-
Blz. 1
Begroting 2018
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Voorwoord
-
Blz. 4
Beste leden van de raad van de gemeente Weststellingwerf,
-
Blz. 5
Leeswijzer
-
Blz. 6
Leeswijzer
-
Blz. 7
Beleidsbegroting
-
Blz. 8
Bijlagen
-
Blz. 9
Financiële begroting
-
Blz. 10
Begroting op hoofdlijnen
-
Blz. 11
Begroting op hoofdlijnen
-
Blz. 12
Financieel vertrekpunt
-
Blz. 13
Uitgangspunten bij deze programmabegroting
-
Blz. 14
Herijking exploitatie
-
Blz. 15
Eindstand
-
Blz. 16
Balans in de driehoek
-
Blz. 17
Verbeteren van de schuldpositie
-
Blz. 18
Stabiele ontwikkeling van de woonlasten
-
Blz. 19
Ruimte voor ambities
-
Blz. 20
Begroting 2018 in één oogopslag
-
Blz. 21
Begroting 2018 in één oogopslag
-
Blz. 22
Ons huishoudboekje
-
Blz. 23
Kerngegevens
-
Blz. 24
Kerngegevens
-
Blz. 25
Programma 0 | Bestuur en Ondersteuning
-
Blz. 26
Programma 0 | Bestuur en Ondersteuning
-
Blz. 27
Taakvelden
-
Blz. 28
Beleidsnota's
-
Blz. 29
Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
-
Blz. 30
Doelstellingen
-
Blz. 31
De gemeenteraad wil inwoners meer betrekken bij de politiek
-
Blz. 32
Bezoek leerlingen van voortgezet onderwijs aan de gemeente
-
Blz. 33
Ontwikkelen van voorstellen om burger- en overheidsparticipatie te bevorderen
-
Blz. 34
Ontwikkelen van voorstellen om efficiënter te vergaderen met meer betrokkenheid van inwoners
-
Blz. 35
Uitvoering van twee experimenten op het gebied van overheids- en burgerparticipatie
-
Blz. 36
De gemeenteraad wil zijn positie verstevigen
-
Blz. 37
Besluitvorming en uitvoering van nadere voorstellen van de werkgroepen Bestuurlijke Verandering en Overheidsparticipatie
-
Blz. 38
Een actief communicatiebeleid
-
Blz. 39
1. Concerncommunicatie: een goede basis voor alle gemeentelijke communicatie
-
Blz. 40
2. Collegecommunicatie: benaderbaar en transparant
-
Blz. 41
3. Raadscommunicatie: door en voor inwoners
-
Blz. 42
4. Participatie en sociale media: kracht van de samenleving benutten
-
Blz. 43
5. Projectcommunicatie: vertellen en vieren
-
Blz. 44
6. Interne communicatie: verbinden en delen
-
Blz. 45
7. Gebiedspromotie: wonen, werken en recreëren in Weststellingwerf
-
Blz. 46
Een actief dorpenbeleid
-
Blz. 47
De ervaringen en het netwerk van de dorpencoördinator worden ingezet ten behoeve van projecten in Noordwolde en Wolvega
-
Blz. 48
De structurele contacten met dorps- en wijkvertegenwoordigers vormen een belangrijke basis voor ons dorpenbeleid
-
Blz. 49
De Vereniging Kleine Dorpen (VKD) zal een belangrijke rol blijven spelen in het stroomlijnen van de contacten tussen gemeente en samenwerkingsverbanden
-
Blz. 50
Het combineren van nieuwe initiatieven met bestaande/geplande werkzaamheden blijft een belangrijk uitgangspunt in de samenwerking met de dorpen
-
Blz. 51
Het dorpenfonds speelt in 2018 in op de verschuivende prioriteiten in onze dorpen en wijken en fungeert als duwtje in de rug
-
Blz. 52
Het reguliere dorpenbudget is een belangrijk hulpmiddel in de faciliterende rol van de dorpencoördinator
-
Blz. 53
In 2018 zal de dorpencoördinator als aanspreekpunt fungeren voor het Iepen Mienskipsfûns van de provincie Fryslân
-
Blz. 54
