Portefeuillehouder(s) | Hartog, Hoen en Zonderland |
Organisatie | Beleid en Vastgoed, Grondzaken & Facilitair |
Portefeuillehouder(s) | Hartog, Hoen en Zonderland |
Organisatie | Beleid en Vastgoed, Grondzaken & Facilitair |
2000 Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP 2000) inclusief de uitgevoerde evaluatie (2007)
2010 Nota Openbare verlichting
2012 Beleidsplan Kwaliteitsambitie openbare ruimte 2012-2016
2017 Bomenbeleidsplan 2017-2027
2018 Landschapsbeleidsvisie Zuidoost Friesland 2018- 2028
2019 Omgevingsvisie Weststellingwerf
2021 Centrumvisie Wolvega 2021
Opstellen visie Kwaliteitsambitie Openbare Ruimte en opstellen Duurzame inrichting openbare ruimte
De openbare ruimte is de ontmoetingsplek en het bindmiddel in de samenleving. Het is een plek waar we elkaar ontmoeten, naar ons werk en naar school gaan, spelen, sporten en ontspannen. De buitenruimte is de leefomgeving van onze inwoners en vervult een belangrijke maatschappelijke functie. Daar willen we duidelijke kaders voor scheppen om onze doelstellingen en ambities te bereiken.
Daarvoor stellen wij in 2025 zoals aangegeven in de LTA op:
• een visie Kwaliteitsambitie Openbare Ruimte;
• een DIOR (Duurzame inrichting openbare ruimte).
Visie ‘Kwaliteitsambitie Openbare Ruimte’
Vanuit wetgeving heeft de gemeente een belangrijke zorgplicht van de openbare ruimte. Met de visie kan gestuurd worden om efficiënt de afgesproken doelen (vastgesteld ambitieniveau) te halen en daarover met inwoners en ondernemers te communiceren. De visie geeft onder andere ook inzicht in bijvoorbeeld het planmatig baggeren en beschrijft de ambitie (groenstructuur) voor ombouw van traditioneel groen naar ecologisch groen.
Duurzame inrichting openbare ruimte (DIOR)
De DIOR is een leidraad die richtlijnen geeft tijdens de planvorming en de inrichting van de openbare ruimte. Zo realiseren we een functioneel, samenhangend en goed te beheren duurzame openbare buitenruimte. Waarbij we niet alleen kijken naar de aanleg maar ook naar het onderhoud over de totale levensduur van onze kapitaalgoederen. Hierbij ontwerpen we slim en investeren we meer in de aanleg, als dit in het onderhoud geld bespaart. Toepassing van de DIOR is, als deze door de raad wordt vastgesteld, verplicht bij alle nieuwbouw- en herinrichtingsprojecten van de openbare ruimte. Ongeacht of het een gemeentelijk plan of een ontwikkeling van een externe initiatiefnemer is.
Lelylijn
Rijk en regio onderzoeken de mogelijke aanleg van de Lelylijn, een nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad en Groningen en Leeuwarden. Ook onderzoeken zij welke mogelijkheden voor ontwikkeling de lijn kan bieden aan Noordelijk Nederland. De gemeente Weststellingwerf hecht waarde aan deze ontwikkeling en is samen met andere Friese gemeenten aangehaakt.
Het nieuwe kabinet heeft de Lelylijn opgenomen in het hoofdlijnenakkoord. Er is echter nog geen duidelijkheid over het tracé en het effect voor de gemeente Weststellingwerf. De eerstvolgende stap die door het rijk moet worden gezet is een verkenning in het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport).
Veenweideprogramma 2021-2030
Het ontwerpplan Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG) is stopgezet. Met het Hoofdlijnenakkoord van de huidige regering is het transitiefonds voor het landelijk gebied van tafel. Het Veenweideprogramma 2021-2030 zou ondergebracht worden in het FPLG. Op dit moment is er onvoldoende zicht op beschikbare geldstromen. Het geld dat in beeld is, is al geoormerkt.
De opgave voor het landelijk gebied is op zich niet van tafel. Het Veenweidegebied speelt daarin een belangrijke rol. Door lokale initiatiefnemers en betrokkenen is veel energie geïnvesteerd in gebiedsprocessen. Het is van belang het aanwezig enthousiasme niet de nek om te draaien. Het is de inzet om goedlopende gebiedsprocessen zo goed mogelijk door te zetten met de beschikbare middelen.
De Funderingsaanpak heeft geleid tot het gezamenlijke Funderingsloket. Over de resultaten wordt met regelmaat gerapporteerd.
Met de andere Friese veenweidegemeenten, de provincie en het Wetterskip sluiten we ons aan bij het (lobby) Platform Slappe Bodem. Doel is deze voor ons belangrijke problematiek goed geagendeerd te krijgen.
Wat willen we bereiken?
Het doel is het realiseren van een toekomstbestendig en duurzaam verkeer- en vervoerbeleid, dat voor de komende 5 tot 10 jaar een duidelijk kader biedt voor het oplossen van verkeerskundige knelpunten en het verbeteren van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid voor elke weggebruiker.
Exploitatie | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
2-1 Verkeer en vervoer | 5.871 | 6.308 | 6.504 | 6.639 | 6.653 | 7.185 | |
2-3 Recreatieve havens | 126 | 65 | 65 | 132 | 125 | 128 | |
2-4 Economische havens en waterwegen | 6 | 46 | 50 | 49 | 49 | 49 | |
2-5 Openbaar vervoer | 85 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
5-7 Prog 2 Openbaar groen (openlucht)recr. | 2.114 | 2.263 | 2.400 | 2.400 | 2.400 | 2.400 | |
Totaal Lasten | 8.203 | 8.686 | 9.022 | 9.224 | 9.230 | 9.765 | |
Baten | |||||||
2-1 Verkeer en vervoer | 99 | 116 | 106 | 106 | 106 | 106 | |
2-3 Recreatieve havens | 44 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | |
2-5 Openbaar vervoer | 32 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | |
5-7 Prog 2 Openbaar groen (openlucht)recr. | 180 | 108 | 58 | 58 | 58 | 58 | |
Totaal Baten | 355 | 260 | 200 | 200 | 200 | 200 | |
Saldo van lasten en baten | 7.847 | 8.426 | 8.822 | 9.023 | 9.030 | 9.565 | |
Onttrekkingen | |||||||
0-10A Mutaties reserves | 602 | 577 | 443 | 333 | 333 | 333 | |
Stortingen | |||||||
0-10A Mutaties reserves | 11.097 | 1.054 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 10.494 | 476 | -443 | -333 | -333 | -333 | |
Resultaat | 18.342 | 8.902 | 8.380 | 8.690 | 8.697 | 9.232 |
Begroting 2025 ten opzichte van de begroting 2024
Lasten
Verkeer en vervoer
Doordat de kapitaallasten van het project De Blesse starten in 2025, nemen de afschrijvingen bij het taakveld verkeer en vervoer toe (€193.000). Hier staat tegenover dat de kapitaallasten van het project worden gedekt vanuit de dekkingsreserve kapitaallasten. Per saldo hebben deze kapitaallasten geen effect op het begrotingssaldo.
Openbaar groen
Het verschil komt door hogere doorbelasting van de directe loonkosten en door aangepaste regelgeving over wat moet worden doorbelast.
Baten
Verkeer en vervoer
Onze stoepen en straten zijn door derden opengebroken om bij de kabels en leidingen te komen. Daarvoor ontvangen wij structureel een degeneratievergoeding. Een degeneratievergoeding is een vergoeding voor kosten die voortkomen uit de werkzaamheden, zoals kapotte stoeptegels of verzakkingen. Deze zijn vanaf 2025 structureel opgenomen in de begroting.
Begroting 2025 ten opzichte van het meerjarenperspectief
Lasten
Verkeer en vervoer
Door de geplande investeringen in de wegen lopen jaarlijks de kapitaallasten van het taakveld verkeer en vervoer verder op.
Recreatieve havens
In 2026 starten de kapitaallasten van het project de Driewegsluis.
Mutatie reserves
In 2024 zijn er stortingen gedaan in de dekkingsreserves Acht-Pilarenplein, het Groene hart en de centrumontwikkeling Noordwolde. Dit was totaal in 2024 € 1,05 miljoen. In 2025 zijn er verder geen stortingen begroot. De onttrekking voor de kapitaallasten van de Blesse begint vanaf 2025 (zie ook Verkeer en vervoer, lasten). Daarnaast is een incidenteel budget voor verkeerskundige knelpunten doorgezet uit 2023 naar 2024 en 2025 (2x € 250.000), deze komt in beide jaren ten laste van de algemene reserve.
Omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Meerjarig investeringskrediet kwaliteit wegen | 750.000 | 750.000 | 500.000 | 500.000 | ||
Totaal bruto investeringsbedrag | 750.000 | 750.000 | 500.000 | 500.000 | ||