We gaan door met onze aanpak om inwoners met beginnende schulden in een vroeg stadium te bereiken en hulp aan te bieden. We zoeken actief contact met inwoners waar we van vaste lasten partners signalen van betaalachterstanden (huur, water, zorg, en elektra) doorkrijgen. We benaderen inwoners per brief, telefoon/WhatsApp of via een huisbezoek om laagdrempelig hulp aan te bieden. Door de aanpak weten inwoners ons gebiedsteam te vinden en informeren we inwoners over de hulp die het gebiedsteam kan bieden. Schulden hoeven hierdoor minder ver op te lopen. 

Door de inzet van een extra budgetspecialist kunnen we ons meer richten op nazorg, om zo het opnieuw opbouwen van schulden te voorkomen. We zetten maatwerk in om inwoners te ondersteunen om weer duurzaam financieel zelfredzaam te worden, zoals budgetbeheer en coaching. Hiervoor werken we samen met externe partijen. Waar we zelf meer kunnen doen binnen de schulddienstverleningstrajecten zoeken we ruimte om in eigen beheer een oplossing te bieden voor inwoners.

We geven verder vorm aan de basisdienstverlening schuldhulpverlening. De basisdienstverlening is vanuit de rijksoverheid ingezet zodat in iedere gemeente een toegankelijker hulpaanbod aanwezig is dat bestaat uit minimaal dezelfde elementen.