-
Blz. 1
Begroting 2019
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Voorwoord
-
Blz. 4
Beste leden van de raad van de gemeente Weststellingwerf,
-
Blz. 5
Leeswijzer
-
Blz. 6
Leeswijzer
-
Blz. 7
Beleidsbegroting
-
Blz. 8
Bijlagen
-
Blz. 9
Financiële begroting
-
Blz. 10
Begroting op hoofdlijnen
-
Blz. 11
Begroting op hoofdlijnen
-
Blz. 12
Financieel vertrekpunt
-
Blz. 13
Uitgangspunten bij deze programmabegroting
-
Blz. 14
Herijking exploitatie
-
Blz. 15
Toelichting op herijking exploitatie
-
Blz. 16
Collegeprogramma
-
Blz. 17
Toelichting op collegeprogramma
-
Blz. 18
Eindstand
-
Blz. 19
Structureel begrotingsevenwicht
-
Blz. 20
Begroting 2019 in één oogopslag
-
Blz. 21
Begroting 2019 in één oogopslag
-
Blz. 22
Ons huishoudboekje
-
Blz. 23
Kerngegevens
-
Blz. 24
Kerngegevens
-
Blz. 25
Programma 0 | Bestuur en Ondersteuning
-
Blz. 26
Programma 0 | Bestuur en Ondersteuning
-
Blz. 27
Taakvelden
-
Blz. 28
Beleidsnota's
-
Blz. 29
Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
-
Blz. 30
Doelstellingen
-
Blz. 31
De gemeenteraad wil inwoners meer betrekken bij de politiek
-
Blz. 32
Bezoek leerlingen van voortgezet onderwijs aan de gemeente
-
Blz. 33
Ontwikkelen van voorstellen om burger- en overheidsparticipatie te bevorderen
-
Blz. 34
Ontwikkelen van voorstellen om efficiënter te vergaderen met meer betrokkenheid van inwoners
-
Blz. 35
Uitvoering van twee experimenten op het gebied van overheids- en burgerparticipatie
-
Blz. 36
De gemeenteraad wil zijn positie verstevigen
-
Blz. 37
Besluitvorming en uitvoering van voorstellen van de werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing
-
Blz. 38
Uitvoering geven aan griffie jaarplan
-
Blz. 39
Faciliteren werkwijze college en raad op bestuurlijke vernieuwing
-
Blz. 40
Een actief communicatiebeleid
-
Blz. 41
Collegecommunicatie: zichtbaar en transparant
-
Blz. 42
Concerncommunicatie: goed bereik en heldere taal
-
Blz. 43
Gebiedspromotie: samen aan de slag
-
Blz. 44
Interne communicatie: integraal samenwerken
-
Blz. 45
Participatie en sociale media: iedereen kan meedoen
-
Blz. 46
Projectcommunicatie: vertellen en vieren
-
Blz. 47
Raadscommunicatie: door en voor inwoners
-
Blz. 48
Het faciliteren van initiatieven vanuit de samenleving (wijken en kernen)
-
Blz. 49
De Vereniging Kleine Dorpen (VKD) speelt een belangrijke rol in het stroomlijnen van de contacten tussen gemeente en dorpen
-
Blz. 50
Dorpennetwerk vormt basis voor beleid
-
Blz. 51
Gebiedswethouders dragen bij aan zichtbaarheid bestuur
-
Blz. 52
Het combineren van nieuwe initiatieven met bestaande/geplande werkzaamheden blijft een belangrijk uitgangspunt in de samenwerking met de dorpen
-
Blz. 53
Het dorpenfonds als aanjager van initiatieven
-
Blz. 54
Nieuwe (digitale) vormen van participatie
-
Blz. 55
Omgevingsvisie belangrijk kader voor samenwerking
-
Blz. 56
Beleidsplan (digitale) dienstverlening
-
Blz. 57
Wij doen mee aan een landelijke benchmark voor de dienstverlening
-
Blz. 58
Proces doorontwikkeling organisatie met PIM op expeditie
-
Blz. 59
Continueren en door ontwikkelen OWO-samenwerking
-
Blz. 60
Beleidsindicatoren
-
Blz. 61
Wat mag het kosten
-
Blz. 62
Toelichting
-
Blz. 63
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 64
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 65
Taakvelden
-
Blz. 66
Beleidsnota's
-
Blz. 67
Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
-
Blz. 68
Doelstellingen
-
Blz. 69
Beleidsplan integrale veiligheid
-
Blz. 70
De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van criminele jeugd/individuele probleemjongeren
-
Blz. 71
Aanpak overlastgevende, hinderlijke en criminele jeugd(groepen)
