Veiligheidsregio Fryslân
De Veiligheidsregio Fryslân (VRF) levert samen met burgers en organisaties een bijdrage aan een veilig en gezond Fryslân. De VRF richt zich op brandweerzorg, publieke gezondheidszorg, jeugdgezondheidszorg en crisisbeheersing. Het beleid van de VRF richt zich op het bevorderen van samenwerking en beter gebruik maken van informatie en technologie. De begroting is opgebouwd uit 4 onderdelen:
1. GGD;
2. Crisisbeheersing;
3. Brandweer;
4. Organisatie
1. GGD
De GGD heeft in 2022 een nieuwe meerjaren koers 2023-2026 opgesteld voor programma Gezondheid. Daarnaast is gekozen voor het opstellen van een Agenda Publieke Gezondheid. Met deze agenda wordt in beeld gebracht waar de GGD komend jaar (en volgende) mee aan de slag gaat. De GGD, gemeenten en andere partners hebben elkaar nodig op het terrein van de publieke gezondheidszorg. Door samen te werken en de verbinding met andere domeinen streeft men er naar om de zorg betaalbaar te houden. Door middel van het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het geld dat hiervoor beschikbaar komt via de Specifieke Uitkering (SPUK). De GGD heeft hier een regierol in namens de gemeenten. De GGD heeft verschillende taken en werkt volgens de Wet Publieke Gezondheid. De GGD adviseert, signaleert en bewaakt en controleert. De GGD geeft ook uitvoering aan gezondheidsbescherming en -bevordering. Daarnaast let de GGD bij rampen en crises op de publieke gezondheid. De GGD focust op preventie en het worden van een netwerkorganisatie.
Een gezonde basis ‘foar elkenien’ bevat de missie voor
- Elkenien, een gezond leven in een gezonde en veilige omgeving
- Lyts, een gezonde en kansrijke start voor ieder kind
- Jong, gezond opgroeien in een kansrijke omgeving
- Grut, gezondheidspotentieel versterken
- Wiis, gezond en vitaal ouder worden
De agenda 2023-2026 benoemt voor deze thema’s de vraagstukken voor de publieke gezondheid in Friesland. Het is een fundament voor de samenwerking tussen de Friese gemeenten onderling en de samenwerking met de GGD.
Ook zet de GGD in 2025 in op:
• Jeugdgezondheidszorg: De focus ligt in 2025 op de doorontwikkeling van het dienstenaanbod, met daarbij extra aandacht voor de thema’s “Taakherschikking”, “Digitalisering” en “Ketensamenwerking”. De GGD is een belangrijke partner in de vormgeving van het preventief jeugdbeleid en betrokken bij provinciaal en lokaal jeugdbeleid, deelnemer aan de ketenaanpak “Kansrijke Start” en onderdeel van de coalitie “Ouderschap” (Friese Preventieaanpak).
• Mentale gezondheid versterken: In 2025 verwacht de GGD een grotere beleidsmatige en operationele inzet op het thema “Mentale Gezondheid” vanwege de inwerkingtreding van het initiatiefwetsvoorstel “Suïcidepreventie”. De verwachting is dat hiervoor middelen vanuit het Rijk beschikbaar komen. Daarnaast volgt de implementatie van het programma Strong Teens and Resilient Minds (STORM) in een aantal gemeenten. Dit is een preventieprogramma dat zich richt op jongeren in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. De GGD onderzoekt of dit programma duurzaam kan worden verankerd binnen de gehele provincie.
• Provinciale verzuimaanpak Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen (MAZL): MAZL is de enige erkende en bewezen effectieve ziekteverzuimaanpak in Nederland die is gericht op meer schoolaanwezigheid. Daarom is het voornemen van de GGD om deze methode vanaf 2025 op provinciaal niveau in te voeren.
• Rijksvaccinatieprogramma (RVP): In 2025 verandert het vaccinatieschema voor het reguliere RVP. Hierdoor wijzigt de uitvoering ervan. Momenteel is onduidelijk wat de (financiële) impact is van deze wijzigingen. Het Ministerie van VWS intensiveert ook de aanpak van de dalende trend in de vaccinatiegraad. Op basis van de uitkomsten van een onderzoek van het RIVM naar opties voor het verhogen en bestendigen van de vaccinatiegraad, bekijkt de GGD of het regionale beleid moet worden aangepast en/of regionale interventies moeten worden ingezet voor het verhogen van de vaccinatiegraad.
In 2024 verwacht de GGD een definitief besluit over het organiseren van de vaccinatievoorziening voor volwassenen bij de GGD’en. Dit kan in 2025 effect hebben op onze inrichting en werkwijze en er zal dan ook worden gekeken naar hoe we de verbinding maken met het RVP.
• IZA en GALA: De uitwerking van zowel het Integraal Zorgakkoord (IZA) als het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) bieden belangrijke kansen op het gebied van preventietaken. Dit in samenwerking met partners in de regio. De verwachting is dat het uitbouwen en verder invullen van de preventietaken een grote rol gaat spelen in 2025.
• Gezonde leefomgeving: Voor de uitvoering van de Omgevingswet is er een adviesteam. Tot en met 2025 zijn hiervoor incidentele middelen beschikbaar. Vanaf 2026 is er naar verwachting structurele financiering nodig. In 2025 doet de GGD hiervoor een voorstel aan het bestuur, gezamenlijk met Brandweer Fryslân.
• Infectieziektenbestrijding (IZB) en pandemische paraatheid: Vanaf 2025 is er structurele financiering beschikbaar om de in 2023 ingezette personele versterking op het gebied van IZB te verankeren. In 2024 wordt duidelijk hoe deze structurele financiering vanaf 2025 wordt ingezet.
• Forensische geneeskunde: Door een tekort aan forensisch artsen, wordt er in Noord-Nederland toegewerkt naar één team binnen de forensische geneeskunde. De financiële effecten hiervan voor de gemeentelijke bijdrage zijn nog niet bekend.
2. Crisisbeheersing
In 2025 gaat de afdeling crisisbeheersing met de volgende speerpunten aan de slag:
1. Crisisorganisatie 24/7: de crisisorganisatie beschikt over een robuuste crisis- en brandweerorganisatie, met passend en voldoende personeel;
2. De crisisorganisatie draagt bij het voorkomen van crisis: door middel van adviseren en informeren van inwoners, gemeenten, instellingen en andere partijen, met als doel: meer veiligheid en bewustzijn;
3. De crisisorganisatie werkt duurzaam en omgevingsbewust: de organisatie is alert op landelijke/maatschappelijke ontwikkelingen, nieuwe risico’s/trends en passen deze toe in de praktijk en de bedrijfsvoering;
4. De crisisorganisatie zet de netwerksamenleving centraal: het verbinden van burgers, gemeenten, bedrijven en instellingen, met hen samenwerken en het benutten van elkaars kennis en expertise voor, tijdens en na een incident of crisis;
5. De crisisorganisatie werkt informatiegestuurd met betrouwbare data: zij ontwikkelt zich tot informatieknooppunt en werkt zoveel mogelijk met betrouwbare en kwalitatief hoogwaardige informatie en data.
3. Brandweer
In 2025 zal de Brandweer Fryslân zich, naast de basistaken incidentbestrijding en advies- en controletaken, inzetten op onder andere de volgende speerpunten:
1. Samen aantoonbaar paraat: op basis van een betrouwbaar en actueel beeld van de repressieve slagkracht (mens en materieel) anticipeert VRF adequaat op paraatheidsproblemen;
2. Samen aantoonbaar vakbekwaam: het beschikken over een effectief en efficiënt trainingsprogramma dat aansluit op de behoefte van de medewerkers en de risico’s in hun omgeving;
3. Risicobewust en risicogericht samenwerken.
4. Bedrijfsvoering
Voor de VRF als organisatie staan de volgende speerpunten in 2025 centraal:
1. Personeel: de VRF wil een aantrekkelijke werkgever zijn door volop mogelijkheden te bieden voor persoonlijke ontwikkeling en het investeren in de professionalisering van zijn medewerkers.
2. Hybride werken: In 2025 weet de VRF dankzij de ervaringen en onderzoek hoe hybride werken voor VRF het beste werkt. Hierop hebben zij de huisvesting en middelen aangepast.