Ook in 2018 zal het project om te komen tot gemeente dekkend snel internet een item zijn in het overleg tussen het gemeentebestuur en de dorpen
-
Blz. 55
Modernisering dienstverlening
-
Blz. 56
Wij doen mee aan een landelijke benchmark voor de dienstverlening
-
Blz. 57
Beleidsindicatoren
-
Blz. 58
Wat mag het kosten
-
Blz. 59
Toelichting
-
Blz. 60
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 61
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 62
Taakvelden
-
Blz. 63
Beleidsnota's
-
Blz. 64
Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
-
Blz. 65
Doelstellingen
-
Blz. 66
De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van criminele jeugd/individuele probleemjongeren
-
Blz. 67
Aanpak sociaal team / jongeren op straat (JOS)
-
Blz. 68
Monitoren jeugdgroepen
-
Blz. 69
Toepassen leidraad jongerenoverlast
-
Blz. 70
Uitvoering geven aan het calamiteiten protocol jeugd 2016
-
Blz. 71
De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van de brandveiligheid
-
Blz. 72
Wij volgen de ontwikkelingen vanuit de Veiligheidsregio nauwlettend en brengen onze prioriteiten in
-
Blz. 73
De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van de objectieve veiligheid en de criminaliteit
-
Blz. 74
Aansluiten bij (landelijke) campagnes tegen geweldsmisdrijven
-
Blz. 75
Continueren buurt-/wijk whatsappgroepen
-
Blz. 76
Implementeren van het eind 2016 opgezette Digitaal Opkopers Register
-
Blz. 77
Jaarlijkse bewustwording, campagnes met ketenpartners om de bewustwording van risico’s en eigen verantwoordelijkheid voor voorkoming van onder andere woninginbraken te stimuleren
-
Blz. 78
Toepassen maatregelen uit de Wet tijdelijk huisverbod
-
Blz. 79
De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van de sociale kwaliteit woon- en leefomgeving
-
Blz. 80
Inzetten van mediation bij ernstige burenruzies
-
Blz. 81
Pilot buurtbemiddeling opzetten in het kader van zelfredzaamheid en als voorwaarde voor de wet woonoverlast
-
Blz. 82
Regierol pakken bij complexe en risicovolle (zorg)casuïstiek en zorgen voor een goed geëquipeerd sociaal team
-
Blz. 83
Samenwerking met het veiligheidshuis
-
Blz. 84
Zelfredzaamheid en burgerparticipatie projecten met burenruzies, verkeer en woninginbraak in de eigen woon- en leefomgeving voortzetten
-
Blz. 85
De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van verkeersveiligheid
-
Blz. 86
Ondersteunen digitale buurttafels en verkeerswerkgroepen in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland
-
Blz. 87
Uitvoering geven aan het Manifest Verkeersveiligheid Fryslân dat betrekking heeft op het veld van integrale veiligheid
-
Blz. 88
Rampenbestrijding en crisisbeheersing
-
Blz. 89
De gemeente geeft invulling aan de regionale afspraken over de expertteams
-
Blz. 90
Participeren en volgen van opleidingen, trainingen en oefeningen
-
Blz. 91
Beleidsindicatoren
-
Blz. 92
Wat mag het kosten
-
Blz. 93
Toelichting
-
Blz. 94
Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
-
Blz. 95
Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
-
Blz. 96
Taakvelden
-
Blz. 97
Beleidsnota's
-
Blz. 98
Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
-
Blz. 99
Doelstellingen
-
Blz. 100
