Portefeuillehouder(s) | Van de Nadort |
Organisatie | Dienstverlening, Bedrijfsvoering en Organisatie |
Het programma Veiligheid omvat de taakvelden:
Portefeuillehouder(s) | Van de Nadort |
Organisatie | Dienstverlening, Bedrijfsvoering en Organisatie |
Het programma Veiligheid omvat de taakvelden:
Vastgesteld | |
Beleidsplan veiligheid (crisisbeheersing & brandweer) | 2018 |
Beleidsplan preventie en handhaving Drank- en horecawet | 2018 |
Nota Integraal veiligheidsbeleid Weststellingwerf | 2012 |
De gemeente heeft de regierol op integrale veiligheid. Wij werken met diverse partijen samen om een positieve bijdrage te leveren aan de veiligheid binnen de gemeente en daarmee aan het welzijn van de inwoners en ondernemers. Wij zetten in op het betrekken van inwoners en ondernemers bij de uitvoering van het veiligheidsbeleid. De gemeente is alert op kansen die zich kunnen voordoen die passen binnen de geprioriteerde speerpunten van het veiligheidsbeleid. Dat maakt dat het beleid enige flexibiliteit heeft binnen de speerpunten. De gemeente heeft een stimulerende en faciliterende rol, met daarbij aandacht voor de eigen verantwoordelijkheid van inwoners en ondernemers. De prioriteiten voor het Integrale veiligheidsbeleid zijn door de raad bepaald via de nota Integraal veiligheidsbeleid 2012. Met de nieuwe bestuursperiode start het traject om te komen tot een geactualiseerd integraal veiligheidsbeleidsplan. Tot de vaststelling daarvan door de raad blijft het beleidsplan 2012 leidend. Dit programma zal geen grote beleidsmatige aanpassingen bevatten omdat er door de gemeenteraad nieuwe speerpunten worden opgesteld.
Ontwikkelingen 2019
Zie collegeprogramma 2018 -2022 met als resultaat een nieuw beleidsplan Integrale Veiligheid.
Wat willen wij bereiken
Het voorkomen en aanpakken van hinderlijke, overlastgevende en criminele jeugdgroepen.
Wat willen wij bereiken
Volgens de Wet op de veiligheidsregio’s worden de brandweertaken uitgevoerd door de Veiligheidsregio Fryslân (VRF). Via het algemeen bestuur heeft de gemeente (beperkte) invloed op de kwaliteit en de kosten van brandweerzorg in onze provincie. Wij besteden structureel aandacht aan preventie en bewustwording van risico’s en eigen verantwoordelijkheid bij brand.
Wat willen wij bereiken
Het aantal aangiften voor de misdrijven met grote impact stabiliseren. Voor onze gemeente gaat het specifiek om woninginbraak, geweldsdelicten en bedreiging van personen.
Wat willen wij bereiken
Een daling van het aantal zaken dat escaleert naar het niveau van het sociaal team. Wij realiseren deze doelstelling door de aanpak en werkwijze met de gebiedsteams Sociaal domein, het gericht inzetten van mediation en het project "goede buren". Een tweede doelstelling is het realiseren van een daling van het aantal meldingen burengerucht. Het ijkjaar is 2013.
Wat willen wij bereiken
Bewustwording bij verkeersdeelnemers verhogen van het te hard rijden en alcohol- en drugsgebruik in het verkeer.
Wat willen wij bereiken
De gemeente heeft de planvorming geactualiseerd en het team bevolkingszorg is goed opgeleid en beoefend. De samenwerking in het cluster (Heerenveen, Ooststellingwerf en Opsterland) wordt verder ingedikt waardoor we de efficiëntie en kwaliteit van het team bevolkingszorg verder kunnen verhogen. De gemeentelijke inzet richt zich op het vergroten van de bewustwording van risico’s op brand en de eigen verantwoordelijkheid van inwoners voor preventie.
Werken aan de sociale kwaliteit van woon- en leefomgeving voor een veilige samenleving
Lokale beleidsindicator |
Eenheid |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
Burenruzies voorgelegd aan mediator |
Aantal |
2 |
0 |
1 |
3* |
Geregistreerde meldingen over burengerucht |
Aantal |
129 |
106 |
106 |
102 |
Meldingen van overspannen/gestoorde personen |
Aantal |
154 |
232 |
129 |
111 |
Behandelde casussen door sociaal team |
Aantal |
195 |
203 |
177 |
195 |
Nazorg ex-gedetineerden trajecten |
Aantal |
23 |
30 |
14 |
18** |
Waarvan begeleiding door sociaal team ex- gedetineerden |
Aantal |
4 |
4 |
2 |
10 |
Incidenten vernieling en. zaakbeschadiging |
Aantal |
137 |
159 |
98 |
127 |
Incidenten overlast |
Aantal |
420 |
459 |
325 |
257 |
*Waarvan 1 is uitgevoerd. In de andere casuistiek wilden niet alle partijen meedoen.