-
Blz. 72
De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van de brandveiligheid
-
Blz. 73
Wij volgen de ontwikkelingen vanuit de Veiligheidsregio nauwlettend en brengen onze prioriteiten in
-
Blz. 74
De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van de objectieve veiligheid en de criminaliteit
-
Blz. 75
Continueren buurt-/wijk whatsappgroepen
-
Blz. 76
Toepassen maatregelen uit de Wet tijdelijk huisverbod
-
Blz. 77
Uitvoeren Digitaal Opkopers Register (DOR)
-
Blz. 78
Werken aan bewustwording van risico’s en eigen verantwoordelijkheid om onder andere woninginbraken te voorkomen
-
Blz. 79
De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van de sociale kwaliteit woon- en leefomgeving
-
Blz. 80
Inzetten van professionele mediation bij zwaarder geëscaleerde burenruzies
-
Blz. 81
Pilot buurtbemiddeling uitvoeren, volgen en evalueren
-
Blz. 82
Samenwerking met het veiligheidshuis
-
Blz. 83
De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van verkeersveiligheid
-
Blz. 84
Ondersteunen verkeerswerkgroepen in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland
-
Blz. 85
Uitvoering geven aan het Manifest Verkeersveiligheid Fryslân dat betrekking heeft op het veld van integrale veiligheid
-
Blz. 86
Rampenbestrijding en crisisbeheersing
-
Blz. 87
De gemeente geeft invulling aan de regionale afspraken over de expertteams
-
Blz. 88
Participeren en volgen van opleidingen, trainingen en oefeningen
-
Blz. 89
Beleidsindicatoren
-
Blz. 90
Wat mag het kosten
-
Blz. 91
Toelichting
-
Blz. 92
Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
-
Blz. 93
Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
-
Blz. 94
Taakvelden
-
Blz. 95
Beleidsnota's
-
Blz. 96
Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
-
Blz. 97
Doelstellingen
-
Blz. 98
Kwaliteit (onderhoudsniveau) openbare ruimte
-
Blz. 99
Project herinrichting De Blesse
-
Blz. 100
Autoluwe Lycklamaweg met veilige spoorwegovergang langzaam verkeer
-
Blz. 101
Herinrichting stationsomgeving
-
Blz. 102
Notitie veilig landbouwverkeer
-
Blz. 103
Hoofdverkeersstructuur Wolvega en Noordwolde
-
Blz. 104
Fietspad langs de Linde
-
Blz. 105
Het herstellen en versterken van groenstructuren ter behoud van de herkenbaarheid van de identiteit van het huidige kleinschalige landschap in Zuidoost-Friesland
-
Blz. 106
Door het uitvoeren van het project Dorpen, landschap en biodiversiteit wordt het oorspronkelijk project Dorpen in het groen uitgevoerd
-
Blz. 107
Wat mag het kosten
-
Blz. 108
Toelichting
-
Blz. 109
Investeringen
-
Blz. 110
Programma 3 | Economie
-
Blz. 111
Programma 3 | Economie
-
Blz. 112
Taakvelden
-
Blz. 113
Beleidsnota's
-
Blz. 114
Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
-
Blz. 115
Doelstellingen
-
Blz. 116
Aanpak versterken lokale economie
-
Blz. 117
Versterken (kern-) winkelstructuur Wolvega
-
Blz. 118
Breedband in het buitengebied
-
Blz. 119
Beleidsindicatoren
-
Blz. 120
Wat mag het kosten
-
Blz. 121
Toelichting
-
Blz. 122
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 123
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 124
Taakvelden
-
Blz. 125
Beleidsnota's
-
Blz. 126
Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
-
Blz. 127
Doelstellingen
-
Blz. 128
Duurzame en toekomstbestendige onderwijshuisvesting
-
Blz. 129
Brede scholen, multifunctionele accommodaties en integrale kindcentra
-
Blz. 130
Versterken van de educatieve infrastructuur waarbij sprake is van een evenwichtige spreiding over de gemeente
-
Blz. 131
Goede schoolloopbaan voor iedereen: zoveel mogelijk leerlingen en cursisten hebben een doorlopende schoolloopbaan
-
Blz. 132
Internationale schakelklas (voortgezet onderwijs)
-
Blz. 133
Leerlingenvervoer
-
Blz. 134
Leerplicht
-
Blz. 135
Onderwijsachterstandenbeleid
-
Blz. 136
Passend onderwijs
-
Blz. 137
Volwasseneneducatie
-
Blz. 138
Voorschoolse voorzieningen
-
Blz. 139
Beleidsindicatoren
-
Blz. 140
Wat mag het kosten
-
Blz. 141
Toelichting
-
Blz. 142
Investeringen
-
Blz. 143
Programma 5 | Sport, Cultuur en Recreatie
-
Blz. 144
Programma 5 | Sport, Cultuur en Recreatie
-
Blz. 145
Taakvelden
-
Blz. 146
Beleidsnota's
-
Blz. 147
Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
-
Blz. 148
Doelstellingen
-
Blz. 149
Het bieden, versterken en stimuleren van culturele activiteiten en voorzieningen
-
Blz. 150
Het bevorderen, stimuleren, subsidiëren en faciliteren van culturele activiteiten in de gemeente
-
Blz. 151
Het bevorderen van sport en bewegen
-
Blz. 152
Buurtsportwerk
-
Blz. 153
Op maatschappelijk niveau draagt sport en bewegen bij aan de leefbaarheid in een dorp of buurt
-
Blz. 154
Bevorderen recreatie en toerisme Weststellingwerf
-
Blz. 155
Het participeren in het UNESCO dossier 'Koloniën van Weldadigheid' op weg naar Werelderfgoed
-
Blz. 156
Beleidsindicatoren
-
Blz. 157
Wat mag het kosten
-
Blz. 158
Toelichting
-
Blz. 159
Investeringen
-
Blz. 160
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 161
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 162
Taakvelden
-
Blz. 163
Beleidsnota's
-
Blz. 164
Actuele ontwikkelen en nieuw beleid
-
Blz. 165
Doelstellingen
-
Blz. 166
Een sluitende aanpak jeugd- en kindzorg
-
Blz. 167
Aansluiting onderwijs en jeugd
-
Blz. 168
De toegang op orde en doorontwikkeling
-
Blz. 169
Ontwikkelen preventief en integraal beleid
-
Blz. 170
Investeren in de verbetering van de leefbaarheid van Noordwolde
-
Blz. 171
Voor het tweede deel van het project (2017-2024) ligt de nadruk op activiteiten in het Sociaal domein
-
Blz. 172
Participatie van inwoners, met een nadruk op zelfredzaamheid en economische participatie van kwetsbare groepen
-
Blz. 173
Armoedebeleid en schuldhulpverlening
-
Blz. 174
Beschut werken
-
Blz. 175
Inkomensregelingen
-
Blz. 176
Integratie van vluchtelingen
-
Blz. 177
Proactieve aanpak voor participatie
-
Blz. 178
Sociale werkvoorziening (SW)
-
Blz. 179
Sociale samenhang en leefbaarheid (fysieke en sociale voorzieningen) in de dorpen
-
Blz. 180
Om de resultaten van de gebiedsteams te kunnen meten, worden nieuwe (kwaliteit)meetinstrumenten ontwikkeld
-
Blz. 181
Ter vergroting van de sociale samenhang heeft de gemeente Weststellingwerf gebiedsteams ingericht
-
Blz. 182
Via een blijvers lening willen we er voor zorgen dat onze inwoners langer thuis kunnen blijven wonen
-
Blz. 183
Vrijwilligerswerk levert een belangrijke bijdrage aan de versterking van sociale netwerken
-
Blz. 184
Wmo
-
Blz. 185
Evaluatie inkoop wmo
-
Blz. 186
Ontwikkelingen voorliggende- en algemene voorzieningen
-
Blz. 187
Waardering en ondersteuning mantelzorgers
-
Blz. 188
Beleidsindicatoren
-
Blz. 189
Wat mag het kosten
-
Blz. 190
Toelichting
-
Blz. 191
Investeringen
-
Blz. 192
Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
-
Blz. 193
Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
-
Blz. 194
Taakvelden
-
Blz. 195
Beleidsnota's
-
Blz. 196
Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
-
Blz. 197
Doelstellingen
-
Blz. 198
Gezondheidsbescherming en -bevordering van inwoners
-
Blz. 199
Aanpak gezondheidsverschillen (GIDS)
-
Blz. 200
Afspraken Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD)/Jeugd Gezondheidszorg (JGZ) Fryslân
-
Blz. 201
Gezond voorbeeld
-
Blz. 202
Integraal gezondheidsbeleid en omgeving
-
Blz. 203