3. Informatie- en risicomanagement: In 2025 voert de VRF informatiemanagementprojecten uit. Binnen deze projecten wordt gewerkt aan het verbeteren van: Informatieveiligheid & privacybescherming, data en datamanagement, gegevensuitwisseling met burgers en ketenpartners, procesgericht werken en het digitaliseren van processen en dienstverlening, het verder verhogen van de digitale vaardigheden van onze medewerkers.
4. Privacy: VRF treft verschillende maatregelen om de privacy van cliënten te beschermen. Ook in 2025 zien de functionaris gegevensbescherming en privacy-officer toe op de toepassing van de privacywetgeving en rapporteren hierover aan de directie en het dagelijks bestuur. Ook maken zij met interne campagnes medewerkers bewust van wat zij zelf kunnen doen om te voorkomen dat gevoelige informatie in verkeerde handen valt.
5. Integriteitsbeleid: VRF is een integere organisatie en laat dit terugkomen in haar kernwaarden: betrokken, betrouwbaar en professioneel. In 2025 gaat de VRF dit onderwerp nadrukkelijker on de aandacht brengen.
6. Gedragscode: is bedoeld om rechten, plichten, procedures en sancties die wettelijk zijn vastgelegd betekenis te geven in geldende gedragsregels.
Welstandszorg Hûs en Hiem
Hûs en Hiem verzorgt de welstandsadvisering voor de gemeenten in Fryslân. Met de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 is het mogelijk om de welstandstoetsing een andere invulling te geven. Voorlopig is besloten om de huidige werkwijze voort te zetten onder de omgevingswet. Wel zal Hûs en Hiem aan de voorkant meer betrokken worden in het proces in plaats van alleen bij een volledig uitgewerkt plan (niet alleen maar toetsen).
De gemeenten en Hûs en Hiem gaan gezamenlijk toewerken naar een meer flexibele en klantgerichte werkwijze zoals beoogd onder de omgevingswet. Hiervoor wordt een opdracht opgesteld voor de uitvoering van een onderzoek over de toekomstige borging omgevingskwaliteit Fryslân, dit is een vervolg op het eerdere VFG traject.
FUMO
Gemeenten en provincie zijn verplicht een deel van de uitvoeringstaken voor milieu onder te brengen bij een regionale uitvoeringsdienst. In provincie Fryslân is daarvoor de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) opgericht. In 2025 zal de FUMO de actualisatie van het vergunningenbestand toevoegen aan het basistakenpakket. Daarnaast zal ook het toezicht en de handhaving op de energiebesparingsplicht worden toegevoegd aan het basistakenpakket.
Omrin
Afvalsturing Friesland N.V. met handelsnaam Omrin houdt zich bezig met de verwerking van huishoudelijk afval. De bedrijfsvoering is gericht op bewerking en verwerking van huishoudelijk afval en de terugwinning van grondstoffen en productie van duurzame energie. Op Ecopark de Wierde staat de scheidings- en bewerkingsinstallatie. Machines halen zoveel mogelijk herbruikbare afvaldeeltjes uit het huishoudelijk afval. Omrin levert een bijdrage aan een circulaire economie door grondstoffen binnen de kringloop te behouden in lijn met de VANG (Van Afval Naar Grondstof) doelstellingen.
In 2025 gaat organisatie Omrin de afvalinzameling doen in de gemeente Weststellingwerf. Om de afvalinzameling onder te kunnen brengen bij Omrin is het noodzakelijk om aandeelhouder te worden van de NV Friesland Milieu (de inzameltak van Omrin). Hiervoor worden aandelen-C aangeschaft. Hiermee verwerft de gemeente, naar rato van aandelenbezit, zeggenschap en stemrecht binnen NV Friesland Milieu.
Recreatieschap Marrekrite
Voor aanleg en onderhoud van recreatieve voorzieningen in de provincie Fryslân is in 1957 de gemeenschappelijke regeling Marrekrite ingesteld.
De belangrijkste taak is het beheer en onderhoud van meer dan 3.800 gratis aanlegplaatsen en het fiets- en wandelknooppuntennetwerk. Ook het aanleggen, aanpassen en uitbreiden van het fiets- en wandelknooppuntennetwerk is onderdeel van het werk van Marrekrite. Het gebruikelijke onderhoud van fiets- en wandelpaden blijft een taak van de provincie en de gemeenten.
