Wij nemen deel aan de benchmark Dashboard Dienstverlening van de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB).
Resultaten van het onderzoek Dashboard Dienstverlening:


Resultaten klanttevredenheid Weststellingwerf 2017-2019 |
2017 |
2018 |
2019 |
Balie |
8,1 |
8,0 |
8,3 |
Telefonie |
7,7 |
7,2 |
7,8 |
Digitaal |
6,9 |
6,3 |
6,9 |
Bron NVVB - geraadpleegd op 2 maart 2020.
In het collegeprogramma is de volgende beleidsindicator benoemd: Klanttevredenheidsscore van (gemiddeld) minimaal 8.
In het Dashboard Dienstverlening wordt Weststellingwerf vergeleken met de benchmark (alle deelnemende gemeentes, inclusief Weststellingwerf). Hieruit blijkt dat op alle 3 onderdelen kleine verschillen zijn met de benchmark. De klanttevredenheid is op alle onderdelen gestegen ten opzichte van vorig jaar.
Aantal geregistreerde baliebezoekers:
Totaal zijn dit in 2019 14.690. In het onderstaande schema staan de producten vermeld waar de meeste mensen voor zijn gekomen.
Wat valt op bij het aantal bezoekers.
Burgerzaken heeft in 2019 minder baliebezoekers. De oorzaak is dat er meer producten digitaal geregeld en aangevraagd worden. Zoals bijvoorbeeld het doorgeven van een verhuizing of het aanvragen van een uittreksel. Ook zijn er minder reisdocumenten aangevraagd doordat de meeste reisdocumenten 10 jaar geldig zijn.
Voor het Sociaal domein zijn minder baliebezoeken geregistreerd in verband met de openstelling van Griffioenpark 3.
Producten Dienstverlening |
2017 |
2018 |
2019 |
Burgerzaken |
18.856 |
17.156 |
13.468 |
Belastingen |
152 |
117 |
180 |
Sociaal domein |
821 |
751 |
573 |
VTH |
263 |
273 |
286 |
Huwelijken |
2017 |
2018 |
2019 |
Huwelijk |
60 |
76 |
51 |
Geregistreerd partnerschap |
38 |
45 |
53 |
Omzetting huwelijk/partnerschap |
2 |
5 |
2 |
Totaal |
100 |
126 |
106 |
Waarvan kosteloos |
63 |
74 |
63 |
Geregistreerde meldingen openbare ruimte:
In 2019 zijn er totaal 2.283 meldingen geregistreerd in iZaakafhandeling. In 2018 waren dat er in totaal 1.762. Dit is een stijging van 30%. Dit komt onder andere door de volgende meldingen:
- Binnen de categorie afval is een flinke toename van het aantal meldingen over het vervangen van kapotte vuilcontainers.
- In openbaar groen is er een stijging te zien in de meldingen over de eikenprocessierups en overige meldingen over openbaar groen en bomen onderhoud.
Resultaten Monitor Doelgerichte Digitalisering (MDD). Digitale volwassenheid burgers en ondernemers:
Uitkomst digitale volwassenheid. Aan de hand van de resultaten hebben we in het hele jaar aanpassingen gedaan. We hebben er voor gezorgd dat er meer producten digitaal aangevraagd kunnen worden. Naast het maken van nieuwe formulieren hebben we ook formulieren aangepast.
Dienstverlening ondernemers: zie programma 3.
Resultaten website:
Aantal bezoekers
|
2018
|
2019
|
Bezoekers
|
194.721
|
210.827
|
Unieke bezoekers
|
96.788
|
117.387
|
Paginaweergaven
|
648.964
|
663.079
|
Benchmark: Contact met de gemeente.
Er zijn 110 formulieren ingevuld. Er konden meerdere antwoorden gegeven worden op de vragen. Hieronder het resultaat :



1% heeft geen antwoord gegeven.
Serviceniveau:
Telefonie: Het aantal telefonische contacten via het algemene nummer is in 2019: 27.026, in 2018: 29.748, in 2017: 31.575. Het serviceniveau, ligt op 97 %.
Baliebezoek: De gemiddelde wachttijd is 2 minuten en 44 seconden. Dat is inclusief de wachttijd op donderdagavond. 90,1 % van alle bezoekers wordt binnen 10 minuten geholpen.
Bronnen: Baliecontacten: JCC; Telefonische contacten; Mitel; KTO Dashboard Dienstverlening, MDD, iZaakafhandeling, geraadpleegd op 2 maart 2020.