1. Blz. 1 Jaarstukken 2019
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2019
      1. Blz. 3 Voorwoord
        1. Blz. 4 Voorwoord
      2. Blz. 5 Leeswijzer
        1. Blz. 6 Leeswijzer
        2. Blz. 7 Jaarverslag
        3. Blz. 8 Jaarrekening
        4. Blz. 9 Controle verklaring
        5. Blz. 10 Bijlagen
      3. Blz. 11 Jaarrekening op hoofdlijnen
        1. Blz. 12 Inleiding
        2. Blz. 13 Resultaat jaarrekening
        3. Blz. 14 Schuldpositie
        4. Blz. 15 Weerstandsvermogen
        5. Blz. 16 Woonlasten
        6. Blz. 17 Covid-19 virus
        7. Blz. 18 Bestemmingsvoorstel
        8. Blz. 19 Overzicht Baten en Lasten
        9. Blz. 20 Toelichting resultaat
        10. Blz. 21 Gemeentefondsuitkering
        11. Blz. 22 Investeringskredieten (exclusief grondexploitatie)
        12. Blz. 23 Lokale heffingen
        13. Blz. 24 Reserves
      4. Blz. 25 Jaarrekening 2019 in één oogopslag
        1. Blz. 26 Jaarrekening in één oogopslag.
      5. Blz. 27 Kerngegevens
        1. Blz. 28 Kerngegevens
      6. Blz. 29 Programma 0 | Bestuur en Ondersteuning
        1. Blz. 30 Programma 0 | Bestuur en Ondersteuning
        2. Blz. 31 Taakvelden
        3. Blz. 32 Beleidsnota's
        4. Blz. 33 Actuele ontwikkelingen en gerealiseerd beleid
        5. Blz. 34 Doelstellingen
          1. Blz. 35 De gemeenteraad wil inwoners meer betrekken bij de politiek
            1. Blz. 36 Bezoek leerlingen van voortgezet onderwijs aan de gemeente
            2. Blz. 37 Ontwikkelen van voorstellen om burger- en overheidsparticipatie te bevorderen
            3. Blz. 38 Ontwikkelen van voorstellen om efficiënter te vergaderen met meer betrokkenheid van inwoners
            4. Blz. 39 Uitvoering van twee experimenten op het gebied van overheids- en burgerparticipatie
          2. Blz. 40 De gemeenteraad wil zijn positie verstevigen
            1. Blz. 41 Besluitvorming en uitvoering van voorstellen van de werkgroep Bestuurlijke vernieuwing
            2. Blz. 42 Uitvoering geven aan griffie jaarplan
          3. Blz. 43 Faciliteren werkwijze college en raad op bestuurlijke vernieuwing
          4. Blz. 44 Een actief communicatiebeleid
            1. Blz. 45 Concerncommunicatie: goed bereik en heldere taal
            2. Blz. 46 Collegecommunicatie: zichtbaar en transparant
            3. Blz. 47 Raadscommunicatie: door en voor inwoners
            4. Blz. 48 Participatie en sociale media: iedereen kan meedoen
            5. Blz. 49 Projectcommunicatie: vertellen en vieren
            6. Blz. 50 Interne communicatie: verbinden en delen
            7. Blz. 51 Gebiedspromotie: samen aan de slag
          5. Blz. 52 Het faciliteren van initiatieven vanuit de samenleving (wijken en kernen)
            1. Blz. 53 Dorpennetwerk vormt basis voor beleid
            2. Blz. 54 Het combineren van nieuwe initiatieven met bestaande/geplande werkzaamheden blijft een belangrijk uitgangspunt in de samenwerking met de dorpen
            3. Blz. 55 Het Dorpenfonds als aanjager van initiatieven
            4. Blz. 56 Gebiedswethouders dragen bij aan zichtbaarheid bestuur
            5. Blz. 57 De Vereniging Kleine Dorpen (VKD) speelt een belangrijke rol in het stroomlijnen van de contacten tussen gemeente en dorpen
