Portefeuillehouder(s) | Van de Nadort, Jongebloed, Kloosterman, Trompetter |
Organisatie | Ruimte, Sociaal domein, Publiekscentrum, Dienstverlening, Bedrijfsvoering en Organisatie (DBO) |
Het programma Volksgezondheid en Milieu omvat de taakvelden:
Portefeuillehouder(s) | Van de Nadort, Jongebloed, Kloosterman, Trompetter |
Organisatie | Ruimte, Sociaal domein, Publiekscentrum, Dienstverlening, Bedrijfsvoering en Organisatie (DBO) |
Het programma Volksgezondheid en Milieu omvat de taakvelden:
Vastgesteld | |
Notitie Mestvergisting | 2007 |
Notitie beleidskaders nieuwe Wet geluidshinder | 2008 |
Implementatieplan Activiteitenbesluit Milieubeheer | 2008 |
Klimaatbeleidsplan 2010-2020 | 2010 |
Notitie Geurbeleid | 2010 |
Integraal vergunningenplan | 2010 |
Integraal toezicht- en handhavingsplan | 2010 |
Gebiedsvisie Wet geurhinder en veehouderij | 2011 |
Geurverordening Weststellingwerf | 2012 |
Evenementenbeleid | 2012 |
Visie op de drie decentralisatie (kadernota Wmo/gezondheidsbeleid) | 2013 |
Bodembeheerplan (geactualiseerde bodemkwaliteitskaart) | 2014 |
Plan van aanpak Jongeren Op Gezond Gewicht | 2016 |
Preventie- en handhavingsplan Drank- en horecawet | 2014 |
Gemeentelijk Afvalstoffen Plan (GAP 2015-2018) | 2015 |
Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP 2016-2020) | 2016 |
Uitvoeringsprogramma Fysieke leefomgeving | 2018 |
Samen Gezond in Weststellingwerf: plan van aanpak GIDS 2015 |
Klimaat en duurzaamheid
Ook voor de periode 2018-2021 richten wij ons op zich aandienende mogelijkheden met positieve terugverdieneffecten en quick wins. Het Klimaatbeleidsplan 2010-2020 is het algemeen kader.
Zonneparken Wolvega en Noordwolde
Eind 2017-begin 2018 worden in Wolvega en Noordwolde zonneparken gerealiseerd (in totaal 10 ha.). Voor de langere tijd verhuurt de gemeente de desbetreffende percelen. Een commerciële partij gaat deze twee zonneparken realiseren en exploiteren. Per jaar wordt hier 8 miljoen kWh duurzame elektriciteit opgewekt, dat is het gemiddelde elektriciteitsgebruik van 2.400 huishouden (22% van het totaal aantal huishoudens in onze gemeente). De CO2 uitstoot wordt gereduceerd met 2.900 ton/jaar. Inwoners en bedrijven kunnen financieel participeren. De realisatie en exploitatie levert een bijdrage aan de bewustwording rond de noodzakelijke energietransitie.
Pilot Regionale Energiestrategie Fryslân
Deze pilot is geïnitieerd door de VNG in samenwerking met het InterProvinciaal Overleg (IPO) en Unie van Waterschappen. Naast de 24 Friese gemeenten, de Provincie Fryslân en het Wetterskip Fryslân zijn ook maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven in Friesland aangehaakt.
Doel van deze pilot:
In de tweede helft van 2017 zijn de resultaten van de pilot opgeleverd. Met Regionale Energiestrategie Fryslân ligt er in 2018 een basis van waaruit alle betrokken partijen concrete vervolgstappen kunnen zetten.
Vervanging twee dienstauto’s (huidige groengas auto’s)
Een aantal jaren geleden heeft de gemeente een tweetal dienstauto’s op (groen)gas aangeschaft. Het komende einde van de afschrijvingstermijn en het vooralsnog achterwege blijven van een (groen)gas tankstation in onze gemeente, vraagt om een heroverweging en een nieuwe koers voor de komende jaren. Medio 2018 maken we de overstap naar elektrisch rijden (inclusief de bijbehorende voorzieningen).
Afval en circulaire economie
De sleutelbegrippen binnen het vakgebied afval zijn het realiseren van circulaire economie en de transitie van afval naar grondstof. Zoals bekend, moeten gemeenten per 2020 voldoen aan de nieuwe landelijke doelstelling voor het verminderen van huishoudelijk restafval (van afval naar grondstof), namelijk 100 kg restafval per inwoner. Om hier aan te kunnen voldoen, zullen onder andere in de huidige uitvoeringswijze veranderingen moeten worden doorgevoerd. Het gaat dan voornamelijk om aanpassingen in de ledigingsfrequentie en mogelijkheden tot containerdifferentiatie. De voorbereiding hiervan is samen met de raadswerkgroep burgerparticipatie opgepakt en zal in 2018 al gedeeltelijk tot uitvoering komen. Ook worden in 2018 op diverse locaties ondergrondse afvalcontainers geplaatst.