Eind 2023 is Marrekrite gestart met een onderzoek naar haar toekomst. Het onderzoek moet duidelijkheid bieden over de kerntaken en verantwoordelijkheden van Marrekrite en inzicht geven in de ambities, kansen en mogelijkheden door middel van verschillende scenario’s. In 2025 moet duidelijk zijn welke koers Marrekrite gaat varen. Ook wordt dan duidelijk of, en zo ja, wat voor invloed dit gaat hebben op de deelnemersbijdrage.
Gemeenschappelijke Regeling (GR) Sociale werkvoorziening Fryslân
Als uitkomst van de herstructurering SW bedrijf in 2019 is de GR SW Fryslân omgevormd tot een bedrijfsvoeringsorganisatie. Inhoudelijk wordt er niet meer gestuurd vanuit de GR. Deze sturing is verplaatst naar de dienstverleningsovereenkomsten die de individuele gemeenten hebben afgesloten met Caparis NV. Hierover is meer te lezen in Programma 6, Sociaal Domein. De GR heeft jaarlijks minimale kosten voor bijvoorbeeld de facilitering van de SW raad, het opstellen van de jaarrekening en de facilitering van de bestuursvergaderingen.
BNG
De BNG is de belangrijkste financier voor Gemeenten, Woningcorporaties, Zorg- en Onderwijsinstellingen. De BNG zet in op het terugdringen van de CO2-uitstoot door gezamenlijk op te trekken met de genoemde partijen waarvoor zij als geldverstrekker optreedt. Concreet betekent dit dat de BNG bij het verstrekken van nieuwe geldleningen ook de verduurzaming van de klant in ogenschouw neemt.
Stichting Kredietbank
De Kredietbank wordt door ons ingezet voor schuldregelingstrajecten voor inwoners van onze gemeente. Vanuit de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening bieden we inwoners een oplossing voor hun schuld.
Stichting Comprix
Stichting Comprix is verantwoordelijk voor het openbaar basisonderwijs in de gemeenten Weststellingwerf, Ooststellingwerf en Opsterland. In Weststellingwerf gaat het om 15 basisscholen. Uit de meerjarenbegroting van 2024 tot en met 2028 blijkt dat het bestuur rekening houdt met lokale, regionale maar ook landelijke ontwikkelingen. Zo wordt geanticipeerd op het dalen van het aantal leerlingen door rekening te houden met dalende vergoedingen en het inkrimpen van formatie.
Coöperatie Openbare Verlichting & Energie Fryslân U.A.
Weststellingwerf is sinds 2018 lid van de Coöperatie Openbare Verlichting & Energie Fryslân U.A. Oorspronkelijk ontstaan om als Friese overheden samen op te trekken in het beheer van openbare verlichting en later uitgebreid met de collectieve inkoop van energie en beheer van openbare laadinfrastructuur. Vanuit de wens om zoveel mogelijk lokaal opgewekte energie zelf te benutten en meer grip te krijgen op de herkomst en prijsvorming van energie is het zelflevermodel opgericht. Hiermee is OVEF per 1 januari 2024 zelf de energieleverancier voor Friese gemeenten, Provincie en Wetterskip.
Centrumregeling Sociaal Domein Friese Gemeenten (uitvoeringsorganisatie Sociaal Domein Friesland (SDF))
De Friese gemeenten streven naar maximale efficiëntie en effectiviteit in de uitvoering van de aan hen opgelegde wettelijke taken in het sociaal domein. Het algemene doel van SDF is specialistische zorg en ondersteuning leveren aan inwoners van alle Friese gemeenten. Alle 18 Friese gemeenten nemen deel in deze GR. De inzet van SDF is opgebouwd uit een aantal onderdelen, waarin de gemeenten naar rato bijdragen:
- dienstverlening voor derden (bedrijfsvoering: instandhouding SDF, Zorg voor Jeugd Friesland, Foar Fryske Bern)
- sociale integratie en achterstandsgroepen (maatschappelijke opvang en vrouwenopvang)
- maatschappelijke ondersteuning (beschermd wonen)
- zorg voor jeugd (regionale jeugdzorg).
De inhoudelijke ontwikkelingen zijn verwerkt in programma 6, sociaal domein.