Verschil structurele en incidentele baten en lasten
Voor het bepalen van het structureel evenwicht van de begroting is het van belang om te weten wanneer uitgaven als structureel of als incidenteel worden beschouwd. Omdat de gemeente structurele taken uitvoert, zijn structurele baten en lasten de regel. Incidentele baten en lasten zijn de uitzondering.
Deze uitzonderingen van incidentele baten en lasten worden volledig opgenomen in het verplichte overzicht van incidentele baten en lasten. Zowel in de begroting en de meerjarenraming als in de jaarrekening.
Bij het bepalen of een post als incidenteel aangemerkt kan worden, dienen de uitgangspunten van het BBV gehanteerd en toegelicht te worden. In de toelichting moet daarom tenminste het volgende zijn opgenomen:
- Waarom deze begrotingspost naar de aard van de raming als incidenteel aangemerkt is;
- De duur waarvoor de begrotingspost geraamd is, waarbij er sprake moet zijn van een duidelijke en onvoorwaardelijke einddatum.
Toelichting op de tabel
Grondexploitaties (programma 3 en programma 8)
Mutaties grondexploitaties zijn naar de aard van de raming incidenteel. Het totaal van de lasten en het totaal van de baten grondexploitatie dient in het overzicht van incidentele baten en lasten opgenomen te worden. De mutatie met de balanspost voorraden, waarmee een saldo van € 0 gerealiseerd wordt, wordt afzonderlijk opgenomen in het overzicht van incidentele baten en lasten. De mutaties grondexploitatie hebben dus geen invloed op het structureel begrotingssaldo. Overigens niet te verwarren met de (tussentijdse) winstneming grondexploitatie, die heeft namelijk wel invloed op het begrotingssaldo en is ook altijd incidenteel.
Lokaal sportakkoord
Voor het lokaal sportakkoord is door het Rijk €20.000 beschikbaar gesteld. Samen met de sport, gemeenten en maatschappelijk betrokken partners is een Nationaal Sportakkoord gesloten. Het hoofddoel is om zoveel mogelijk mensen met plezier te laten sporten en bewegen. De Regeling Sportakkoord loopt tot 1 januari 2023.
Bestemming Noordwolde fase 6
Fase 6 van het programma Bestemming Noordwolde start in 2021 en loopt tot en met 2023. De provincie subsidieert over de gehele periode 50% van de kosten, zie ook 2021. Dit is de laatste fase van het gehele programma. In deze fase blijft de focus liggen op ontwikkelingen in het sociaal domein (deze passen ook binnen de transformatie sociaal domein) en het versterken van het ondernemersklimaat. De thema’s voor fase 6 zijn:
- maak werk van Noordwolde
- opgroeien en ouder worden
- je straat en je buurt
- Samen met anderen
Binnen de thema’s zetten we projecten voort en zetten we nieuwe projecten op. Dit doen we samen met inwoners, verschillende organisaties en ketenpartners. Voor de zomerperiode hebben we inwoners gevraagd mee te denken over de projecten voor de laatste fase. Dit konden zij doen door het invullen van een vragenlijst. Hier is goed gehoor aan gegeven en mede op basis van deze input zijn de nieuwe projecten opgezet.
Regiodeal, proceskosten
In juli 2020 is de Regiodeal Zuidoost Friesland gesloten met het Rijk. Een samenwerking tussen 7 partners in Zuidoost Friesland (Opsterland, Weststellingwerf, Ooststellingwerf, Heerenveen, Smallingerland, Wetterskip en Provincie Friesland) en het Rijk. De proceskosten zijn noodzakelijke kosten die we gaan maken om de Regiodeal verder te begeleiden en uit te werken. Personele kosten zijn volgens de BBV in principe structureel en er is geen harde einddatum voor deze functie, dus dit bedrag telt niet mee voor het bepalen van het structurele begrotingssaldo.
Monitoring Sociaal domein
In 2020 en 2021 is incidenteel budget beschikbaar gesteld voor een data-analist. Deze functie is nodig om de monitoring van het sociaal domein in te vullen en moet in 2022 verlengd worden. Dit kost €42.500 extra. Personele kosten zijn volgens de BBV in principe structureel en er is geen harde einddatum voor deze functie, dus dit bedrag telt niet mee voor het bepalen van het structurele begrotingssaldo.
Gezond in de stad (GIDS)
Gezond in de Stad is onderdeel van het gemeentefonds en daardoor in principe structureel geld. Voor 2022 is een extra budget van € 53.000 voor Gezond in de Stad vanuit de jaarrekening 2020. De door de gemeente extra beschikbaar gestelde gelden zijn wel incidenteel. Deze niet wettelijk verplichte activiteit eindigt per 1-1-2023, waardoor sprake is van een concrete onvoorwaardelijke einddatum.
Voor 2021 en 2022 is extra budget van jaarlijks € 20.000 voor het Nationaal preventieakkoord. Hier staat een rijksbijdrage tegenover. Door roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik aan te pakken kan de gezondheid van heel veel Nederlanders verbeteren. Daarom heeft de Rijksoverheid samen met meer dan 70 maatschappelijke organisaties het Nationaal Preventieakkoord gesloten.
Energietransitie
Voor 2021 en 2022 heeft de gemeenteraad uit de Bestemmingsreserve Energietransitie jaarlijks € 75.000 beschikbaar gesteld voor het faciliteren en financieel ondersteunen van energietransitie-initiatieven uit de samenleving. Het gaat dan bijvoorbeeld om het financieel mogelijk maken van draagvlak vergrotende en stimulerende activiteiten (binnen het collectief).
Transitievisie warmte
De eenmalig op te stellen visie vormt straks de basis voor de volgende stap, het opstellen van de (wijk)uitvoeringsplannen. Dit zijn implementatiekosten en daarom incidenteel. Na vaststelling van de Visie moet er een vervolg worden gegeven aan het traject van de warmtetransitie in onze gemeente.
Organisatieontwikkeling
In de paragraaf bedrijfsvoering wordt ingegaan op de noodzaak van de organisatieontwikkeling. Voor 2022 en 2023 is hiervoor extra budget nodig voor inhuur personeel. Er is onderscheid tussen benodigd personeel als gevolg van de organisatieontwikkeling en benodigd personeel om de organisatieontwikkeling voor te bereiden. De kosten voor het voorbereiden zijn incidentele lasten.
Kwaliteitsborging zaakgericht werken
Voor het samenwerkingsverband Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland (OWO) is incidenteel een bedrag nodig van € 200.000 (€ 66.667 per gemeente) voor kwaliteitsborging van het proces zaakgericht werken. Gemeenten hebben wettelijke taken die ze moeten uitvoeren. Het past ook bij de betrouwbare overheid om deze taken uit te voeren en dit op het juiste (kwaliteits)niveau te doen. Bij de kwaliteitsborging van het proces zaakgericht werken gaat het, naast het niet voldoen aan de Archiefwet, ook om het voorkomen of herstellen van onvolledige opbouw van dossiers. Personele kosten zijn volgens de BBV in principe structureel en er is geen harde einddatum voor deze functie, dus dit bedrag telt niet mee voor het bepalen van het structurele begrotingssaldo.