Introduceren uitgangspunten Positieve gezondheid
-
Blz. 204
Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)
-
Blz. 205
Lokale samenwerking aan Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) en NIX18
-
Blz. 206
NIX18/Drank-en Horecawet 2018-2021
-
Blz. 207
Vitale Regio Noordwolde
-
Blz. 208
Goede milieukwaliteit van de woon- en leefomgeving
-
Blz. 209
Adequaat toezicht en handhaving op de naleving milieuregelgeving op basis van wettelijke kwaliteitscriteria
-
Blz. 210
Adequaat uitvoeren van het uitvoeringsprogramma Fysieke leefomgeving
-
Blz. 211
Uitvoeren van integrale milieucontroles bij bedrijven
-
Blz. 212
Uitvoering geven aan het besluit Bodemkwaliteit en het daaraan gerelateerde gemeentelijk Bodembeheersplan
-
Blz. 213
Uitvoering geven aan het gemeentelijk Rioleringsplan
-
Blz. 214
Van klimaatakkoord Parijs naar een duurzaam Weststellingwerf
-
Blz. 215
Binnen de zich aandienende mogelijkheden uitvoering geven aan het klimaat- en duurzaamheidsbeleid
-
Blz. 216
Werken aan een duurzaam Weststellingwerf
-
Blz. 217
Beleidsindicatoren
-
Blz. 218
Wat mag het kosten
-
Blz. 219
Toelichting
-
Blz. 220
Investeringen
-
Blz. 221
Programma 8 | Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
-
Blz. 222
Programma 8 | Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
-
Blz. 223
Taakvelden
-
Blz. 224
Beleidsnota's
-
Blz. 225
Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
-
Blz. 226
Doelstellingen
-
Blz. 227
Lindewijk fase II
-
Blz. 228
Rottige Meente
-
Blz. 229
Uitwerken omgevingsvisie
-
Blz. 230
Implementatie omgevingsvisie
-
Blz. 231
Een ruimtelijk beleid dat mogelijkheden biedt om snel en efficiënt te kunnen inspelen op ontwikkelingen en initiatieven
-
Blz. 232
Wij beoordelen alle nieuwe regelgeving op de mogelijkheden om snel en efficiënt te kunnen inspelen op vragen van inwoners
-
Blz. 233
Voor de diverse doelgroepen voldoende woningen en/of bouwmogelijkheden beschikbaar binnen een acceptabele termijn
-
Blz. 234
In overleg met de corporaties komen tot prestatie afspraken ten aanzien van renovatie, nieuwbouw en toewijzingsregels van woningen
-
Blz. 235
Beleidsindicatoren
-
Blz. 236
Wat mag het kosten
-
Blz. 237
Toelichting
-
Blz. 238
Investeringen
-
Blz. 239
Overzicht Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 240
Overzicht
-
Blz. 241
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 242
Toelichting
-
Blz. 243
Overhead, Vennootschapsbelasting en Onvoorzien
-
Blz. 244
Overzicht kosten overhead
-
Blz. 245
Overzicht kosten overhead
-
Blz. 246
Overhead kosten
-
Blz. 247
Investeringen
-
Blz. 248
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 249
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 250
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 251
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 252
Stelpost algemene risicobeheersing
-
Blz. 253
Niet voorziene uitgaven
-
Blz. 254
Paragrafen
-
Blz. 255
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 256
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 257
Inleiding
-
Blz. 258
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 259
Autonome ontwikkelingen
-
Blz. 260
Totaalopbrengst van de belangrijkste heffingen
-
Blz. 261
Kostendekkendheid
-
Blz. 262
Gemeentelijke woonlasten
-
Blz. 263
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 264
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 265
Inleiding
-
Blz. 266
Beleid omtrent de weerstandscapaciteit en de risico’s
-
Blz. 267
Inventarisatie weerstandscapaciteit
-
Blz. 268
Inventarisatie van de risico’s en getroffen beheersmaatregelen
-
Blz. 269
Weerstandsvermogen
-
Blz. 270
Kengetallen
-
Blz. 271
Toelichting kengetallen
-
Blz. 272
Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 273
Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 274
Beleidsnota's
-
Blz. 275
Inleiding
-
Blz. 276
Kwaliteitsambitie Openbare Ruimte
-
Blz. 277
Wegen
-
Blz. 278
Groen
-
Blz. 279
Bruggen, waterwegen en kades
-
Blz. 280
Openbare verlichting
-
Blz. 281
Riolering
-
Blz. 282
Tractiemiddelen
-
Blz. 283
Gebouwen
-
Blz. 284
Beschikbare middelen voor het onderhoud
-
Blz. 285
Paragraaf Financiering
-
Blz. 286
Paragraaf Financiering
-
Blz. 287
Inleiding
-
Blz. 288
De uitgangspunten
-
Blz. 289
Risicobeheer
-
Blz. 290
Kasgeldlimiet
-
Blz. 291
Renterisicobeheer
-
Blz. 292
Kredietrisico op verstrekte gelden en gegarandeerde leningen
-
Blz. 293
Gemeentefinanciering
-
Blz. 294
Leningenportefeuille
-
Blz. 295
Financieringsbehoefte
-
Blz. 296
De wijze van rentetoerekening
-
Blz. 297
EMU saldo
-
Blz. 298
Overige ontwikkelingen
-
Blz. 299
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 300
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 301
Informatieveiligheid en privacy
-
Blz. 302
Rechtmatigheid
-
Blz. 303
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 304
Uitvoering Human Resources Management (HRM)
-
Blz. 305
Paragraaf OWO-samenwerking
-
Blz. 306
Paragraaf OWO-samenwerking
-
Blz. 307
Continueren en door ontwikkelen OWO-samenwerking
-
Blz. 308
Bestuursovereenkomst
-
Blz. 309
OWO afdelingen
-
Blz. 310
Afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) (gemeente Opsterland)
-
Blz. 311
Afdeling Beheer en Registratie (gemeente Ooststellingwerf)
-
Blz. 312
Afdeling Bedrijfsvoering (gemeente Weststellingwerf)
-
Blz. 313
Paragraaf Verbonden Partijen
-
Blz. 314
Paragraaf Verbonden Partijen
-
Blz. 315
Inleiding
-
Blz. 316
Visie op verbonden partijen
-
Blz. 317
Zeggenschap in de praktijk
-
Blz. 318
Financieel belang
-
Blz. 319
Beleidsontwikkelingen enkele verbonden partijen
-
Blz. 320
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 321
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 322
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 323
Algemeen
-
Blz. 324
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 325
Marketing
-
Blz. 326
Bouwgrond in exploitatie (BIE)
-
Blz. 327
Prognose 2019
-
Blz. 328
Prognose einde looptijd
-
Blz. 329
Paragraaf Streekagenda
-
Blz. 330
Paragraaf Streekagenda
-
Blz. 331
Algemeen
-
Blz. 332
Financieel
-
Blz. 333
Uiteenzetting van de financiële positie
-
Blz. 334
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 335
Overzicht
-
Blz. 336
Geprognosticeerde balans 2019-2022
-
Blz. 337
Geprognosticeerde balans 2019-2022
-
Blz. 338
Toelichting op de geprognosticeerde balans
-
Blz. 339
Reserves en Voorzieningen
-
Blz. 340
Reserves en Voorzieningen
-
Blz. 341
Algemene reserve
-
Blz. 342
Bestemmingsreserves
-
Blz. 343
Voorzieningen
-
Blz. 344
Meerjareninvesteringsplan 2019-2022
-
Blz. 345
Meerjareninvesteringsplan 2019-2022
-
Blz. 346
Geplande investeringen 2019
-
Blz. 347
Geplande investeringen 2020
-
Blz. 348
Geplande investeringen 2021
-
Blz. 349
Geplande investeringen 2022
-
Blz. 350
Overzicht van incidentele lasten en baten
-
Blz. 351
incidentele lasten en baten
-
Blz. 352
Bijlagen
-
Blz. 353
Bijlage I: Subsidieplafonds 2019
-
Blz. 354
Bijlage I: Subsidieplafonds 2019
-
Blz. 355
Overzicht subsidies per product / instelling
-
Blz. 356
Preferente instelling/regeling
-
Blz. 357
Bijlage II: Lijst met afkortingen
-
Blz. 358
Bijlage II: Lijst met afkortingen
-
Blz. 359
Bijlage III: Collegeprogramma 2018-2022
-
Blz. 360
Zie begrotingsapp knop: Meer (rechts van het beeldscherm)
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap