Programma 6 | Sociaal domein

Taakvelden

Terug naar navigatie - Taakvelden

Vanaf 2025 zijn de taakvelden voor programma 6 door het Rijk opnieuw aangepast. Hieronder staan de actuele taakvelden.

  • Samenkracht en burgerparticipatie
  • Toegang en eerstelijnsvoorziening Wmo
  • Toegang en eerstelijnsvoorziening Jeugd
  • Toegang en eerstelijnsvoorziening Integraal
  • Inkomensregelingen
  • WSW en beschut werk
  • Arbeidsparticipatie 
  • Hulpmiddelen en diensten (Wmo)
  • Huishoudelijke hulp (Wmo)
  • Begeleiding (Wmo)
  • Dagbesteding (Wmo)
  • Overige maatwerkarrangementen (Wmo)
  • Jeugdhulp ambulant lokaal
  • Jeugdhulp ambulant regionaal
  • Jeugdhulp ambulant landelijk
  • Jeugdhulp met verblijf lokaal
  • Jeugdhulp met verblijf regionaal
  • Jeugdhulp met verblijf landelijk
  • PGB Wmo
  • PGB Jeugd
  • Beschermd wonen (Wmo)
  • Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo)
  • Jeugdbescherming 
  • Jeugdreclassering
  • Coördinatie en beleid Wmo
  • Coördinatie en beleid Jeugd

 

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

2014 Beleidsplan Hart voor de jeugd 
2014 Handhavingsverordening Participatiewet
2014 Beleidsplan Nieuwe Wmo
2017 Maatregelverordening Weststellingwerf
2018 Kadernota Armoedebeleid en Schuldhulpverlening 2018 - 2021
2021 Beleidsnota nieuwe Wet inburgering OWO 2022-2025
2023 Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Weststellingwerf 2023
2024 Verordening Maatschappelijke ondersteuning Weststellingwerf
2024 Verordening Individuele inkomenstoeslag
2024 Beleidsplan arbeidsdeelname en participatie 'Iedereen kan meedoen in Weststellingwerf' 2024-2026

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Programmaplan Participatiewet in Balans
De overheid wil concrete stappen zetten om niet de regels, maar de mens centraal te zetten en daarmee ervaren hardheden in de Participatiewet weg te nemen. Met als doel de rechtszekerheid voor bijstandsgerechtigden te vergroten en de professional voldoende ruimte te geven hen daarbij te helpen. De overheid werkt hiervoor aan een drietal sporen. Met spoor 3 werkt men aan het versterken van de vakkundigheid in de uitvoering van de Participatiewet. Spoor 2 betreft een herziening van de Participatiewet op de langere termijn. En tot slot, spoor 1 betreft het wetsvoorstel Participatiewet in Balans. Het gaat hierbij om een pakket aan maatregelen die beter moet aansluiten op inwoners met een bijstandsuitkering. De verwachting is dat het wetsvoorstel in 2025 in werking treedt. 

Hervorming van de arbeidsmarktdienstverlening 
In 2025, het transitiejaar, bereiden we ons in het samenwerkingsverband Fryslân Werkt voor op de beoogde wetswijziging (SUWI: Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen) per 1 januari 2026. Het doel van deze wetswijziging is de arbeidsmarktdienstverlening structureel te verbeteren. Binnen de 35 arbeidsmarktregio’s spannen publieke en private organisaties, zoals Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), gemeenten, werkgeversorganisaties, vakbonden, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) en onderwijs- en opleidingsinstellingen, zich in om mensen te begeleiden naar passend werk of (arbeidsmarktgerichte) scholing. De focus van de hervorming is primair gericht op versterken van de samenwerking tussen de partijen in de arbeidsmarktregio en daarmee het verbeteren van de dienstverlening aan inwoners en werkgevers. Een sterkere verbinding tussen het sociale, economische en onderwijsdomein moet worden bereikt met behulp van vier samenhangende maatregelen:
- het creëren van één regionaal loket: het Werkcentrum
- het versterken van het van-werk-naar-werk stelsel
- het meer centraal zetten van de ondersteuningsbehoefte
- het structureel borgen van een gezamenlijke publiek-private governance

Eigen bijdrage Wmo/ Abonnementstarief
Per 1 januari 2026 treedt de Wet vervanging abonnementstarief Wmo 2015 in werking. De wetswijziging zorgt ervoor dat vanaf 2026 de inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor de maatwerkvoorzieningen weer ingevoerd wordt. De verwachting is dat dit zorgt voor een minder grote instroom van nieuwe cliënten dan in de afgelopen jaren het geval was.

Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams)
Het is nog niet zeker wanneer de Wams ingaat. Het doel van de Wams is om de aanpak van meerdere problemen in het sociaal domein beter te regelen. De wet zorgt er ook voor dat de nodige persoonsgegevens gedeeld, verzameld en verwerkt kunnen worden. De GGD Fryslân heeft van de Friese gemeenten de opdracht gekregen om te onderzoeken wat de gevolgen van de Wams zijn. Ook moet zij de gemeenten helpen bij de invoering van de wet.

Opvang Oekraïense ontheemden 
Sinds 2022 is de gemeente verantwoordelijk voor het bieden van opvang voor ontheemden uit Oekraïne. De tijdelijke bescherming van Oekraïense ontheemden is verlengd tot maart 2026. Dit betekent dat Weststellingwerf ook in 2025 opvang biedt voor ontheemden uit Oekraïne. 

Nu de oorlog voortduurt stijgt de behoefte naar verdere integratie en persoonlijke ontwikkeling. Dit uit zich in de wens om de taal beter te leren, het volgen van vervolgonderwijs en duurzamere huisvestingsvormen. In Weststellingwerf is zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid voor Oekraïners sinds de start van de oorlog prioriteit. Dit zetten wij voort. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Aan de slag met de Sociale Basis

Terug naar navigatie - Aan de slag met de Sociale Basis

Wat willen we bereiken? 

Vanuit de sociale basis werken we aan:

  • Zichtbaar zijn en horen wat er speelt in de samenleving.
  • Ondersteunen van bewoners- en vrijwilligersinitiatieven.
  • Werken aan voorzieningen in het voorliggend veld en versterken van de sociale basis.
  • Opbouwen van netwerken met verschillende partners.
  • Sleutelfiguur zijn tussen de samenleving en de gemeente.

 

Wat doen we ervoor

Versterken van de uitvoering in het sociaal domein

Terug naar navigatie - Versterken van de uitvoering in het sociaal domein

Wat willen we bereiken? 

We willen dat onze inwoners het gebiedsteam goed weten te vinden voor ondersteuningsvragen en dat ze een goede dienstverlening ervaren. Hierbij hanteren we de landelijke uitgangspunten:
•    Ik kan het gebiedsteam goed bereiken op verschillende manieren.
•    Ik kan alle stappen makkelijk doorlopen.
•    Ik krijg persoonlijke hulp bij aanvragen als ik dat nodig heb.
•    Ik krijg genoeg informatie om te beslissen.
•    Ik word respectvol behandeld.
•    Ik begrijp de gegeven informatie.

In het collegeprogramma staat dat we een plan gaan maken om de uitvoering in het sociaal domein te versterken. Het doel is om de service van de gemeente goed te houden voor inwoners die ondersteuning nodig hebben.

Wat doen we ervoor

Aan de slag met Inburgering

Terug naar navigatie - Aan de slag met Inburgering

Wat willen we bereiken? 

Inburgeraars doen snel en volwaardig mee in de Nederlandse maatschappij, het liefst via betaald werk. Meedoen vraagt kennis van de Nederlandse taal en (lokale)cultuur. Het vraagt om te participeren in het onderwijs of door (vrijwilligers)werk en mee te doen aan sport- en/of culturele activiteiten. Integratie is niet alleen taal en werk maar ook breder, zoals meedoen in de buurt en schoolactiviteiten van de kinderen. 

Wat doen we ervoor

Aan de slag met Participatie

Terug naar navigatie - Aan de slag met Participatie

Wat willen we bereiken? 

In Weststellingwerf willen wij dat iedereen mee kan doen en dat niemand aan de zijlijn staat. We zetten actief in op het verlagen van drempels en zorgen dat inwoners optimaal mee kunnen doen in de samenleving. We zetten ons in om inwoners naar werk te begeleiden eventueel met inzet van loonkostensubsidie. Of via een beschutte werkplek. Een grote groep inwoners in de bijstand kan niet op korte termijn aan het werk door diverse of multiproblematiek. We zetten hier actief in op meedoen en sociale activering. 

Wat doen we ervoor

Aan de slag met aanpak armoede en schulden

Terug naar navigatie - Aan de slag met aanpak armoede en schulden

Wat willen we bereiken?

Aanpak armoede
Vanuit de aanpak armoede zetten we in op het vergroten van het bereik van de regelingen voor inwoners met een laag inkomen, zoals de individuele inkomenstoeslag, Stichting Leergeld en het Volwassenenfonds Sport en Cultuur. We maken hiervoor gebruik van De VoorzieningenWijzer.

Binnen de regelingen bekijken we welke mogelijkheden er zijn om zo veel mogelijk inwoners mee te laten doen. Bijvoorbeeld door gezinnen, die bij Stichting Leergeld of het gebiedsteam bekend zijn, actief te benaderen zodat de kinderen mee kunnen doen aan sport, cultuur of andere activiteiten. 

Om menstruatiearmoede tegen te gaan breiden we de uitgiftepunten voor menstruatieproducten verder uit. Zo hebben alle meisjes en vrouwen in onze gemeente laagdrempelig toegang tot gratis producten.

Aanpak schulden
Door onze inzet vanuit de vroegsignalering bereiken we inwoners met beginnende betaalachterstanden en geldzorgen eerder. Door passende trajecten aan te bieden helpen we inwoners met een oplossing voor hun schuld en bieden we budgetcoaching zodat inwoners niet opnieuw in de problemen komen.

Wat doen we ervoor

Aan de slag met jeugdhulp

Terug naar navigatie - Aan de slag met jeugdhulp

Wat willen we bereiken? 

Gemeenten zijn wettelijk verplicht een aantal taken op gebied van jeugdhulp uit te voeren, namelijk: 
•    jeugdhulp van goede kwaliteit aanbieden;
•    voorzieningen op het gebied van jeugdhulp (jeugdhulpplicht) treffen;
•    jeugdbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering organiseren;
•    maatregelen voor de aanpak van kindermishandeling nemen;
•    de samenwerking met andere sectoren zoals zorg, onderwijs, politie en justitie zoeken.

Vanuit de, vastgestelde, Fryske Regiovisie jeugdhulp hebben we doelstellingen waar we lokaal bij aansluiten:

  • positief opgroeien
  • sterke basis
  • sterke preventie
  • integrale eerstelijn 
  • inzet van (specialistische) jeugdhulp heeft duurzame effecten

Op regionaal niveau hebben we de volgende actielijnen om deze doelstellingen te bereiken:

  • samenwerking onderwijs, jeugd en jeugdhulp
  • versterken toegang en de Friese gebiedsteams

Wat doen we ervoor

Aan de slag met de Wmo

Terug naar navigatie - Aan de slag met de Wmo

Wat willen we bereiken? 

Onze doelstelling is dat mensen zelfredzaam zijn zo lang het kan en met ondersteuning van het netwerk waar mogelijk. Een maatwerkvoorziening wordt ingezet als een algemene voorziening niet passend is. Dit alles met de insteek dat het Wmo vangnet beschikbaar blijft voor degene die dat daadwerkelijk nodig hebben.

Wat doen we ervoor

Bestemming Wolvega

Terug naar navigatie - Bestemming Wolvega

Wat willen we bereiken? 

Bestemming Wolvega is onderdeel van de Regiodeal en heeft als doel het versterken van sociale structuren en samenhang in Wolvega. Dit op een manier die recht doet aan de kracht van de lokale samenleving. Het initiatief leggen we daarmee bij inwoners van Wolvega en onderlinge sociale verbanden waarin zij actief zijn. Door de inzet op het versterken van sociale structuren beogen we dat Wolvega - meer dan in de huidige situatie - een levendig, inclusief en divers dorp wordt. Zie ook paragraaf Regiodeal.

In oktober 2025 ronden we Bestemming Wolvega af. Binnen het project wordt gewerkt aan borging van de deelprojecten in de sociale basis. In 2025 wordt het duidelijk of dit binnen het reguliere werk van de sociale basis past, of dat hier aanpassingen voor nodig zijn. 

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten
Exploitatie Rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten 38.505 42.185 42.148 39.085 38.995 38.964
Baten 12.278 12.626 11.485 8.797 8.676 8.676
Mutaties reserves 98 446 - - - -
Resultaat 26.129 29.113 53.633 47.882 47.671 47.640

Lasten, gegroepeerd naar beleidsveld

Terug naar navigatie - Lasten, gegroepeerd naar beleidsveld
x € 1.000
Toelichting per beleidsveld: Rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 MJB 2026 MJB 2027 MJB 2028
Samenkracht en burgerparticipatie 3.687 5.939 4.988 2.396 2.267 2.236
Toegang en eerstelijnsvoorziening 1.631 2.986 3.758 3.758 3.758 3.758
Participatie 16.682 16.216 16.230 16.230 16.169 16.169
WMO 6.217 7.134 7.228 7.556 7.556 7.556
Jeugdzorg 10.288 9.908 9.945 9.145 9.245 9.245
Totaal generaal Programma 6 Lasten 38.505 42.185 42.148 39.085 38.995 38.964

Toelichting wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Toelichting wat mag het kosten

Begroting 2025 ten opzichte van 2024

Samenkracht en burgerparticipatie 
Er zijn minder lasten geraamd in 2025 voor de opvang van vluchtelingen (€ 600.000) en voor de uitvoering van de SPUK wet inburgering (€ 540.900). Daarnaast zijn er extra lasten voor dit beleidsveld door een hogere doorbelasting van de directe loonkosten en door aangepaste regelgeving over wat moet worden doorbelast.

Toegang en eerstelijnsvoorziening, Participatie, Wmo en Jeugdzorg
In 2024 is incidenteel een extra bedrag geraamd voor de toegenomen jeugdzorg van € 965.000. Bij de voorjaarsnota 2024/kadernota 2025 is het bedrag voor de hervormingsagenda Jeugd voor 2025 vrijgevallen (€ 800.000 voordeel). De rest van het verschil komt door een hogere doorbelasting van de directe loonkosten en door aangepaste regelgeving over wat moet worden doorbelast.

Begroting 2025 en meerjarenperspectief

Samenkracht en burgerparticipatie
Vanaf 2026 is er geen rekening meer gehouden met lasten en baten voor de opvang van vluchtelingen.

Jeugdzorg
Meerjarig is het budget Jeugd ten opzichte van 2025 verlaagd met het bedrag voor de hervormingsagenda Jeugd, in 2026 € 800.000 en vanaf 2027 € 700.000 

Baten, gegroepeerd naar beleidsveld

Terug naar navigatie - Baten, gegroepeerd naar beleidsveld
x € 1.000
Toelichting per beleidsveld: Rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 MJB 2026 MJB 2027 MJB 2028
Samenkracht en burgerparticipatie -98 -4.085 -2.944 -256 -136 -136
Toegang en eerstelijnsvoorziening -3.705 -38 -38 -38 -38 -38
Participatie -65 -8.308 -8.308 -8.308 -8.308 -8.308
WMO -8.290 -196 -196 -196 -196 -196
Jeugdzorg -218 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 0 -446 0 0 0 0
Totaal Programma 6 Baten -12.376 -13.072 -11.485 -8.797 -8.676 -8.676

Toelichting wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Toelichting wat mag het kosten

Begroting 2025 ten opzichte van 2024

Baten
Samenkracht en burgerparticipatie
In 2024 zijn baten begroot die er in 2025 niet zijn: voor de opvang van vluchtelingen (€ 600.000) en voor de uitvoering van de SPUK wet inburgering (€ 540.900) Participatie.

Mutaties reserves
In 2024 is er een bijdrage uit de reserve geraamd ter dekking van de incidentele middelen die zijn overgeheveld van 2023 naar 2024.

Begroting 2025 en meerjarenperspectief
Vanaf 2026 is er geen rekening meer gehouden met kosten en baten voor de opvang van vluchtelingen

Mutaties reserves
Voor de jaren 2025 tot en met 2027 zijn er geen mutaties reserves begroot. 

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Omschrijving 2025 2026 2027 2028
Investeringsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP 102.000 337.000 0 369.000
Totaal bruto investeringsbedrag 102.000 337.000 0 369.000