            6. Blz. 58 Omgevingsvisie belangrijk kader voor samenwerking
            7. Blz. 59 Nieuwe (digitale) vormen van participatie
          6. Blz. 60 Proces doorontwikkeling organisatie met PIM op expeditie
          7. Blz. 61 Continueren en door ontwikkelen OWO-samenwerking
          8. Blz. 62 Beleidsplan (digitale) dienstverlening
            1. Blz. 63 Wij doen mee aan een landelijke benchmark voor de dienstverlening
        6. Blz. 64 Indicatoren
        7. Blz. 65 Beleidsindicatoren
        8. Blz. 66 Hoeveel heeft het gekost?
        9. Blz. 67 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
      7. Blz. 68 Programma 1 | Veiligheid
        1. Blz. 69 Programma 1 Veiligheid
        2. Blz. 70 Taakvelden
        3. Blz. 71 Beleidsnota's
        4. Blz. 72 Actuele ontwikkelingen en gerealiseerd beleid
        5. Blz. 73 Doelstellingen
          1. Blz. 74 Beleidsplan integrale veiligheid
          2. Blz. 75 De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van criminele jeugd/individuele probleemjongeren
            1. Blz. 76 Aanpak overlastgevende, hinderlijke en criminele jeugd(groepen)
          3. Blz. 77 De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van de brandveiligheid
            1. Blz. 78 Wij volgen de ontwikkelingen vanuit de Veiligheidsregio nauwlettend en brengen onze prioriteiten in
          4. Blz. 79 De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van objectieve veiligheid en criminaliteit
            1. Blz. 80 Werken aan bewustwording van risico’s en eigen verantwoordelijkheid om onder andere woninginbraken te voorkomen
            2. Blz. 81 Toepassen maatregelen uit de Wet tijdelijk huisverbod
            3. Blz. 82 Continueren buurt-/wijk whatsappgroepen
            4. Blz. 83 Uitvoeren Digitaal Opkopers Register (DOR)
          5. Blz. 84 De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van de sociale kwaliteit woon- en leefomgeving
            1. Blz. 85 Samenwerking met het veiligheidshuis
            2. Blz. 86 Inzetten van professionele mediation bij zwaarder geëscaleerde burenruzies
            3. Blz. 87 Pilot buurtbemiddeling uitvoeren, volgen en evalueren
          6. Blz. 88 De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van verkeersveiligheid
            1. Blz. 89 Uitvoering geven aan het Manifest Verkeersveiligheid Fryslân dat betrekking heeft op het veld van integrale veiligheid
            2. Blz. 90 Ondersteunen verkeerswerkgroepen in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland
          7. Blz. 91 Rampenbestrijding en crisisbeheersing
            1. Blz. 92 Participeren en volgen van opleidingen, trainingen en oefeningen
            2. Blz. 93 De gemeente geeft invulling aan de regionale afspraken over de expertteams
        6. Blz. 94 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 95 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 96 Toelichting - Wat mag het kosten
      8. Blz. 97 Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
        1. Blz. 98 Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
        2. Blz. 99 Taakvelden
        3. Blz. 100 Beleidsnota's
        4. Blz. 101 Actuele ontwikkelingen en gerealiseerd beleid
        5. Blz. 102 Doelstellingen
          1. Blz. 103 Kwaliteit (onderhoudsniveau) openbare ruimte
            1. Blz. 104 Bepalen van het gewenste kwaliteitsniveau openbare ruimte
          2. Blz. 105 Project herinrichting De Blesse
            1. Blz. 106 Opstellen van een ontwerp voor de herinrichting
            2. Blz. 107 Uitvoering geven aan de herinrichting De Blesse
          3. Blz. 108 Autoluwe Lycklamaweg met veilige spoorwegovergang langzaam verkeer
            1. Blz. 109 Plan opstellen voor de herinrichting van de Lycklamaweg
            2. Blz. 110 Samenwerken met NS/Prorail voor een veiligere spoorwegovergang
            3. Blz. 111 Uitvoering geven aan herinrichting Lycklamaweg
          4. Blz. 112 Herinrichting stationsomgeving
          5. Blz. 113 Notitie veilig landbouwverkeer
            1. Blz. 114 Overleg met de agrarische sector en de bewoners
            2. Blz. 115 Bepalen vervolgstappen om te komen tot grotere verkeersveiligheid
          6. Blz. 116 Hoofdverkeersstructuur Wolvega en Noordwolde
            1. Blz. 117 Uitvoeren geplande werkzaamheden infrastructuur
          7. Blz. 118 Fietspad langs de Linde
            1. Blz. 119 Verbetering van het fietspad langs de Linde
            2. Blz. 120 Uitvoering van fase 2
            3. Blz. 121 Grond aankopen voor fase 3
          8. Blz. 122 Het herstellen en versterken van groenstructuren ter behoud van de herkenbaarheid van de identiteit van het huidige kleinschalige landschap in Zuidoost Friesland
            1. Blz. 123 Door het uitvoeren van het project Dorpen, landschap en biodiversiteit wordt het oorspronkelijk project Dorpen in het groen uitgevoerd
