Sitemap

  1. Blz. 1 Begroting 2018
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Voorwoord
        1. Blz. 4 Beste leden van de raad van de gemeente Weststellingwerf,
      2. Blz. 5 Leeswijzer
        1. Blz. 6 Leeswijzer
        2. Blz. 7 Beleidsbegroting
        3. Blz. 8 Bijlagen
        4. Blz. 9 Financiële begroting
      3. Blz. 10 Begroting op hoofdlijnen
        1. Blz. 11 Begroting op hoofdlijnen
        2. Blz. 12 Financieel vertrekpunt
        3. Blz. 13 Uitgangspunten bij deze programmabegroting
        4. Blz. 14 Herijking exploitatie
        5. Blz. 15 Eindstand
        6. Blz. 16 Balans in de driehoek
        7. Blz. 17 Verbeteren van de schuldpositie
        8. Blz. 18 Stabiele ontwikkeling van de woonlasten
        9. Blz. 19 Ruimte voor ambities
      4. Blz. 20 Begroting 2018 in één oogopslag
        1. Blz. 21 Begroting 2018 in één oogopslag
        2. Blz. 22 Ons huishoudboekje
      5. Blz. 23 Kerngegevens
        1. Blz. 24 Kerngegevens
      6. Blz. 25 Programma 0 | Bestuur en Ondersteuning
        1. Blz. 26 Programma 0 | Bestuur en Ondersteuning
        2. Blz. 27 Taakvelden
        3. Blz. 28 Beleidsnota's
        4. Blz. 29 Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
        5. Blz. 30 Doelstellingen
          1. Blz. 31 De gemeenteraad wil inwoners meer betrekken bij de politiek
            1. Blz. 32 Bezoek leerlingen van voortgezet onderwijs aan de gemeente
            2. Blz. 33 Ontwikkelen van voorstellen om burger- en overheidsparticipatie te bevorderen
            3. Blz. 34 Ontwikkelen van voorstellen om efficiënter te vergaderen met meer betrokkenheid van inwoners
            4. Blz. 35 Uitvoering van twee experimenten op het gebied van overheids- en burgerparticipatie
          2. Blz. 36 De gemeenteraad wil zijn positie verstevigen
            1. Blz. 37 Besluitvorming en uitvoering van nadere voorstellen van de werkgroepen Bestuurlijke Verandering en Overheidsparticipatie
          3. Blz. 38 Een actief communicatiebeleid
            1. Blz. 39 1. Concerncommunicatie: een goede basis voor alle gemeentelijke communicatie
            2. Blz. 40 2. Collegecommunicatie: benaderbaar en transparant
            3. Blz. 41 3. Raadscommunicatie: door en voor inwoners
            4. Blz. 42 4. Participatie en sociale media: kracht van de samenleving benutten
            5. Blz. 43 5. Projectcommunicatie: vertellen en vieren
            6. Blz. 44 6. Interne communicatie: verbinden en delen
            7. Blz. 45 7. Gebiedspromotie: wonen, werken en recreëren in Weststellingwerf
          4. Blz. 46 Een actief dorpenbeleid
            1. Blz. 47 De ervaringen en het netwerk van de dorpencoördinator worden ingezet ten behoeve van projecten in Noordwolde en Wolvega
            2. Blz. 48 De structurele contacten met dorps- en wijkvertegenwoordigers vormen een belangrijke basis voor ons dorpenbeleid
            3. Blz. 49 De Vereniging Kleine Dorpen (VKD) zal een belangrijke rol blijven spelen in het stroomlijnen van de contacten tussen gemeente en samenwerkingsverbanden
            4. Blz. 50 Het combineren van nieuwe initiatieven met bestaande/geplande werkzaamheden blijft een belangrijk uitgangspunt in de samenwerking met de dorpen
            5. Blz. 51 Het dorpenfonds speelt in 2018 in op de verschuivende prioriteiten in onze dorpen en wijken en fungeert als duwtje in de rug
            6. Blz. 52 Het reguliere dorpenbudget is een belangrijk hulpmiddel in de faciliterende rol van de dorpencoördinator
            7. Blz. 53 In 2018 zal de dorpencoördinator als aanspreekpunt fungeren voor het Iepen Mienskipsfûns van de provincie Fryslân
            8. Blz. 54 Ook in 2018 zal het project om te komen tot gemeente dekkend snel internet een item zijn in het overleg tussen het gemeentebestuur en de dorpen
          5. Blz. 55 Modernisering dienstverlening
            1. Blz. 56 Wij doen mee aan een landelijke benchmark voor de dienstverlening
        6. Blz. 57 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 58 Wat mag het kosten
        8. Blz. 59 Toelichting
      7. Blz. 60 Programma 1 | Veiligheid
        1. Blz. 61 Programma 1 | Veiligheid
        2. Blz. 62 Taakvelden
        3. Blz. 63 Beleidsnota's
        4. Blz. 64 Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
        5. Blz. 65 Doelstellingen
          1. Blz. 66 De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van criminele jeugd/individuele probleemjongeren
            1. Blz. 67 Aanpak sociaal team / jongeren op straat (JOS)
            2. Blz. 68 Monitoren jeugdgroepen
            3. Blz. 69 Toepassen leidraad jongerenoverlast
            4. Blz. 70 Uitvoering geven aan het calamiteiten protocol jeugd 2016
          2. Blz. 71 De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van de brandveiligheid
            1. Blz. 72 Wij volgen de ontwikkelingen vanuit de Veiligheidsregio nauwlettend en brengen onze prioriteiten in
          3. Blz. 73 De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van de objectieve veiligheid en de criminaliteit
            1. Blz. 74 Aansluiten bij (landelijke) campagnes tegen geweldsmisdrijven
            2. Blz. 75 Continueren buurt-/wijk whatsappgroepen
            3. Blz. 76 Implementeren van het eind 2016 opgezette Digitaal Opkopers Register
            4. Blz. 77 Jaarlijkse bewustwording, campagnes met ketenpartners om de bewustwording van risico’s en eigen verantwoordelijkheid voor voorkoming van onder andere woninginbraken te stimuleren
            5. Blz. 78 Toepassen maatregelen uit de Wet tijdelijk huisverbod
          4. Blz. 79 De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van de sociale kwaliteit woon- en leefomgeving
            1. Blz. 80 Inzetten van mediation bij ernstige burenruzies
            2. Blz. 81 Pilot buurtbemiddeling opzetten in het kader van zelfredzaamheid en als voorwaarde voor de wet woonoverlast
            3. Blz. 82 Regierol pakken bij complexe en risicovolle (zorg)casuïstiek en zorgen voor een goed geëquipeerd sociaal team
            4. Blz. 83 Samenwerking met het veiligheidshuis
            5. Blz. 84 Zelfredzaamheid en burgerparticipatie projecten met burenruzies, verkeer en woninginbraak in de eigen woon- en leefomgeving voortzetten
          5. Blz. 85 De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van verkeersveiligheid
            1. Blz. 86 Ondersteunen digitale buurttafels en verkeerswerkgroepen in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland
            2. Blz. 87 Uitvoering geven aan het Manifest Verkeersveiligheid Fryslân dat betrekking heeft op het veld van integrale veiligheid
          6. Blz. 88 Rampenbestrijding en crisisbeheersing
            1. Blz. 89 De gemeente geeft invulling aan de regionale afspraken over de expertteams
            2. Blz. 90 Participeren en volgen van opleidingen, trainingen en oefeningen
        6. Blz. 91 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 92 Wat mag het kosten
        8. Blz. 93 Toelichting
      8. Blz. 94 Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
        1. Blz. 95 Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
        2. Blz. 96 Taakvelden
        3. Blz. 97 Beleidsnota's
        4. Blz. 98 Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
        5. Blz. 99 Doelstellingen
          1. Blz. 100 De weggebruikers moeten op een veilige manier hun bestemming kunnen bereiken en aan het verkeer kunnen deelnemen
            1. Blz. 101 Het werkplan Permanente verkeerseducatie Weststellingwerf wordt jaarlijks opgesteld om uitvoering te geven aan het manifest Verkeersveiligheid Fryslân
          2. Blz. 102 Een verbetering van de doorstroming op de ontsluitingsstructuur van Wolvega
            1. Blz. 103 De stationsomgeving en de entree van Wolvega via de Lycklamaweg wordt aangepakt
          3. Blz. 104 Het herstellen en versterken van groenstructuren ter behoud van de herkenbaarheid van de identiteit van het huidige kleinschalige landschap in Zuidoost-Friesland
            1. Blz. 105 Door het uitvoeren van het project: dorpen, landschap en biodiversiteit wordt het oorspronkelijk project Dorpen in het groen uitgevoerd
          4. Blz. 106 In 2018 halen wij opnieuw de met u afgesproken onderhoudsniveaus voor de openbare ruimte
            1. Blz. 107 De technische staat (inrichting) van het groen zal middels renovatie- en herinrichtingprojecten op de vastgestelde kwaliteit worden gebracht
            2. Blz. 108 Op basis van het vastgestelde beleidsplan Kwaliteitsambitie openbare ruimte worden eens in de vijf jaar de bruggen geïnspecteerd
            3. Blz. 109 Op basis van het vastgestelde beleidsplan Kwaliteitsambitie openbare ruimte wordt de technische kwaliteit van de wegen vastgesteld door middel van inspecties. Op basis van deze inspectie worden de onderhoudsprogramma’s vastgesteld.
        6. Blz. 110 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 111 Wat mag het kosten
        8. Blz. 112 Toelichting
        9. Blz. 113 Investeringen
      9. Blz. 114 Programma 3 | Economie
        1. Blz. 115 Programma 3 | Economie
        2. Blz. 116 Taakvelden
        3. Blz. 117 Beleidsnota's
        4. Blz. 118 Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
        5. Blz. 119 Doelstellingen
          1. Blz. 120 Contacten met het bedrijfsleven
            1. Blz. 121 Initiatief nemen tot projecten waarbij de onderlinge band met het bedrijfsleven wordt versterkt
            2. Blz. 122 Netwerkbijeenkomsten bezoeken
            3. Blz. 123 Regelmatig bedrijfsbezoeken afleggen
            4. Blz. 124 Voor enkele specifieke bedrijven een gemeentelijk accounthouder aanwijzen
          2. Blz. 125 Versterken van de economische structuur
            1. Blz. 126 Nieuwe ontwikkelingen oppakken door middel van een ruimtelijk beleid dat mogelijkheden biedt om snel in te spelen op nieuwe kansen
            2. Blz. 127 Onderzoeken waar mogelijkheden liggen tot verbreding en/of economische structuurversterking van bestaande toeristische activiteiten
        6. Blz. 128 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 129 Wat mag het kosten
        8. Blz. 130 Toelichting
      10. Blz. 131 Programma 4 | Onderwijs
        1. Blz. 132 Programma 4 | Onderwijs
        2. Blz. 133 Taakvelden
        3. Blz. 134 Beleidsnota's
        4. Blz. 135 Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
        5. Blz. 136 Doelstellingen
          1. Blz. 137 Goede schoolloopbaan voor iedereen: zoveel mogelijk leerlingen en cursisten hebben een doorlopende schoolloopbaan
            1. Blz. 138 1 Kwalitatief goed onderwijs
            2. Blz. 139 2 Voorschoolse voorzieningen
            3. Blz. 140 3 Onderwijsachterstandenbeleid
            4. Blz. 141 4 Taalklas primair onderwijs
            5. Blz. 142 5 Internationale schakelklas (voortgezet onderwijs)
            6. Blz. 143 6 Volwasseneneducatie
            7. Blz. 144 7 Leerplicht
            8. Blz. 145 8 Passend onderwijs
            9. Blz. 146 9 Leerlingenvervoer
          2. Blz. 147 Kwalitatief goed en gevarieerd aanbod onderwijshuisvesting
            1. Blz. 148 Brede scholen, multifunctionele accommodaties en integrale kindcentra
            2. Blz. 149 Versterken van de educatieve infrastructuur waarbij sprake is van een evenwichtige spreiding over de gemeente
        6. Blz. 150 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 151 Wat mag het kosten
        8. Blz. 152 Toelichting
      11. Blz. 153 Programma 5 | Sport, Cultuur en Recreatie
        1. Blz. 154 Programma 5 | Sport, Cultuur en Recreatie
        2. Blz. 155 Taakvelden
        3. Blz. 156 Beleidsnota's
        4. Blz. 157 Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
        5. Blz. 158 Doelstellingen
          1. Blz. 159 Het bevorderen van sport en bewegen
            1. Blz. 160 Buurtsportwerk
            2. Blz. 161 Op maatschappelijk niveau draagt sport en bewegen bij aan de leefbaarheid in een dorp of buurt
          2. Blz. 162 Het bieden van een aantrekkelijke infrastructuur van recreatieve voorzieningen
            1. Blz. 163 Bijdrage aan recreatieschap De Marrekrite voor het beheer en onderhoud van recreatieve voorzieningen
            2. Blz. 164 Het kwalitatief upgraden van de toeristische voorzieningen
            3. Blz. 165 Het participeren in het UNESCO dossier 'Kolonie van Weldadigheid' op weg naar Werelderfgoed 2018
            4. Blz. 166 Het upgraden van de kwaliteit van het fietspad langs De Linde
            5. Blz. 167 Het vanuit het toeristisch ondernemersfonds stimuleren van initiatieven vanuit de sector
            6. Blz. 168 Het via overleg versterken van de samenwerking van de recreatieve sector binnen het gemeentelijke platform Recreatie en Toerisme
            7. Blz. 169 In samenwerking met het platform Recreatie en Toerisme uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma Recreatie en Toerisme
            8. Blz. 170 Meewerken aan een nieuwsbrief vanuit de sector
            9. Blz. 171 Ontwikkelingen Culturele Hoofdstad
            10. Blz. 172 Opnemen van recreatieve wandelpaden in het project 'Zicht op de Lende'
            11. Blz. 173 Verbeteren van de parkeervoorzieningen ter ontsluiting van Natuurpark Rottige Meente
            12. Blz. 174 Weststellingwerf is trekker van het deelproject Visie Ruimtelijke Ontvangst binnen het Streekagenda project Er-Varen en Turf
            13. Blz. 175 Zorgen voor een regionaal dekkend wandel- en fietsknooppunten netwerk
          3. Blz. 176 Het bieden, versterken en stimuleren van culturele activiteiten en voorzieningen
            1. Blz. 177 Het bevorderen, stimuleren, subsidiëren en faciliteren van culturele activiteiten in de gemeente
        6. Blz. 178 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 179 Wat mag het kosten
        8. Blz. 180 Toelichting
        9. Blz. 181 Investeringen
      12. Blz. 182 Programma 6 | Sociaal domein
        1. Blz. 183 Programma 6 | Sociaal domein
        2. Blz. 184 Taakvelden
        3. Blz. 185 Beleidsnota's
        4. Blz. 186 Actuele ontwikkelen en nieuw beleid
        5. Blz. 187 Doelstellingen
          1. Blz. 188 Een sluitende aanpak jeugd- en kindzorg
            1. Blz. 189 Nieuw inkoop model jeugdhulp
            2. Blz. 190 Uitwerking samenwerkingsafspraken
            3. Blz. 191 Vlechtwerken in de scholen
          2. Blz. 192 Investeren in de verbetering van de leefbaarheid van Noordwolde
            1. Blz. 193 Er is voor gekozen om voor het tweede deel van het project (2017-2024) nadruk te leggen op activiteiten in het Sociaal domein
          3. Blz. 194 Participatie van inwoners, met een nadruk op zelfredzaamheid en economische participatie van kwetsbare groepen
            1. Blz. 195 Armoedebeleid en schuldhulpverlening
            2. Blz. 196 Beschut werken
            3. Blz. 197 Inkomensregelingen
            4. Blz. 198 Integratie van vluchtelingen
            5. Blz. 199 Proactieve aanpak voor participatie
            6. Blz. 200 SW
          4. Blz. 201 Sociale samenhang en leefbaarheid (fysieke en sociale voorzieningen) in de dorpen
            1. Blz. 202 Om de resultaten van de gebiedsteams te kunnen meten, worden nieuwe (kwaliteit)meetinstrumenten ontwikkeld
            2. Blz. 203 Ter vergroting van de sociale samenhang heeft de gemeente Weststellingwerf gebiedsteams ingericht
            3. Blz. 204 Via een blijvers lening willen we er voor zorgen dat onze inwoners langer thuis kunnen blijven wonen
            4. Blz. 205 Via een ombuiging binnen het Sociaal domein wordt het budget voor mantelzorg en vrijwilligerswerk verhoogd naar € 55.000
            5. Blz. 206 Vrijwilligerswerk levert een belangrijke bijdrage aan de versterking van sociale netwerken
          5. Blz. 207 Wmo
            1. Blz. 208 De Sociale Verzekeringsbank (SVB) regelt de uitbetaling van de persoonsgebonden budgetten (PGB’s)
            2. Blz. 209 In de meicirculaire 2016 is aangegeven dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) bestuurlijk zijn overeen gekomen dat gemeenten overschrijdingen niet gaan vorderen op de SVB of VWS
            3. Blz. 210 Inkoop Wmo
        6. Blz. 211 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 212 Wat mag het kosten
        8. Blz. 213 Toelichting
        9. Blz. 214 Investeringen
      13. Blz. 215 Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
        1. Blz. 216 Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
        2. Blz. 217 Taakvelden
        3. Blz. 218 Beleidsnota's
        4. Blz. 219 Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
        5. Blz. 220 Doelstellingen
          1. Blz. 221 Duurzame ontwikkeling
            1. Blz. 222 Binnen de zich aandienende mogelijkheden uitvoering geven aan het klimaat- en duurzaamheidsbeleid
          2. Blz. 223 Gezondheidsbescherming en -bevordering van inwoners
            1. Blz. 224 1. Afspraken GGD/JGZ Fryslân
            2. Blz. 225 2. Integraal gezondheidsbeleid en omgeving
            3. Blz. 226 3. Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) 2016-2018.
            4. Blz. 227 4. Evaluatie JOGG-aanpak 2016-2018
            5. Blz. 228 5. Gezondheidsachterstanden (GIDS) 2018-2021
            6. Blz. 229 6. Meulepolle
            7. Blz. 230 7. NIX18
            8. Blz. 231 8. Vitale regio Noordwolde
            9. Blz. 232 9. Nieuwe nota lokaal gezondheidsbeleid
          3. Blz. 233 Goede milieukwaliteit van de woon- en leefomgeving
            1. Blz. 234 Adequaat toezicht en handhaving op de naleving milieuregelgeving op basis van wettelijke kwaliteitscriteria
            2. Blz. 235 Adequaat uitvoeren van het uitvoeringsprogramma Fysieke leefomgeving
            3. Blz. 236 Uitvoeren van integrale milieucontroles bij bedrijven
            4. Blz. 237 Uitvoering geven aan het besluit Bodemkwaliteit en het daaraan gerelateerde gemeentelijk Bodembeheersplan
            5. Blz. 238 Uitvoering geven aan het gemeentelijk Rioleringsplan 2016-2020
            6. Blz. 239 Verlenen van omgevingsvergunningen milieu voor het oprichten of veranderen van inrichtingen (bedrijven) volgens de Wet milieubeheer
            7. Blz. 240 Voortzetting van het beleid gericht op het terugdringen van vrijkomende afvalstoffen en een efficiënte inzameling en/of verwijdering van afval
        6. Blz. 241 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 242 Wat mag het kosten
        8. Blz. 243 Toelichting
        9. Blz. 244 Investeringen
      14. Blz. 245 Programma 8 | Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
        1. Blz. 246 Programma 8 | Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
        2. Blz. 247 Taakvelden
        3. Blz. 248 Beleidsnota's
        4. Blz. 249 Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid
        5. Blz. 250 Doelstellingen
          1. Blz. 251 Een ruimtelijk beleid dat mogelijkheden biedt om snel en efficiënt te kunnen inspelen op ontwikkelingen en initiatieven
            1. Blz. 252 Wij beoordelen alle nieuwe regelgeving op de mogelijkheden om snel en efficiënt te kunnen inspelen op vragen van inwoners
          2. Blz. 253 Voor de diverse doelgroepen voldoende woningen en/of bouwmogelijkheden beschikbaar binnen een acceptabele termijn
            1. Blz. 254 In overleg met de corporaties komen tot prestatie afspraken ten aanzien van renovatie, nieuwbouw en toewijzingsregels van woningen
        6. Blz. 255 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 256 Wat mag het kosten
        8. Blz. 257 Toelichting
        9. Blz. 258 Investeringen
      15. Blz. 259 Overzicht Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 260 Overzicht
        2. Blz. 261 Algemene dekkingsmiddelen
        3. Blz. 262 Mutaties reserves
        4. Blz. 263 Toelichting
      16. Blz. 264 Overhead, Vennootschapsbelasting en Onvoorzien
        1. Blz. 265 Overzicht kosten overhead
          1. Blz. 266 Overzicht kosten overhead
          2. Blz. 267 Overhead kosten
          3. Blz. 268 Investeringen
        2. Blz. 269 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 270 Vennootschapsbelasting
        3. Blz. 271 Onvoorziene uitgaven
          1. Blz. 272 Onvoorziene uitgaven
          2. Blz. 273 Stelpost algemene risicobeheersing
          3. Blz. 274 Niet voorziene uitgaven
          4. Blz. 275 Ombuigingen I
      17. Blz. 276 Paragrafen
        1. Blz. 277 Paragraaf Lokale heffingen
          1. Blz. 278 Paragraaf Lokale heffingen
          2. Blz. 279 Inleiding
          3. Blz. 280 Actuele ontwikkelingen
          4. Blz. 281 Autonome ontwikkelingen
          5. Blz. 282 Totaalopbrengst van de belangrijkste heffingen
          6. Blz. 283 Kostendekkendheid
          7. Blz. 284 Gemeentelijke woonlasten
        2. Blz. 285 Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
          1. Blz. 286 Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
          2. Blz. 287 Inleiding
          3. Blz. 288 Beleid omtrent de weerstandscapaciteit en de risico’s
          4. Blz. 289 Inventarisatie weerstandscapaciteit
          5. Blz. 290 Inventarisatie van de risico’s en getroffen beheersmaatregelen
          6. Blz. 291 Weerstandsvermogen
          7. Blz. 292 Kengetallen
        3. Blz. 293 Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
          1. Blz. 294 Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
          2. Blz. 295 Beleidsnota's
          3. Blz. 296 Inleiding
          4. Blz. 297 Kwaliteitsambitie Openbare Ruimte
          5. Blz. 298 Wegen
          6. Blz. 299 Groen
          7. Blz. 300 Bruggen, waterwegen en kades
          8. Blz. 301 Openbare verlichting
          9. Blz. 302 Riolering
          10. Blz. 303 Tractiemiddelen
          11. Blz. 304 Gebouwen
          12. Blz. 305 Beschikbare middelen voor het onderhoud
        4. Blz. 306 Paragraaf Financiering
          1. Blz. 307 Paragraaf Financiering
          2. Blz. 308 Inleiding
          3. Blz. 309 De uitgangspunten
          4. Blz. 310 Risicobeheer
          5. Blz. 311 Kasgeldlimiet
          6. Blz. 312 Renterisicobeheer
          7. Blz. 313 Kredietrisico op verstrekte gelden en gegarandeerde leningen
          8. Blz. 314 Gemeentefinanciering
          9. Blz. 315 Leningenportefeuille
          10. Blz. 316 Financieringsbehoefte
          11. Blz. 317 De wijze van rentetoerekening
          12. Blz. 318 EMU saldo
          13. Blz. 319 Overige ontwikkelingen
        5. Blz. 320 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 321 Paragraaf Bedrijfsvoering
          2. Blz. 322 Informatieveiligheid en privacy
          3. Blz. 323 Rechtmatigheid
          4. Blz. 324 Organisatieontwikkeling
          5. Blz. 325 Uitvoering Human Resources Management (HRM)
        6. Blz. 326 Paragraaf OWO-samenwerking
          1. Blz. 327 Paragraaf OWO-samenwerking
          2. Blz. 328 Bestuursovereenkomst
          3. Blz. 329 OWO afdelingen
          4. Blz. 330 Afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) (gemeente Opsterland)
          5. Blz. 331 Belastingen en Vastgoedinformatie (BVI) en backoffice Sociaal domein OWO (gemeente Ooststellingwerf)
          6. Blz. 332 Afdeling Bedrijfsvoering (gemeente Weststellingwerf)
        7. Blz. 333 Paragraaf Verbonden Partijen
          1. Blz. 334 Paragraaf Verbonden Partijen
          2. Blz. 335 Inleiding
          3. Blz. 336 Visie op verbonden partijen
          4. Blz. 337 Zeggenschap in de praktijk
          5. Blz. 338 Financieel belang
          6. Blz. 339 Beleidsontwikkelingen enkele verbonden partijen
          7. Blz. 340 Overzicht verbonden partijen
        8. Blz. 341 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 342 Paragraaf Grondbeleid
          2. Blz. 343 Algemeen
          3. Blz. 344 Vennootschapsbelasting
          4. Blz. 345 Marketing
          5. Blz. 346 Bouwgrond in exploitatie (BIE)
          6. Blz. 347 Verwachte resultaten in 2018
        9. Blz. 348 Paragraaf het 'Hek' binnen het Sociaal domein
          1. Blz. 349 Paragraaf het 'Hek' binnen het Sociaal domein
          2. Blz. 350 Inleiding
          3. Blz. 351 Landelijke beleidswijzigingen en jurisprudentie WMO
          4. Blz. 352 Nieuwe EU-privacyregels per 25 mei 2018
          5. Blz. 353 Doorverwijzingen naar niet gecontracteerde partners
          6. Blz. 354 Zorgaanbieders leveren niet tijdig en/of niet juist declaraties en facturen aan
          7. Blz. 355 Voortgang en planning Groen in Bedrijf/WSW
          8. Blz. 356 Begroting Sociaal domein "t Hek"
        10. Blz. 357 Paragraaf Streekagenda
          1. Blz. 358 Paragraaf Streekagenda
          2. Blz. 359 Algemeen
          3. Blz. 360 Financieel
      18. Blz. 361 Uiteenzetting van de financiële positie
        1. Blz. 362 Overzicht van lasten en baten
          1. Blz. 363 Overzicht van lasten en baten
          2. Blz. 364 Overzicht
        2. Blz. 365 Geprognosticeerde balans 2018-2021
          1. Blz. 366 Geprognosticeerde balans 2018-2021
        3. Blz. 367 Reserves en Voorzieningen
          1. Blz. 368 Reserves en Voorzieningen
          2. Blz. 369 Algemene reserves
          3. Blz. 370 Bestemmingsreserves
          4. Blz. 371 Voorzieningen
        4. Blz. 372 Meerjareninvesteringsplan 2018-2021
          1. Blz. 373 Meerjareninvesteringsplan 2018-2021
          2. Blz. 374 Geplande investeringen 2018
          3. Blz. 375 Geplande investeringen 2019
          4. Blz. 376 Geplande investeringen 2020
          5. Blz. 377 Geplande investeringen 2021
        5. Blz. 378 Overzicht van incidentele lasten en baten
          1. Blz. 379 incidentele lasten en baten
      19. Blz. 380 Bijlagen
        1. Blz. 381 Bijlage I: Subsidieplafonds 2018
          1. Blz. 382 Bijlage I: Subsidieplafonds 2018
          2. Blz. 383 Overzicht subsidies per product / instelling
          3. Blz. 384 Preferente instelling/regeling
        2. Blz. 385 Bijlage II: Lijst met afkortingen
          1. Blz. 386 Bijlage II: Lijst met afkortingen
          2. Blz. 387 Lijst met afkortingen
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap