Portefeuillehouder(s) | Van de Nadort, Jongebloed en Kloosterman |
Organisatie | Ruimte, Dienstverlening, Bedrijfsvoering en Organisatie |
Het programma Economie omvat de taakvelden:
Portefeuillehouder(s) | Van de Nadort, Jongebloed en Kloosterman |
Organisatie | Ruimte, Dienstverlening, Bedrijfsvoering en Organisatie |
Het programma Economie omvat de taakvelden:
Detailhandelvisie
Het centrum van Wolvega heeft meegedraaid in de pilot 'de nieuwe winkelstraat'. In dat verband zijn er keukentafelgesprekken georganiseerd onder leiding van een aantal lokale (oud)ondernemers. Naar aanleiding hiervan heeft er overleg plaatsgevonden met een delegatie van het bestuur van de Winkeliers- en Ondernemersvereniging Wolvega (WOW). Afgesproken is dat partijen in eerste instantie zelf beoordelen in hoeverre de resultaten van de keukentafelgesprekken kunnen worden vertaald. Hierbij kan worden gedacht aan het kleiner maken van het gebied met de bestemming centrum. De resultaten van het koopstromenonderzoek dat door de provincie in 2017 is uitgevoerd, kan daarbij een rol spelen. Een bespreekpunt kan ook zijn het in gezamenlijkheid aanstellen van een centrummanager.
Ten behoeve van het goed laten functioneren van het centrum handhaven we ons beleid om het vestigen van winkels buiten het centrum niet toe te staan. Ten aanzien van winkels buiten het centrum zullen wij (zo mogelijk) handhavend optreden. Wij vinden deze acties nodig om leegstand in het centrum te voorkomen/beperken. Wij hebben regelmatig overleg met het bestuur van de WOW waarbij ook het functioneren van het winkelcentrum aan de orde komt.
Grondexploitatie bedrijventerreinen
De provincie Fryslân heeft in 2017 in samenwerking met de gemeenten onderzoek gedaan naar de behoefteraming van bedrijventerreinen in Friesland. De vraagprognoses voor de bedrijventerreinen laten zien dat er na 2025 een afnemende behoefte is aan uitgeefbaar industrieterrein. Tevens is uit deze prognoses gebleken dat er kwantitatief feitelijk geen behoefte meer is aan nieuwe industrieterreinen. Ook de kwalitatieve vraag kan nog aanleiding geven tot een uitbreiding van het aanbod van industrieterrein. In 2017 zullen er in regionaal verband afspraken worden gemaakt hoe wordt omgegaan met de resultaten uit het onderzoek .
De grondexploitatie voor De Plantage heeft een looptijd tot 2025 en de grondexploitatie voor uitbreiding Schipsloot heeft een looptijd tot 2030; verdere uitbreiding is door ons niet voorzien. Wij laten in 2017 onderzoek doen naar de mogelijke ontwikkelingskansen voor het gebied Helomastate.
Wat willen we bereiken?
Een laagdrempelige bereikbaarheid voor een goede service aan het bedrijfsleven.
Wat willen we bereiken?
De basis voor economische ontwikkelingen verbeteren. Meer mogelijkheden bieden tot het ontplooien van economische activiteiten en het creëren van werkgelegenheid.
Beleidsindicatoren vanuit het rijk | Eenheid | 2013 gemeente Weststellingwerf |
2014 gemeente Weststellingwerf |
2015 gemeente Weststellingwerf |
2016 gemeente Weststellingwerf |
2016 gemiddelde Nederland |
Functiemenging | % | 43,8 | 43,7 | 43,6 | 44,0 | 52,1 |
Bruto Gemeentelijk Product | Verhouding tussen verwacht en gemeten product | 93 | - | - | - | - |
Vestigingen (van bedrijven) | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar | 148,5 | 153,3 | 161,1 | 166,1 | 134,0 |
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl |
Exploitatie | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lasten | Begroting 2017 | Begroting 2018 | MJB 2019 | MJB 2020 | MJB 2021 |
3.1 Economische ontwikkeling | 59 | 60 | 60 | 60 | 60 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 502 | 433 | 461 | 388 | 442 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 55 | 56 | 56 | 56 | 21 |
3.4 Economische promotie | 51 | 53 | 53 | 53 | 53 |
Totaal lasten | 666 | 602 | 630 | 557 | 576 |
Baten | Begroting 2017 | Begroting 2018 | MJB 2019 | MJB 2020 | MJB 2021 |
3.1 Economische ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 509 | 433 | 461 | 388 | 442 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 |
3.4 Economische promotie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 526 | 450 | 478 | 405 | 460 |
Resultaat | -140 | -152 | -152 | -151 | -116 |
Begroting 2018 ten opzichte van de begroting 2017
Baten en lasten
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Het verschil tussen de begroting 2018 en 2017 wordt veroorzaakt door de verwachte kosten voor uitbestede werkzaamheden ten aanzien van de grondexploitaties voor de bedrijventerreinen. Deze kosten wijken van jaar tot jaar af.
Begroting 2018 en meerjarenperspectief
Baten en lasten
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Het verschil tussen de begroting 2018 en de jaren daarna wordt veroorzaakt door de verwachte kosten voor uitbestede werkzaamheden ten aanzien van de grondexploitaties voor bedrijventerreinen. Deze kosten wijken van jaar tot jaar af. De mutaties op de grondexploitaties worden verrekend met de boekwaarden.