        6. Blz. 124 Hoeveel heeft het gekost?
        7. Blz. 125 Toelichting - Wat mag het kosten
      9. Blz. 126 Programma 3 | Economie
        1. Blz. 127 Programma 3 | Economie
        2. Blz. 128 Taakvelden
        3. Blz. 129 Beleidsnota's
        4. Blz. 130 Actuele ontwikkelingen en gerealiseerd beleid
        5. Blz. 131 Doelstellingen
          1. Blz. 132 Aanpak versterken lokale economie
            1. Blz. 133 Intensiveren bedrijfscontacten
            2. Blz. 134 Onderzoeken op welke manier wij kunnen meten hoe de ondernemers de dienstverlening van de gemeente waarderen.
            3. Blz. 135 Onderzoeken of een vestigingspremie helpt om nieuwe bedrijven aan te trekken.
            4. Blz. 136 Actieve promotie van beschikbare bedrijfskavels.
          2. Blz. 137 Breedband in het buitengebied
            1. Blz. 138 In overleg met marktpartijen over de aanleg en voorwaarden.
          3. Blz. 139 Versterken (kern-) winkelstructuur Wolvega
            1. Blz. 140 Samen met de ondernemers een duidelijke visie opstellen.
            2. Blz. 141 Aanstellen van een centrummanager in Wolvega.
            3. Blz. 142 Onderzoeken hoe we de klanttevredenheid in het winkelgebied kunnen meten.
            4. Blz. 143 Opstellen van een uitvoeringsprogramma voor de aanpak van het centrum.
        6. Blz. 144 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 145 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 146 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
      10. Blz. 147 Programma 4 | Onderwijs
        1. Blz. 148 Programma 4 | Onderwijs
        2. Blz. 149 Taakvelden
        3. Blz. 150 Beleidsnota's
        4. Blz. 151 Actuele ontwikkelingen en gerealiseerd beleid
        5. Blz. 152 Doelstellingen
          1. Blz. 153 Duurzame en toekomstbestendige onderwijshuisvesting
            1. Blz. 154 Brede scholen, multifunctionele accommodaties en integrale kindcentra
            2. Blz. 155 Versterken van de educatieve infrastructuur waarbij sprake is van een evenwichtige spreiding over de gemeente
          2. Blz. 156 Goede schoolloopbaan voor iedereen: zoveel mogelijk leerlingen en cursisten hebben een doorlopende schoolloopbaan
            1. Blz. 157 Internationale schakelklas (voortgezet onderwijs)
            2. Blz. 158 Leerlingenvervoer
            3. Blz. 159 Leerplicht
            4. Blz. 160 Onderwijsachterstandenbeleid
            5. Blz. 161 Passend onderwijs
            6. Blz. 162 Volwasseneneducatie
            7. Blz. 163 Voorschoolse voorzieningen
        6. Blz. 164 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 165 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 166 Toelichting - Wat mag het kosten
      11. Blz. 167 Programma 5 | Sport, Cultuur en Recreatie
        1. Blz. 168 Programma 5 | Sport, Cultuur en Recreatie
        2. Blz. 169 Taakvelden
        3. Blz. 170 Beleidsnota's
        4. Blz. 171 Actuele ontwikkelingen en gerealiseerd beleid
        5. Blz. 172 Doelstellingen
          1. Blz. 173 Het bieden, versterken en stimuleren van culturele activiteiten en voorzieningen
            1. Blz. 174 Het bevorderen, stimuleren, subsidiëren en faciliteren van culturele activiteiten in de gemeente
          2. Blz. 175 Het bevorderen van sport en bewegen
            1. Blz. 176 Op maatschappelijk niveau draagt sport en bewegen bij aan de leefbaarheid in een dorp of buurt
            2. Blz. 177 Buurtsportwerk
          3. Blz. 178 Bevorderen recreatie en toerisme Weststellingwerf
            1. Blz. 179 Het participeren in het UNESCO dossier 'Koloniën van Weldadigheid' op weg naar Werelderfgoed
        6. Blz. 180 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 181 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 182 Toelichting - Wat mag het kosten
      12. Blz. 183 Programma 6 | Sociaal domein
        1. Blz. 184 Programma 6 | Sociaal domein
        2. Blz. 185 Taakvelden
        3. Blz. 186 Beleidsnota's
        4. Blz. 187 Actuele ontwikkelingen en gerealiseerd beleid
        5. Blz. 188 Doelstellingen
          1. Blz. 189 Toegang Sociaal Domein
          2. Blz. 190 Een sluitende aanpak jeugd- en kindzorg
            1. Blz. 191 De toegang op orde en doorontwikkeling
            2. Blz. 192 Ontwikkelen preventief en integraal beleid
            3. Blz. 193 Aansluiting onderwijs en jeugd
          3. Blz. 194 Investeren in de verbetering van de leefbaarheid van Noordwolde
            1. Blz. 195 In het tweede deel van Bestemming Noordwolde (2017-2024) ligt de nadruk op projecten binnen het Sociaal domein
          4. Blz. 196 Participatie van inwoners, met een nadruk op zelfredzaamheid en economische participatie van kwetsbare groepen
            1. Blz. 197 Inkomensregelingen
            2. Blz. 198 Armoedebeleid en schuldhulpverlening
            3. Blz. 199 Beschut werken
            4. Blz. 200 Sociale werkvoorziening (SW)
            5. Blz. 201 Integratie van vluchtelingen
            6. Blz. 202 Proactieve aanpak voor participatie
          5. Blz. 203 Sociale samenhang en leefbaarheid (fysieke en sociale voorzieningen) in de dorpen
            1. Blz. 204 Ter vergroting van de sociale samenhang heeft de gemeente Weststellingwerf gebiedsteams ingericht
            2. Blz. 205 Vrijwilligerswerk levert een belangrijke bijdrage aan de versterking van sociale netwerken
            3. Blz. 206 Om de resultaten van de gebiedsteams te kunnen meten, worden nieuwe (kwaliteit)meetinstrumenten ontwikkeld
          6. Blz. 207 Wmo
            1. Blz. 208 Evaluatie inkoop Wmo
            2. Blz. 209 Waardering en ondersteuning mantelzorgers
            3. Blz. 210 Ontwikkelingen voorliggende- en algemene voorzieningen
        6. Blz. 211 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 212 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 213 Toelichting - Wat mag het kosten
      13. Blz. 214 Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
        1. Blz. 215 Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
        2. Blz. 216 Taakvelden
        3. Blz. 217 Beleidsnota's
        4. Blz. 218 Actuele ontwikkelingen en gerealiseerd beleid
        5. Blz. 219 Doelstellingen
          1. Blz. 220 Gezondheidsbescherming en -bevordering van inwoners
            1. Blz. 221 Vitale Regio Noordwolde
            2. Blz. 222 Afspraken Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD)/Jeugd Gezondheidszorg (JGZ) Fryslân
            3. Blz. 223 Aanpak gezondheidsverschillen (GIDS)
            4. Blz. 224 Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)
            5. Blz. 225 Integraal gezondheidsbeleid en omgeving
            6. Blz. 226 NIX18/Drank-en Horecawet 2018-2021
            7. Blz. 227 Lokale samenwerking aan Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) en NIX18
            8. Blz. 228 Introduceren uitgangspunten Positieve gezondheid
            9. Blz. 229 Gezond voorbeeld
          2. Blz. 230 Goede milieukwaliteit van de woon- en leefomgeving
            1. Blz. 231 Adequaat uitvoeren van het uitvoeringsprogramma Fysieke leefomgeving
            2. Blz. 232 Uitvoering geven aan het gemeentelijk Rioleringsplan
            3. Blz. 233 Uitvoering geven aan het besluit Bodemkwaliteit en het daaraan gerelateerde gemeentelijk Bodembeheersplan
            4. Blz. 234 Uitvoeren van integrale milieucontroles bij bedrijven
            5. Blz. 235 Adequaat toezicht en handhaving op de naleving milieuregelgeving op basis van wettelijke kwaliteitscriteria
          3. Blz. 236 Van klimaatakkoord Parijs naar een duurzaam Weststellingwerf
            1. Blz. 237 Binnen de zich aandienende mogelijkheden uitvoering geven aan het klimaat- en duurzaamheidsbeleid
          4. Blz. 238 Werken aan een duurzaam Weststellingwerf
            1. Blz. 239 Werken aan een energie-neutrale gemeente (pijler 1: Energie-neutraal)
            2. Blz. 240 Werken aan een volledige circulaire gemeente (pijler 2: Circulaire Economie)
            3. Blz. 241 Werken aan een klimaat-robuuste gemeente (pijler 3: Klimaat-robuust)
        6. Blz. 242 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 243 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 244 Toelichting - Wat mag het kosten
      14. Blz. 245 Programma 8 | Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
        1. Blz. 246 Programma 8 | Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
        2. Blz. 247 Taakvelden
        3. Blz. 248 Beleidsnota's
        4. Blz. 249 Actuele ontwikkelingen en gerealiseerd beleid
        5. Blz. 250 Doelstellingen
          1. Blz. 251 Lindewijk fase II
            1. Blz. 252 Het moederplan Lindewijk gebruiken we als basis voor een concept stedenbouwkundige opzet voor Lindewijk deelgebied 2.
            2. Blz. 253 In overleg met instanties en inwoners de stedenbouwkundige opzet verder uitwerken
            3. Blz. 254 De nieuwe stedenbouwkundige opzet financieel doorrekenen
            4. Blz. 255 Onderzoeken of er nog een nadere fasering moet komen
            5. Blz. 256 Op basis van de nieuwe stedenbouwkundige opzet een bestemmingsplan opstellen
            6. Blz. 257 De daadwerkelijke uitvoering van werkzaamheden afstemmen op het tempo van grondverkoop in fase I
          2. Blz. 258 Rottige Meente
            1. Blz. 259 Samenwerking met Nationaal Park Weerribben - De Wieden om ook Rottige Meente onderdeel te laten zijn van de promotie van het nationaal Park
            2. Blz. 260 In gesprek met de gemeente Steenwijkerland om aan te haken bij ontwikkelingen in gebied Weerribben - de Wieden
            3. Blz. 261 In samenspraak met de inwoners de gebiedsopgave verder uitvoeren
            4. Blz. 262 Het geografische gebied Driewegsluis ontwikkelen als recreatieve poort van Friesland en Overijssel
            5. Blz. 263 Het projectplan ErVaren en Turf verder uitvoeren
          3. Blz. 264 Uitwerken omgevingsvisie
            1. Blz. 265 Dorpen stimuleren om een dorpsvisie op te stellen
            2. Blz. 266 Model opstellen voor een maatschappelijk contract
            3. Blz. 267 Maatschappelijke contracten afsluiten met de dorpen op basis van hun dorpsvisie
            4. Blz. 268 Weststellingwerf Stellingen verder concretiseren op basis van aanvragen
            5. Blz. 269 Mogelijkheden  aanbieden voor het instellen van een omgevingspanel bij initiatieven
            6. Blz. 270 Platform opstellen voor ondersteuning bij vraagstukken in de dorpen
            7. Blz. 271 Samenwerken met bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties om de Omgevingsvisie bekendmaken
          4. Blz. 272 Implementatie omgevingswet
            1. Blz. 273 Samenwerken in OWO verband voor de invoering van de Omgevingswet
            2. Blz. 274 Medewerkers bijscholen voor nieuwe wetgeving
            3. Blz. 275 Onderzoeken of de gemeentelijke regelgeving geschikt is voor de Omgevingswet
          5. Blz. 276 Een ruimtelijk beleid dat mogelijkheden biedt om snel en efficiënt te kunnen inspelen op ontwikkelingen en initiatieven
            1. Blz. 277 Wij beoordelen alle nieuwe regelgeving op de mogelijkheden om snel en efficiënt te kunnen inspelen op vragen van inwoners
          6. Blz. 278 Voor de diverse doelgroepen voldoende woningen en/of bouwmogelijkheden beschikbaar binnen een acceptabele termijn
            1. Blz. 279 In overleg met de corporaties komen tot prestatie afspraken ten aanzien van renovatie, nieuwbouw en toewijzingsregels van woningen
        6. Blz. 280 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 281 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 282 Toelichting - Wat mag het kosten
      15. Blz. 283 Overzicht | algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 284 Overzicht Algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 285 Taakvelden
        3. Blz. 286 Actuele ontwikkelingen en gerealiseerd beleid
        4. Blz. 287 Algemene dekkingsmiddelen
        5. Blz. 288 Toelichting
      16. Blz. 289 Overhead, Vennootschapsbelasting en Onvoorzien
        1. Blz. 290 Overzicht kosten overhead
          1. Blz. 291 Overhead kosten
        2. Blz. 292 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 293 Vennootschapsbelasting
        3. Blz. 294 Onvoorziene uitgaven
          1. Blz. 295 Onvoorziene uitgaven
      17. Blz. 296 Paragrafen
        1. Blz. 297 Paragraaf Lokale heffingen
          1. Blz. 298 Paragraaf Lokale heffingen
          2. Blz. 299 Inleiding
          3. Blz. 300 Tarievenbeleid 2019
          4. Blz. 301 Tabel opbrengst belangrijkste heffingen
          5. Blz. 302 Totaalopbrengst van de belangrijkste heffingen
          6. Blz. 303 Begraafplaatsen
          7. Blz. 304 Kwijtschelding
          8. Blz. 305 Gemeentelijke woonlasten
        2. Blz. 306 Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
          1. Blz. 307 Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
          2. Blz. 308 Inleiding
          3. Blz. 309 Beleid omtrent de weerstandscapaciteit en de risico’s
          4. Blz. 310 Inventarisatie weerstandscapaciteit
          5. Blz. 311 Inventarisatie van de risico’s en getroffen beheersmaatregelen
          6. Blz. 312 Weerstandsvermogen
          7. Blz. 313 Kengetallen
        3. Blz. 314 Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
          1. Blz. 315 Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
          2. Blz. 316 Beleidsnota's
          3. Blz. 317 Inleiding
          4. Blz. 318 Kwaliteitsambitie Openbare Ruimte
          5. Blz. 319 Wegen
          6. Blz. 320 Groen
          7. Blz. 321 Bruggen, waterwegen en kades
          8. Blz. 322 Openbare verlichting
          9. Blz. 323 Riolering
          10. Blz. 324 Tractiemiddelen
          11. Blz. 325 Gebouwen
          12. Blz. 326 Beschikbare middelen voor het onderhoud
        4. Blz. 327 Paragraaf Financiering
          1. Blz. 328 Paragraaf Financiering
          2. Blz. 329 Inleiding
          3. Blz. 330 De uitgangspunten
          4. Blz. 331 Risicobeheer
          5. Blz. 332 Kasgeldlimiet
          6. Blz. 333 Renterisicobeheer
          7. Blz. 334 Kredietrisico op verstrekte gelden en gegarandeerde leningen
          8. Blz. 335 Gemeentefinanciering
          9. Blz. 336 Leningenportefeuille
          10. Blz. 337 Financieringsbehoefte
          11. Blz. 338 Rentekosten en renteopbrengsten verbonden aan de financieringsfunctie
          12. Blz. 339 EMU saldo
          13. Blz. 340 Overige ontwikkelingen
        5. Blz. 341 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 342 Paragraaf Bedrijfsvoering
          2. Blz. 343 Informatieveiligheid en privacy
          3. Blz. 344 Rechtmatigheid
          4. Blz. 345 Organisatieontwikkeling
          5. Blz. 346 Uitvoering Human Resources Management (HRM)
        6. Blz. 347 Paragraaf OWO-samenwerking
          1. Blz. 348 Paragraaf OWO-samenwerking
          2. Blz. 349 Continueren en door ontwikkelen OWO-samenwerking
          3. Blz. 350 Bestuursovereenkomst
          4. Blz. 351 OWO afdelingen
          5. Blz. 352 Afdeling Vergunningen, Handhaving en Toezicht (VTH)
          6. Blz. 353 Afdeling Beheer en Registratie (B&R)
          7. Blz. 354 Afdeling Bedrijfsvoering
        7. Blz. 355 Paragraaf Verbonden Partijen
          1. Blz. 356 Paragraaf Verbonden Partijen
          2. Blz. 357 Inleiding
          3. Blz. 358 Visie op verbonden partijen
          4. Blz. 359 Zeggenschap in de praktijk
          5. Blz. 360 Financieel belang
          6. Blz. 361 Beleidsontwikkelingen enkele samenwerkingsverbanden
          7. Blz. 362 Overzicht verbonden partijen
        8. Blz. 363 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 364 Paragraaf grondbeleid
          2. Blz. 365 Algemeen
          3. Blz. 366 Parameters
          4. Blz. 367 Marketing
          5. Blz. 368 Vennootschapsbelasting
          6. Blz. 369 Niet in exploitatie genomen gronden (NIEGG)
          7. Blz. 370 Bouwgrond in exploitatie (BIE)
          8. Blz. 371 Boekwaarde bouwgronden
        9. Blz. 372 Paragraaf Streekagenda
          1. Blz. 373 Paragraaf Streekagenda
          2. Blz. 374 Algemeen
          3. Blz. 375 Financieel
      18. Blz. 376 Jaarrekening - Balans per 31 december 2019
        1. Blz. 377 Grondslagen voor waardering en resultaat bepaling
          1. Blz. 378 Grondslagen voor waardering en resultaat bepaling
          2. Blz. 379 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          3. Blz. 380 Presentatie- en stelselwijzigingen
          4. Blz. 381 Vaste activa
          5. Blz. 382 Vlottende activa
          6. Blz. 383 Vaste passiva
          7. Blz. 384 Vlottende passiva
          8. Blz. 385 Overzicht van baten en lasten
        2. Blz. 386 Toelichting op de activa
          1. Blz. 387 Vaste activa
          2. Blz. 388 Immateriële vaste activa
          3. Blz. 389 Materiële vaste activa
          4. Blz. 390 Belangrijkste (des)investeringen
          5. Blz. 391 Financiële vaste activa
          6. Blz. 392 Kapitaalverstrekkingen
          7. Blz. 393 Verstrekte leningen
          8. Blz. 394 Vlottende activa
          9. Blz. 395 Voorraden
          10. Blz. 396 Boekwaarden grondexploitaties
          11. Blz. 397 Grondexploitaties prognose
          12. Blz. 398 Uitzettingen < 1 jaar
          13. Blz. 399 Liquide middelen
          14. Blz. 400 Overlopende activa
        3. Blz. 401 Toelichting op de passiva
          1. Blz. 402 Vaste passiva
          2. Blz. 403 Eigen vermogen
          3. Blz. 404 Reserves
          4. Blz. 405 Voorzieningen
          5. Blz. 406 Vaste schuld
          6. Blz. 407 Vlottende passiva
          7. Blz. 408 Overlopende passiva
          8. Blz. 409 Vooruit ontvangen doeluitkeringen
          9. Blz. 410 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          10. Blz. 411 COVID-19
        4. Blz. 412 Balans per 31 december 2019
        5. Blz. 413 Uitgebreide balans activa
        6. Blz. 414 Uitgebreide balans passiva
        7. Blz. 415 Toelichting op de balans per 31 december 2019
      19. Blz. 416 Jaarrekening - Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 417 Overzicht baten en lasten
          1. Blz. 418 Overzicht baten en lasten
        2. Blz. 419 Programma 0 Bestuur en Ondersteuning
          1. Blz. 420 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 421 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
        3. Blz. 422 Programma 1 Veiligheid
          1. Blz. 423 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 424 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
        4. Blz. 425 Programma 2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat
          1. Blz. 426 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 427 Toelichting hoeveel heeft het gekost
          3. Blz. 428 Investeringen
          4. Blz. 429 Toelichting op investeringen
        5. Blz. 430 Programma 3 Economie
          1. Blz. 431 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 432 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
        6. Blz. 433 Programma 4 Onderwijs
          1. Blz. 434 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 435 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
          3. Blz. 436 Investeringen
          4. Blz. 437 Toelichting op investeringen
        7. Blz. 438 Programma 5 Sport, Cultuur en Recreatie
          1. Blz. 439 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 440 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
          3. Blz. 441 Investeringen
          4. Blz. 442 Toelichting op investeringen
        8. Blz. 443 Programma 6 Sociaal domein
          1. Blz. 444 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 445 Lasten, gegroepeerd naar beleidsveld
          3. Blz. 446 Toelichting lasten hoeveel heeft het gekost?
          4. Blz. 447 Baten, gegroepeerd naar beleidsveld baten
          5. Blz. 448 Toelichting baten hoeveel heeft het gekost?
          6. Blz. 449 Investeringen
          7. Blz. 450 Toelichting op investeringen
        9. Blz. 451 Programma 7 Volksgezondheid en Milieu
          1. Blz. 452 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 453 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
          3. Blz. 454 Investeringen
          4. Blz. 455 Toelichting op investeringen
        10. Blz. 456 Programma 8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
          1. Blz. 457 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 458 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
          3. Blz. 459 Investeringen
          4. Blz. 460 Toelichting op investeringen
        11. Blz. 461 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 462 Algemene dekkingsmiddelen
          2. Blz. 463 Toelichting
        12. Blz. 464 Overzicht kosten overhead
          1. Blz. 465 Overzicht kosten overhead
          2. Blz. 466 Investeringen
          3. Blz. 467 Toelichting op investeringen
        13. Blz. 468 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 469 Vennootschapsbelasting
        14. Blz. 470 Onvoorziene uitgaven
          1. Blz. 471 Tabel onvoorziene uitgaven
        15. Blz. 472 Begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 473 Begrotingsrechtmatigheid
          2. Blz. 474 Tabel begrotingsrechtmatigheid
          3. Blz. 475 Toelichting op de tabel begrotingsoverschrijding
      20. Blz. 476 Jaarrekening - overig
        1. Blz. 477 Overzicht incidentele budgetten
          1. Blz. 478 Incidentele Baten
          2. Blz. 479 Incidentele Lasten
        2. Blz. 480 Incidentele middelen van 2019 naar 2020
          1. Blz. 481 Incidentele middelen 2019 beschikbaar te stellen in 2020
          2. Blz. 482 Toelichting incidentele middelen 2019 beschikbaar te stellen in 2020
        3. Blz. 483 Wet WNT
          1. Blz. 484 Wet WNT
          2. Blz. 485 Overzicht
        4. Blz. 486 Schatkistbankieren
          1. Blz. 487 Schatkistbankieren
        5. Blz. 488 Verantwoordingsinformatie specifieke uitkeringen (SISA)
          1. Blz. 489 Wat is SISA
        6. Blz. 490 SISA overzichten
          1. Blz. 491 SISA bijlage
        7. Blz. 492 Taakvelden overzicht
          1. Blz. 493 Lasten per taakveld
          2. Blz. 494 Baten per taakveld
        8. Blz. 495 Controle verklaring
          1. Blz. 496 Controle verklaring
      21. Blz. 497 Bijlagen
        1. Blz. 498 Bijlage I: Verstrekte subsidies
          1. Blz. 499 Verstrekte subsidiebedragen
        2. Blz. 500 Bijlage II: Lijst met afkortingen
          1. Blz. 501 Bijlage II: Lijst met afkortingen
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap