Portefeuillehouder
Hanneke Zonderland
Mariska Rikkers

Het concept Vlechtwerkers in de scholen is uitgebreid. Het werk voor twee personen is nu structureel geworden. Ook zijn nog twee personen extra aangenomen voor het vlechten in de scholen. Hiermee willen we beter kunnen aansluiten bij wat een leerkracht nodig heeft. We willen dat de vlechtwerkers makkelijk aanspreekbaar zijn voor zowel ouders en kinderen als door leerkrachten. Het doel is om preventief kunnen inspelen op vragen en om verwijzingen naar gespecialiseerde jeugdhuIp te voorkomen. In 2019 is op twee basisscholen met deze specifieke opdracht gestart.

In 2019 zijn activiteiten uitgevoerd om te komen tot een samenhangende visie op onderwijs (zie ook te tekst bij Onderwijs, programma 4). Hierbij wordt gebruik gemaakt van de lokaal educatieve jeugd agenda (LEJA). Van de vijf hoofdthema’s van de LEJA, hebben er twee direct te maken met jeugdhulp: leerplicht/voortijdig schoolverlaten en jeugdhulp/preventie. Deze punten zijn gezamenlijk door medewerkers onderwijs en jeugd voorbereid. In 2020 wordt dit verder uitgewerkt.