Gezond in de Stad-gelden
Het stimuleringsprogramma Gezond In De Stad (GIDS) wordt voorgezet (2018 tot en met 2021). In de meicirculaire 2017 is aangegeven dat bij de verdeling van de decentralisatie-uitkering de tot nu toe gehanteerde systematiek wordt voortgezet. Voor Weststellingwerf betekent dit € 90.935 per jaar. In de kadernota 2018-2021 is besloten dit bedrag te verhogen met €45.000, zodat de ingezette aanpak van gezondheidsachterstanden in verbinding met de aanpak Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) kan worden gecontinueerd.
Rijksvaccinatieprogramma
De verankering van het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) in de Wet publieke gezondheid (Wpg) wordt een jaar uitgesteld. Met deze wetswijziging wordt een deel van de uitvoering van het RVP onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van gemeenten gebracht. Het voorgenomen jaar van invoering is nu 2019. Voor de uitvoering van het bewuste programma heeft de wetswijziging geen enkel gevolg. Uitsluitend de financiering wijzigt. Per 1 januari 2019 zal de uitvoering door de GGD ten laste komen van de deelnemende gemeenten. GGD Fryslân zal hiervoor een rekenmodel ontwikkelen dat aan de gemeenten wordt voorgelegd. De gemeenten worden daarvoor gecompenseerd middels toevoeging van budget aan het gemeentefonds. Uitsluitsel over de omvang en verdeling van middelen volgt naar verwachting in de decembercirculaire 2017.
Wat willen wij bereiken?
Met een duurzame ontwikkeling voorzien in de behoeften van de huidige generatie zonder daarbij voor de toekomstige generaties de mogelijkheden in gevaar te brengen om ook hierin te kunnen voorzien.
Wat willen wij bereiken?
Wat willen wij bereiken?
Beleidsindicatoren vanuit het rijk | Eenheid | 2014 gemeente Weststellingwerf |
2015 gemeente Weststellingwerf |
2015 gemiddelde Nederland |
Omvang huishoudelijk restafval | Aantal kg per inwoner | 214 | 252 | 200 |
Hernieuwbare elektriciteit | % | 2,2 | 2,8 | 11,8 |
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl |
Exploitatie | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lasten | Begroting 2017 | Begroting 2018 | MJB 2019 | MJB 2020 | MJB 2021 |
7.1 Volksgezondheid | 1.225 | 1.236 | 1.243 | 1.258 | 1.269 |
7.2 Riolering | 2.116 | 1.790 | 1.826 | 1.874 | 1.851 |
7.3 Afval | 2.375 | 2.372 | 2.366 | 2.362 | 2.362 |
7.4 Milieubeheer | 635 | 625 | 642 | 642 | 642 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 226 | 230 | 230 | 231 | 231 |
0.10.7 Mutatie reserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 6.577 | 6.253 | 6.306 | 6.367 | 6.354 |
Baten | Begroting 2017 | Begroting 2018 | MJB 2019 | MJB 2020 | MJB 2021 |
7.1 Volksgezondheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.2 Riolering | 1.778 | 1.867 | 1.960 | 1.960 | 1.960 |
7.3 Afval | 2.687 | 2.547 | 2.547 | 2.547 | 2.547 |
7.4 Milieubeheer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 136 | 136 | 136 | 136 | 136 |
0.10.7 Mutatie reserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 4.601 | 4.550 | 4.643 | 4.643 | 4.643 |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.976 | -1.703 | -1.663 | -1.723 | -1.711 |
Toevoegingen en onttrekkingen | |||||
Stortingen | Begroting 2017 | Begroting 2018 | MJB 2019 | MJB 2020 | MJB 2021 |
7.1 Volksgezondheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.2 Riolering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.3 Afval | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.4 Milieubeheer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.10.7 Mutatie reserve | 132 | 47 | 47 | 47 | 47 |
Totaal stortingen | 132 | 47 | 47 | 47 | 47 |
Onttrekkingen | Begroting 2017 | Begroting 2018 | MJB 2019 | MJB 2020 | MJB 2021 |
7.1 Volksgezondheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.2 Riolering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.3 Afval | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.4 Milieubeheer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.10.7 Mutatie reserve | 812 | 304 | 229 | 275 | 250 |
Totaal onttrekkingen | 812 | 304 | 229 | 275 | 250 |
Mutaties reserves | 680 | 258 | 182 | 228 | 203 |
Gerealiseerd resultaat | -1.296 | -1.446 | -1.481 | -1.495 | -1.508 |
Begroting 2018 ten opzichte van de begroting 2017
Lasten
Riolering
De geraamde lasten voor riolering dalen ten opzichte van 2017 als gevolg van een lager rentepercentage. In 2017 hanteerden we een percentage van 4%. Voor 2018 en latere jaren bedraagt de renteomslag 2% (zie onder "Begroting op hoofdlijnen").
Baten
Riolering
In maart 2016 is het nieuwe Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) vastgesteld door uw raad. Hierin is met ingang van 2017 een jaarlijkse tariefsverhoging voorzien.
Afval
Om te voldoen aan de landelijke doelstelling koersen wij op een structurele verlaging van de hoeveelheid huishoudelijk afval. Vooruitlopend daarop is het tarief van de afvalstoffenheffing met ingang van 2018 verlaagd met € 10 per huishouden (zie onder "Begroting op hoofdlijnen" onderdeel: stabiele ontwikkeling van de woonlasten).
Begroting 2018 en meerjarenperspectief
Lasten
Volksgezondheid
De lasten voor volksgezondheid nemen ieder jaar toe. Dit wordt veroorzaakt door een jaarlijks stijgende bijdrage aan de Veiligheidsregio Frylân (VRF) ten behoeve van de jeugdgezondheid.
Riolering
De verwachte lasten van de exploitatie riolering dalen ten opzichte van 2017 als gevolg van een lager renteomslag percentage.
Baten
Exploitatie riolering
In maart 2016 is het nieuwe Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) vastgesteld door de raad. Hierin is met ingang van 2017 een jaarlijkse tariefsverhoging voorzien. In deze meerjarenbegroting is een verhoging doorgevoerd voor 2018 en 2019. Door een daling van de lasten (renteomslagpercentage is gewijzigd van 4% naar 2%) verwachten we in 2019 al nagenoeg kostendekkend te zijn.
Mutaties reserves
Toevoegingen
De toevoeging aan de reserves betreft de ontvangen afkoopsommen voor onderhoud van graven.
Onttrekkingen
De onttrekkingen uit de reserves betreffen de exploitatieresultaten van de afvalinzameling en riolering. Daarnaast wordt een bedrag onttrokken voor het onderhoud aan de graven.
Exploitatie afvalinzameling
Uitgangspunt is een 100% kostendekkende exploitatie. Om te voldoen aan de landelijke doelstelling koersen wij op een structurele verlaging van de hoeveelheid huishoudelijk afval en daarmee op een verlaging van de kosten van de afvalinzameling en -verwerking. Vooruitlopend daarop hebben wij het tarief van de afvalstoffenheffing met ingang van 2018 verlaagd met € 10 per huishouden. Dit leidt tot een jaarlijks exploitatietekort waarvoor we een beroep moeten doen op de reserve afvalstoffenverwijdering (zie onder "Uiteenzetting van de financiële positie" onderdeel reserves en voorzieningen). In de paragraaf lokale heffingen staat de onderbouwing van het tarief voor 2018. We komen uit op een dekkingspercentage van 92%.
Exploitatie riolering
Uitgangspunt is een 100% kostendekkende exploitatie. In de exploitatie zijn de financiële gevolgen van het vastgestelde GRP 2016-2020 meegenomen met uitzondering van de tariefsverhoging vanaf het jaar 2020. We verwachten dan al nagenoeg kostendekkend te zijn. Voor het exploitatietekort over 2018 en 2019 wordt een beroep gedaan op de egalisatiereserve riolering ((zie onder "Uiteenzetting van de financiële positie" onderdeel reserves en voorzieningen). In de paragraaf lokale heffingen staat de onderbouwing van het tarief voor 2018. We komen uit op een dekkingspercentage van 97%.
Omschrijving | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Vervanging riolering | 577.000 | 271.000 | 407.000 | 407.000 |
Vervanging rioolgemalen (elektromechanisch) | 144.000 | 151.000 | 165.000 | |
Drinkvoorziening voor vee | 160.000 | - | ||
Aanleg hemelwaterriool | 89.000 | 89.000 | ||
Bruto investeringsbedrag | 881.000 | 422.000 | 661.000 | 496.000 |
Bijdragen uit reserves, subsidies en andere bijdragen | - 881.000 | -422.000 | -661.000 | -496.000 |
Netto investeringsbedrag | 0 | 0 | 0 | 0 |