De weggebruikers moeten op een veilige manier hun bestemming kunnen bereiken en aan het verkeer kunnen deelnemen
-
Blz. 101
Het werkplan Permanente verkeerseducatie Weststellingwerf wordt jaarlijks opgesteld om uitvoering te geven aan het manifest Verkeersveiligheid Fryslân
-
Blz. 102
Een verbetering van de doorstroming op de ontsluitingsstructuur van Wolvega
-
Blz. 103
De stationsomgeving en de entree van Wolvega via de Lycklamaweg wordt aangepakt
-
Blz. 104
Het herstellen en versterken van groenstructuren ter behoud van de herkenbaarheid van de identiteit van het huidige kleinschalige landschap in Zuidoost-Friesland
-
Blz. 105
Door het uitvoeren van het project: dorpen, landschap en biodiversiteit wordt het oorspronkelijk project Dorpen in het groen uitgevoerd
-
Blz. 106
In 2018 halen wij opnieuw de met u afgesproken onderhoudsniveaus voor de openbare ruimte
-
Blz. 107
De technische staat (inrichting) van het groen zal middels renovatie- en herinrichtingprojecten op de vastgestelde kwaliteit worden gebracht
-
Blz. 108
Op basis van het vastgestelde beleidsplan Kwaliteitsambitie openbare ruimte worden eens in de vijf jaar de bruggen geïnspecteerd
-
Blz. 109
Op basis van het vastgestelde beleidsplan Kwaliteitsambitie openbare ruimte wordt de technische kwaliteit van de wegen vastgesteld door middel van inspecties. Op basis van deze inspectie worden de onderhoudsprogramma’s vastgesteld.
-
Blz. 110
Beleidsindicatoren
-
Blz. 111
Wat mag het kosten
-
Blz. 112
Toelichting
-
Blz. 113
Investeringen
-
Blz. 114
Programma 3 | Economie
-
Blz. 115
Programma 3 | Economie
-
Blz. 116
Taakvelden
-
Blz. 117
Beleidsnota's
-
Blz. 118
Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
-
Blz. 119
Doelstellingen
-
Blz. 120
Contacten met het bedrijfsleven
-
Blz. 121
Initiatief nemen tot projecten waarbij de onderlinge band met het bedrijfsleven wordt versterkt
-
Blz. 122
Netwerkbijeenkomsten bezoeken
-
Blz. 123
Regelmatig bedrijfsbezoeken afleggen
-
Blz. 124
Voor enkele specifieke bedrijven een gemeentelijk accounthouder aanwijzen
-
Blz. 125
Versterken van de economische structuur
-
Blz. 126
Nieuwe ontwikkelingen oppakken door middel van een ruimtelijk beleid dat mogelijkheden biedt om snel in te spelen op nieuwe kansen
-
Blz. 127
Onderzoeken waar mogelijkheden liggen tot verbreding en/of economische structuurversterking van bestaande toeristische activiteiten
-
Blz. 128
Beleidsindicatoren
-
Blz. 129
Wat mag het kosten
-
Blz. 130
Toelichting
-
Blz. 131
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 132
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 133
Taakvelden
-
Blz. 134
Beleidsnota's
-
Blz. 135
Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
-
Blz. 136
Doelstellingen
-
Blz. 137
Goede schoolloopbaan voor iedereen: zoveel mogelijk leerlingen en cursisten hebben een doorlopende schoolloopbaan
-
Blz. 138
1 Kwalitatief goed onderwijs
-
Blz. 139
2 Voorschoolse voorzieningen
-
Blz. 140
3 Onderwijsachterstandenbeleid
-
Blz. 141
4 Taalklas primair onderwijs
-
Blz. 142
5 Internationale schakelklas (voortgezet onderwijs)
-
Blz. 143
6 Volwasseneneducatie
-
Blz. 144
7 Leerplicht
-
Blz. 145
8 Passend onderwijs
-
Blz. 146
9 Leerlingenvervoer
-
Blz. 147
Kwalitatief goed en gevarieerd aanbod onderwijshuisvesting
-
Blz. 148
Brede scholen, multifunctionele accommodaties en integrale kindcentra
-
Blz. 149
Versterken van de educatieve infrastructuur waarbij sprake is van een evenwichtige spreiding over de gemeente
-
Blz. 150
Beleidsindicatoren
-
Blz. 151
Wat mag het kosten
-
Blz. 152
Toelichting
-
Blz. 153
Programma 5 | Sport, Cultuur en Recreatie
-
Blz. 154
Programma 5 | Sport, Cultuur en Recreatie
-
Blz. 155
Taakvelden
-
Blz. 156
Beleidsnota's
-
Blz. 157
Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
-
Blz. 158
Doelstellingen
-
Blz. 159
Het bevorderen van sport en bewegen
-
Blz. 160
Buurtsportwerk
-
Blz. 161
Op maatschappelijk niveau draagt sport en bewegen bij aan de leefbaarheid in een dorp of buurt
-
Blz. 162
Het bieden van een aantrekkelijke infrastructuur van recreatieve voorzieningen
-
Blz. 163
Bijdrage aan recreatieschap De Marrekrite voor het beheer en onderhoud van recreatieve voorzieningen
-
Blz. 164
Het kwalitatief upgraden van de toeristische voorzieningen
-
Blz. 165
Het participeren in het UNESCO dossier 'Kolonie van Weldadigheid' op weg naar Werelderfgoed 2018
-
Blz. 166
Het upgraden van de kwaliteit van het fietspad langs De Linde
-
Blz. 167
Het vanuit het toeristisch ondernemersfonds stimuleren van initiatieven vanuit de sector
-
Blz. 168
Het via overleg versterken van de samenwerking van de recreatieve sector binnen het gemeentelijke platform Recreatie en Toerisme
-
Blz. 169
In samenwerking met het platform Recreatie en Toerisme uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma Recreatie en Toerisme
-
Blz. 170
Meewerken aan een nieuwsbrief vanuit de sector
-
Blz. 171
Ontwikkelingen Culturele Hoofdstad
-
Blz. 172
Opnemen van recreatieve wandelpaden in het project 'Zicht op de Lende'
-
Blz. 173
Verbeteren van de parkeervoorzieningen ter ontsluiting van Natuurpark Rottige Meente
-
Blz. 174
Weststellingwerf is trekker van het deelproject Visie Ruimtelijke Ontvangst binnen het Streekagenda project Er-Varen en Turf
-
Blz. 175
Zorgen voor een regionaal dekkend wandel- en fietsknooppunten netwerk
-
Blz. 176
Het bieden, versterken en stimuleren van culturele activiteiten en voorzieningen
-
Blz. 177
Het bevorderen, stimuleren, subsidiëren en faciliteren van culturele activiteiten in de gemeente
-
Blz. 178
Beleidsindicatoren
-
Blz. 179
Wat mag het kosten
-
Blz. 180
Toelichting
-
Blz. 181
Investeringen
-
Blz. 182
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 183
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 184
Taakvelden
-
Blz. 185
Beleidsnota's
-
Blz. 186
Actuele ontwikkelen en nieuw beleid
-
Blz. 187
Doelstellingen
-
Blz. 188
Een sluitende aanpak jeugd- en kindzorg
-
Blz. 189
Nieuw inkoop model jeugdhulp
-
Blz. 190
Uitwerking samenwerkingsafspraken
-
Blz. 191
Vlechtwerken in de scholen
-
Blz. 192
Investeren in de verbetering van de leefbaarheid van Noordwolde
-
Blz. 193
Er is voor gekozen om voor het tweede deel van het project (2017-2024) nadruk te leggen op activiteiten in het Sociaal domein
-
Blz. 194
Participatie van inwoners, met een nadruk op zelfredzaamheid en economische participatie van kwetsbare groepen
-
Blz. 195
Armoedebeleid en schuldhulpverlening
-
Blz. 196
Beschut werken
-
Blz. 197
Inkomensregelingen
-
Blz. 198
Integratie van vluchtelingen
-
Blz. 199
Proactieve aanpak voor participatie
-
Blz. 200
SW
-
Blz. 201
Sociale samenhang en leefbaarheid (fysieke en sociale voorzieningen) in de dorpen
-
Blz. 202
Om de resultaten van de gebiedsteams te kunnen meten, worden nieuwe (kwaliteit)meetinstrumenten ontwikkeld
-
Blz. 203
Ter vergroting van de sociale samenhang heeft de gemeente Weststellingwerf gebiedsteams ingericht
-
Blz. 204
Via een blijvers lening willen we er voor zorgen dat onze inwoners langer thuis kunnen blijven wonen
-
Blz. 205
Via een ombuiging binnen het Sociaal domein wordt het budget voor mantelzorg en vrijwilligerswerk verhoogd naar € 55.000
-
Blz. 206
Vrijwilligerswerk levert een belangrijke bijdrage aan de versterking van sociale netwerken
-
Blz. 207
Wmo
-
Blz. 208
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) regelt de uitbetaling van de persoonsgebonden budgetten (PGB’s)
-
Blz. 209
In de meicirculaire 2016 is aangegeven dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) bestuurlijk zijn overeen gekomen dat gemeenten overschrijdingen niet gaan vorderen op de SVB of VWS
-
Blz. 210
Inkoop Wmo
-
Blz. 211
Beleidsindicatoren
-
Blz. 212
Wat mag het kosten
-
Blz. 213
Toelichting
-
Blz. 214
Investeringen
-
Blz. 215
Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
-
Blz. 216
Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
-
Blz. 217
Taakvelden
-
Blz. 218
Beleidsnota's
-
Blz. 219
Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
-
Blz. 220
Doelstellingen
-
Blz. 221
Duurzame ontwikkeling
-
Blz. 222
Binnen de zich aandienende mogelijkheden uitvoering geven aan het klimaat- en duurzaamheidsbeleid
-
Blz. 223
Gezondheidsbescherming en -bevordering van inwoners
-
Blz. 224
1. Afspraken GGD/JGZ Fryslân
-
Blz. 225
2. Integraal gezondheidsbeleid en omgeving
-
Blz. 226
3. Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) 2016-2018.
-
Blz. 227
4. Evaluatie JOGG-aanpak 2016-2018
-
Blz. 228
5. Gezondheidsachterstanden (GIDS) 2018-2021
-
Blz. 229
6. Meulepolle
-
Blz. 230
7. NIX18
-
Blz. 231
8. Vitale regio Noordwolde
-
Blz. 232
9. Nieuwe nota lokaal gezondheidsbeleid
-
Blz. 233
Goede milieukwaliteit van de woon- en leefomgeving
-
Blz. 234
Adequaat toezicht en handhaving op de naleving milieuregelgeving op basis van wettelijke kwaliteitscriteria
-
Blz. 235
Adequaat uitvoeren van het uitvoeringsprogramma Fysieke leefomgeving
-
Blz. 236
Uitvoeren van integrale milieucontroles bij bedrijven
-
Blz. 237
Uitvoering geven aan het besluit Bodemkwaliteit en het daaraan gerelateerde gemeentelijk Bodembeheersplan
-
Blz. 238
Uitvoering geven aan het gemeentelijk Rioleringsplan 2016-2020
-
Blz. 239
Verlenen van omgevingsvergunningen milieu voor het oprichten of veranderen van inrichtingen (bedrijven) volgens de Wet milieubeheer
-
Blz. 240
Voortzetting van het beleid gericht op het terugdringen van vrijkomende afvalstoffen en een efficiënte inzameling en/of verwijdering van afval
-
Blz. 241
Beleidsindicatoren
-
Blz. 242
Wat mag het kosten
-
Blz. 243
Toelichting
-
Blz. 244
Investeringen
-
Blz. 245
Programma 8 | Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
-
Blz. 246
Programma 8 | Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
-
Blz. 247
Taakvelden
-
Blz. 248
Beleidsnota's
-
Blz. 249
Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
-
Blz. 250
Doelstellingen
-
Blz. 251
Een ruimtelijk beleid dat mogelijkheden biedt om snel en efficiënt te kunnen inspelen op ontwikkelingen en initiatieven
-
Blz. 252
Wij beoordelen alle nieuwe regelgeving op de mogelijkheden om snel en efficiënt te kunnen inspelen op vragen van inwoners
-
Blz. 253
Voor de diverse doelgroepen voldoende woningen en/of bouwmogelijkheden beschikbaar binnen een acceptabele termijn
-
Blz. 254
In overleg met de corporaties komen tot prestatie afspraken ten aanzien van renovatie, nieuwbouw en toewijzingsregels van woningen
-
Blz. 255
Beleidsindicatoren
-
Blz. 256
Wat mag het kosten
-
Blz. 257
Toelichting
-
Blz. 258
Investeringen
-
Blz. 259
Overzicht Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 260
Overzicht
-
Blz. 261
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 262
Mutaties reserves
-
Blz. 263
Toelichting
-
Blz. 264
Overhead, Vennootschapsbelasting en Onvoorzien
-
Blz. 265
Overzicht kosten overhead
-
Blz. 266
Overzicht kosten overhead
-
Blz. 267
Overhead kosten
-
Blz. 268
Investeringen
-
Blz. 269
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 270
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 271
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 272
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 273
Stelpost algemene risicobeheersing
-
Blz. 274
Niet voorziene uitgaven
-
Blz. 275
Ombuigingen I
-
Blz. 276
Paragrafen
-
Blz. 277
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 278
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 279
Inleiding
-
Blz. 280
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 281
Autonome ontwikkelingen
-
Blz. 282
Totaalopbrengst van de belangrijkste heffingen
-
Blz. 283
Kostendekkendheid
-
Blz. 284
Gemeentelijke woonlasten
-
Blz. 285
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 286
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 287
Inleiding
-
Blz. 288
Beleid omtrent de weerstandscapaciteit en de risico’s
-
Blz. 289
Inventarisatie weerstandscapaciteit
-
Blz. 290
Inventarisatie van de risico’s en getroffen beheersmaatregelen
-
Blz. 291
Weerstandsvermogen
-
Blz. 292
Kengetallen
-
Blz. 293
Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 294
Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 295
Beleidsnota's
-
Blz. 296
Inleiding
-
Blz. 297
Kwaliteitsambitie Openbare Ruimte
-
Blz. 298
Wegen
-
Blz. 299
Groen
-
Blz. 300
Bruggen, waterwegen en kades
-
Blz. 301
Openbare verlichting
-
Blz. 302
Riolering
-
Blz. 303
Tractiemiddelen
-
Blz. 304
Gebouwen
-
Blz. 305
Beschikbare middelen voor het onderhoud
-
Blz. 306
Paragraaf Financiering
-
Blz. 307
Paragraaf Financiering
-
Blz. 308
Inleiding
-
Blz. 309
De uitgangspunten
-
Blz. 310
Risicobeheer
-
Blz. 311
Kasgeldlimiet
-
Blz. 312
Renterisicobeheer
-
Blz. 313
Kredietrisico op verstrekte gelden en gegarandeerde leningen
-
Blz. 314
Gemeentefinanciering
-
Blz. 315
Leningenportefeuille
-
Blz. 316
Financieringsbehoefte
-
Blz. 317
De wijze van rentetoerekening
-
Blz. 318
EMU saldo
-
Blz. 319
Overige ontwikkelingen
-
Blz. 320
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 321
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 322
Informatieveiligheid en privacy
-
Blz. 323
Rechtmatigheid
-
Blz. 324
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 325
Uitvoering Human Resources Management (HRM)
-
Blz. 326
Paragraaf OWO-samenwerking
-
Blz. 327
Paragraaf OWO-samenwerking
-
Blz. 328
Bestuursovereenkomst
-
Blz. 329
OWO afdelingen
-
Blz. 330
Afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) (gemeente Opsterland)
-
Blz. 331
Belastingen en Vastgoedinformatie (BVI) en backoffice Sociaal domein OWO (gemeente Ooststellingwerf)
-
Blz. 332
Afdeling Bedrijfsvoering (gemeente Weststellingwerf)
-
Blz. 333
Paragraaf Verbonden Partijen
-
Blz. 334
Paragraaf Verbonden Partijen
-
Blz. 335
Inleiding
-
Blz. 336
Visie op verbonden partijen
-
Blz. 337
Zeggenschap in de praktijk
-
Blz. 338
Financieel belang
-
Blz. 339
Beleidsontwikkelingen enkele verbonden partijen
-
Blz. 340
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 341
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 342
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 343
Algemeen
-
Blz. 344
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 345
Marketing
-
Blz. 346
Bouwgrond in exploitatie (BIE)
-
Blz. 347
Verwachte resultaten in 2018
-
Blz. 348
Paragraaf het 'Hek' binnen het Sociaal domein
-
Blz. 349
Paragraaf het 'Hek' binnen het Sociaal domein
-
Blz. 350
Inleiding
-
Blz. 351
Landelijke beleidswijzigingen en jurisprudentie WMO
-
Blz. 352
Nieuwe EU-privacyregels per 25 mei 2018
-
Blz. 353
Doorverwijzingen naar niet gecontracteerde partners
-
Blz. 354
Zorgaanbieders leveren niet tijdig en/of niet juist declaraties en facturen aan
-
Blz. 355
Voortgang en planning Groen in Bedrijf/WSW
-
Blz. 356
Begroting Sociaal domein "t Hek"
-
Blz. 357
Paragraaf Streekagenda
-
Blz. 358
Paragraaf Streekagenda
-
Blz. 359
Algemeen
-
Blz. 360
Financieel
-
Blz. 361
Uiteenzetting van de financiële positie
-
Blz. 362
Overzicht van lasten en baten
-
Blz. 363
Overzicht van lasten en baten
-
Blz. 364
Overzicht
-
Blz. 365
Geprognosticeerde balans 2018-2021
-
Blz. 366
Geprognosticeerde balans 2018-2021
-
Blz. 367
Reserves en Voorzieningen
-
Blz. 368
Reserves en Voorzieningen
-
Blz. 369
Algemene reserves
-
Blz. 370
Bestemmingsreserves
-
Blz. 371
Voorzieningen
-
Blz. 372
Meerjareninvesteringsplan 2018-2021
-
Blz. 373
Meerjareninvesteringsplan 2018-2021
-
Blz. 374
Geplande investeringen 2018
-
Blz. 375
Geplande investeringen 2019
-
Blz. 376
Geplande investeringen 2020
-
Blz. 377
Geplande investeringen 2021
-
Blz. 378
Overzicht van incidentele lasten en baten
-
Blz. 379
incidentele lasten en baten
-
Blz. 380
Bijlagen
-
Blz. 381
Bijlage I: Subsidieplafonds 2018
-
Blz. 382
Bijlage I: Subsidieplafonds 2018
-
Blz. 383
Overzicht subsidies per product / instelling
-
Blz. 384
Preferente instelling/regeling
-
Blz. 385
Bijlage II: Lijst met afkortingen
-
Blz. 386
Bijlage II: Lijst met afkortingen
-
Blz. 387
Lijst met afkortingen
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap