Met vroegsignalering van schulden krijgen we signalen door van inwoners met betaalachterstanden. We werken hiervoor samen met woningbouwverenigingen, zorgverzekeraars en leveranciers van water en elektra. Met inwoners nemen we per telefoon, mail of brief contact op om hulp te bieden bij het oplossen van de betaalachterstand. Ook gaan we op huisbezoek als we inwoners niet kunnen bereiken. Door deze aanpak lopen schulden minder hoog op en zijn inwoners bekend met de hulp die we bieden. Door tijdige hulp kunnen schuldregelingstrajecten worden voorkomen.

Samen met ketenpartners werken we aan een integrale aanpak rond laaggeletterdheid, armoede en schulden. Partijen die actief zijn rond de thema's armoede en schulden komen samen in de Thematafel. We komen zo eerder in contact met inwoners met geldzorgen of taalvragen. Sinds de coronacrisis heeft er nog geen toestroom plaatsgevonden van inwoners met geldzorgen. Door in te zetten op vroegsignalering van schulden willen we de inwoners die hier te maken mee hebben eerder bereiken. Ook werken we samen met de Voedselbank en Humanitas Thuisadministratie. De Voedselbank wijst inwoners op de mogelijkheden van hulp. Vrijwilligers van Humanitas helpen inwoners om weer zelfstandig de administratie te beheren of met het verzamelen van benodigde gegevens voor een aanvraag schuldregeling.

Met bewindvoerders gaan we in het kader van het adviesrecht afspraken maken om in contact te komen met inwoners die onder bewind worden gesteld. Zo kan het gebiedsteam adviseren of bewind een passende oplossing is of dat er andere hulp op maat geboden kan worden.