.384 | 2.036 | 3.265 | 3.475 | 3.406 | 3.558 | |
Resultaat | 3.384 | 2.036 | 3.265 | 3.475 | 3.406 | 3.558 |
Begroting 2025 ten opzichte van de begroting 2024
Lasten
Onderwijshuisvesting
In 2025 zijn de lasten € 58.000 hoger dan in 2024. Dit komt doordat er in 2025 meer kapitaallasten (€ 82.000) zijn als gevolg van de geplande investeringen uit het integraal strategisch onderwijshuisvestingsplan (ISHP) en er zijn meer overhead kosten (€ 27.000) doorbelast. De raming is lager voor onderhoud (€ 41.000) en er zijn geen kosten meer voor gas, water en elektra voor Huize Lindenoord (€ 11.000).
Baten
Onderwijshuisvesting
Huize Lindenoord is in 2024 verkocht. Dit betekent in die jaarschijf een eenmalige ontvangst voor de verkoop. De te ontvangen huur staat nog in de jaarschijf 2024. Deze wordt pas bij de najaarsnota 2024 verlaagd. Voor de begroting 2025 is de huurverlaging al wel geraamd.
Begroting 2025 en meerjarenperspectief
Lasten
Onderwijshuisvesting
De meerjarenbegroting stijgt door de kapitaallasten van de geplande investeringen uit het integraal strategisch onderwijshuisvestingsplan (ISHP). In 2026 is er nog eenmaal een uitkering aan het Lindecollege in Wolvega voor schilderwerk als gevolg van afspraken uit het verleden.
Omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
ISHP | 3.460.000 | 235.000 | 3.209.000 | - |
Investeringskrediet gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP | 508.000 | 698.000 | 353.000 | 0 |
Totaal bruto investeringsbedrag | 3.968.000 | 933.000 | 3.562.000 | 0 |