**Waarvan 1 maal Bestuurlijke Informatie Justitiabelen. Sinds halverwege 2017 ontvangen wij ook deze informatie.
Werken aan de objectieve veiligheid en het tegengaan van criminaliteit voor een veilige samenleving
Lokale beleidsindicator |
Eenheid |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
Aangiftes woninginbraken |
Aantal |
69 |
72 |
63 |
40 |
Aangiftes inbraken in schuren/bijgebouwen |
Aantal |
34 |
43 |
20 |
14 |
Aangiftes mishandelingen |
Aantal |
46 |
50 |
57 |
43 |
Aangiftes bedreigingen |
Aantal |
33 |
34 |
39 |
30 |
Opgelegde huisverboden |
Aantal |
5 |
7 |
4 |
2 |
Aangiftes huiselijk geweld |
Aantal |
116 |
144 |
110 |
89 |
Beleidsindicatoren vanuit het rijk |
Eenheid |
2015 |
2016 |
2017 |
2016 |
2017 |
Winkeldiefstallen |
Aantal per 1.000 inwoners |
0,8 |
1,4 |
1,2 |
2,3 |
2,2 |
Diefstallen uit woning |
Aantal per 1.000 inwoners |
2,9 |
2,5 |
1,6 |
3,3 |
2,9 |
Geweldsmisdrijven |
Aantal per 1.000 inwoners |
3,7 |
4,3 |
2,9 |
5,3 |
5,0 |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) |
Aantal per 1.000 inwoners |
6,3 |
3,7 |
4,1 |
5,6 |
4,8 |
Werken aan de aanpak van criminele jeugd/individuele probleemjongeren voor een veilige samenleving
Beleidsindicatoren vanuit het rijk |
Eenheid |
2015 |
2016 |
2017 |
2016 |
2017 |
Verwijzingen Halt |
Aantal per 10.000 inwoners |
88 |
77 |
47 |
137 |
131 |
|
|
|
Werken aan verkeersveiligheid voor een veilige samenleving
Lokale beleidsindicator |
Eenheid |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
VVN vrijwilligers acties op scholen in samenwerking met scholen en plaatselijke belangen/verkeerswerkgroepen politie |
Aantal |
12 |
11 |
15 |
5 |
15 |
Werken aan brandveiligheid voor een veilige samenleving
Lokale beleidsindicator |
Eenheid |
2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
Controles op brandveiligheid bedrijven |
Aantal |
141 | 52 | 53 | 50 |
Voorlichtingen op scholen |
Aantal |
9 | 18 | 11 | 9 |
Oefeningen in de wijk |
Aantal |
nb | 1 | 1 | 1 |
Voorlichtingen na brand |
Aantal |
nb | 2 | 1 | 2 |
Exploitatie | Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | MJB 2020 | MJB 2021 | MJB 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 1.247.034 | 1.303.467 | 1.357.056 | 1.371.056 | 1.403.056 | 1.434.056 | |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 182.455 | 204.710 | 179.285 | 179.285 | 179.285 | 179.285 | |
Totaal Lasten | 1.429.488 | 1.508.177 | 1.536.341 | 1.550.341 | 1.582.341 | 1.613.341 | |
Baten | |||||||
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | -604 | -518 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1.2 Openbare orde en veiligheid | -56.894 | -70.317 | -70.357 | -70.357 | -70.357 | -70.357 | |
Totaal Baten | -57.498 | -70.835 | -70.357 | -70.357 | -70.357 | -70.357 | |
Saldo van lasten en baten | -1.371.990 | -1.437.342 | -1.465.984 | -1.479.984 | -1.511.984 | -1.542.984 |
Begroting 2019 ten opzichte van de begroting 2018
Algemeen
De kosten van personeel moeten worden verdeeld over de taakvelden die in ieder programma staan.
Om de kosten per taakveld beter in beeld te hebben is de verdeling voor 2019 opnieuw uitgerekend. Dit geeft een verschuiving in de kosten van de diverse taakvelden.
Lasten
Crisisbeheersing en brandweer
De stijgende lasten van Veiligheidsregio Fryslân (VRF) geeft een verschil van bijna € 40.000.
Openbare orde en veiligheid
Door de verschuiving van de personeelskosten is er € 25.000 minder doorberekend.
Baten
Er zijn geen verschillen.
Begroting 2019 en meerjarenperspectief
Lasten
Crisis beheersing en brandweer
De bijdrage voor de VRF neemt op basis van de meerjarenbegroting van de VRF jaarlijks toe.
Openbare orde en veiligheid
Er zijn geen verschillen.
Baten
Er zijn geen verschillen.