Portefeuillehouder(s) | Kloosterman |
Organisatie | Sociaal domein |
Het programma Onderwijs omvat de taakvelden:
Portefeuillehouder(s) | Kloosterman |
Organisatie | Sociaal domein |
Het programma Onderwijs omvat de taakvelden:
Vastgesteld | |
Notitie Brede schoolontwikkeling | maart 2005 |
Integraal Huisvesting Plan 2012-2015 (IHP) | 2012 |
Nota Visie toekomst basisonderwijs Weststellingwerf | 2013 |
OWO-visie op de drie decentralisaties | 2013 |
Verordening Leerlingenvervoer | juni 2014 |
Verordening Voorziening huisvesting onderwijs | 2015 |
Beleidsregel Bekostiging lokalen bewegingsonderwijs | 2015 |
Harmonisatie en verbeteren kwaliteit voorschoolse voorzieningen
In het voorjaar van 2017 heeft het rijk besloten om peuterspeelzalen en kinderopvang met ingang van 2018 te harmoniseren. Hiertoe zijn verschillende wijzigingen van wet- en regelgeving aangekondigd. Als gevolg van de harmonisatie is in Weststellingwerf per 2018 sprake van een open markt waarbij ouders kunnen kiezen uit verschillende vormen van opvang. De peuterspeelzaal zoals we die nu nog kennen is dan, qua aanbod, een vorm van kinderopvang. Niet alleen Doomijn zal een aanbod peuterspeelzaalwerk bieden, ook andere (kinderopvang-)organisaties mogen dit aanbieden.
Voor het verbeteren van de kwaliteit van voorschoolse voorzieningen zijn verschillende maatregelen genomen. Een van de maatregelen betreft de decentralisatie-uitkering Voorschoolse voorzieningen van het rijk. Deze structurele uitkering draagt bij aan de mogelijkheid voor peuters om naar een voorschoolse voorziening te gaan. In Weststellingwerf wordt de decentralisatie-uitkering ingezet om voldoende kwalitatief aanbod te realiseren en behouden voor peuters. Dit is noodzakelijk om te voldoen aan de kwaliteitseisen van de Wet kinderopvang en kwaliteit peuterspeelzalen. De decentralisatie-uitkering voorschoolse voorzieningen loopt vanaf 2016 per jaar op. In 2019 moet dan ook op basis van een evaluatie worden bepaald of de subsidie peuterspeelzaalwerk inclusief decentralisatie-uitkering bijgesteld moet worden.
Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)
De indicatoren voor het bepalen van de specifieke uitkering OAB dateren uit 2009. Het rijk heeft een onderzoek laten uitvoeren door het CBS naar de invloed van de verschillende indicatoren die nu worden gebruikt. Het onderzoek heeft in 2017 geleid tot een voorstel met betrekking tot het herverdelen van de financiële middelen. Het rijk heeft echter besloten om, als gevolg van het demissionair zijn van het kabinet, in 2018 geen wijzigingen door te voeren. Voor Weststellingwerf betekent dit dat de activiteiten Onderwijsachterstandenbeleid worden voortgezet.
Spreidingsplan Toekomst basisonderwijs Weststellingwerf
In 2015 heeft de gemeenteraad kennisgenomen van de uitwerkingsnotitie Toekomst basisonderwijs van de stichting openbaar basisonderwijs Comperio (Comprix). In 2017 hebben een aantal schoolbesturen primair onderwijs gebruik gemaakt van de subsidiemaatregel 'herzien spreidingsplan basisonderwijs'. Onder leiding van een procesbegeleider zullen de schoolbesturen in 2018 en 2019 komen tot een herzien spreidingsplan voor Weststellingwerf. In eerste instantie is dit een schoolbestuurlijke verantwoordelijkheid. Gezien de gevolgen voor het onderwijsaanbod en vrijkomende gebouwen voert de gemeente regelmatig overleg met de betrokken schoolbesturen.
Wat willen wij bereiken?
Onderwijs en werk vormen de basis voor alle inwoners van Weststellingwerf om zich te ontwikkelen en naar vermogen deel te nemen aan de samenleving. Dit begint thuis, op voorschoolse voorzieningen en op school. Voorschoolse voorzieningen en de scholen spelen een belangrijke rol in de verbetering van kansen voor iedereen om talenten te ontwikkelen.
Wat willen wij bereiken?
Door het bieden van kwalitatief goede onderwijshuisvesting en een gevarieerd onderwijsaanbod kunnen ouders in Weststellingwerf kiezen voor onderwijs vanuit diverse denominaties en vanuit verschillende onderwijsconcepten. Ook hebben we een breed onderwijsaanbod van regulier tot en met speciaal onderwijs in Weststellingwerf dan wel in de regio, zodat leerlingen zoveel mogelijk in Weststellingwerf dan wel de regio naar school kunnen.
Voor onderwijshuisvesting hebben we een wettelijke taak. Daarbinnen hebben we een beperkte invloed op de vanuit maatschappelijk oogpunt wenselijke subdoelstelling om keuzevrijheid na te streven voor ouders. Hierin zijn de schoolbesturen vrij in handelen, hebben de regie en het initiatief. Wij bewaken en signaleren. Voor het basisonderwijs vinden we het belangrijk dat er keuze is in openbaar en bijzonder onderwijs en in de onderwijssoort. Ook voor het voortgezet onderwijs kijken we naar variatie en breedte van het aanbod in de gemeente. Doel is een passend aanbod voor iedere leerling binnen Weststellingwerf dan wel in de regio van Weststellingwerf. Door de inzet van leerlingenvervoer zijn kinderen in staat het onderwijs van hun keuze en/of met het juiste niveau te volgen binnen Weststellingwerf dan wel in de regio van Weststellingwerf.
Sinds 1 januari 2015 is de Wet op het primair onderwijs gewijzigd en daarmee ook de verordening Voorzieningen huisvesting onderwijs. Dit heeft gevolgen voor de vergoedingen die de gemeente krijgt van de schoolbesturen waarvan basisscholen gehuisvest zijn in brede scholen en multifunctionele accommodaties. De budgetten zijn hier al eerder (kadernota 2016) op aangepast.
Door de wetswijziging per 1 januari 2015 kunnen schoolbesturen alleen voor nieuwbouw, uitbreiding en aanpassingen ten gevolge van constructiefouten aanvragen indienen bij de gemeente op basis van de verordening Voorzieningen huisvesting onderwijs. Voor groot buitenonderhoud aan een gymzaal, waarvan het schoolbestuur eigenaar is, kan het schoolbestuur een aanvraag indienen op basis van de beleidsregel Bekostiging lokalen bewegingsonderwijs.
Gymnastiekonderwijs wordt gegeven in gymnastiekzalen en sporthallen. De gymnastiekzalen en sporthallen zijn in gemeentelijk beheer, met uitzondering van gymzaal Matthijsje te Oosterstreek en sporthal De Schakel te Munnekeburen. De gemeente draagt zorg voor deugdelijke en veilige gymnastiekmaterialen ten behoeve van schoolgymnastiek in de gemeentelijke gymnastiekzalen en sporthallen. De gymnastiekzalen zijn allemaal aan het eind van de zeventiger jaren gebouwd. Het groot gymnastiekmateriaal zoals ringen- en klimtouweninstallaties en klimramen zijn dan ook in de komende jaren gefaseerd aan vervanging toe.
Algemene beleidsindicatoren:
Beleidsindicatoren vanuit het rijk | Eenheid | 2015 gemeente Weststellingwerf |
2016 gemeente Weststellingwerf |
2016 gemiddelde Nederland |
Absoluut verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen | 1,04 | 1,30 | 2,01 |
Relatief verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen | 27,48 | 26,56 | 26,88 |
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | % deelnemers aan het VO en MBO-onderwijs | - | - | 2,0 |
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl |
Beleidsindicatoren per doelstelling:
Goede schoolloopbaan voor iedereen: zoveel mogelijk leerlingen en cursisten hebben een doorlopende schoolloopbaan
Omschrijving |
Eenheid |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
Kindplaatsen Voor-en Vroegschoolse Educatie |
Aantal |
32 |
32 |
32 |
32 |
32 |
32 |
Deelnemers peuterspeelzalen |
Aantal |
292 |
257 |
212 |
162 |
160 |
160 |
Deelnemers kinderdagverblijven |
Aantal |
267 |
275 |
286 |
337 |
337 |
345 |
Leerlingen basisonderwijs |
Aantal |
2.223 |
2.197 |
2.150 |
2.121 |
2.115 |
2.076 |
Leerlingen voortgezet onderwijs |
Aantal |
1.693 |
1.675 |
1.629 |
1.591 |
1580 |
1550 |
Deelnemers educatietrajecten |
Aantal |
50 |
50 |
50 |
50 |
50 |
50 |
Kinderopvang |
Aantal |
9 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
Peuterspeelzalen |
Aantal |
10 |
10 |
10 |
10 |
6 |
6 |
Scholen primair onderwijs |
Aantal |
24 |
23 |
22 |
22 |
22 |
22 |
Scholen voortgezet onderwijs |
Aantal |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Brede scholen |
Aantal |
7 |
7 |
6 |
6 |
6 |
6 |
Tabel deelnemers aangepast leerlingenvervoer
Omschrijving |
Eenheid |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
Leerlingen |
Aantal |
120 |
120 |
109 |
105 |
100 |
100 |
Exploitatie | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lasten | Begroting 2017 | Begroting 2018 | MJB 2019 | MJB 2020 | MJB 2021 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 2.910 | 2.572 | 2.317 | 2.477 | 2.322 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 1.074 | 1.068 | 1.086 | 1.104 | 1.123 |
0.10.4 Mutatie reserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 3.983 | 3.640 | 3.403 | 3.581 | 3.444 |
Baten | Begroting 2017 | Begroting 2018 | MJB 2019 | MJB 2020 | MJB 2021 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 524 | 524 | 524 | 524 | 524 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 176 | 178 | 178 | 178 | 178 |
0.10.4 Mutatie reserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 700 | 702 | 702 | 702 | 702 |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -3.284 | -2.938 | -2.701 | -2.879 | -2.742 |
Toevoegingen en onttrekkingen | |||||
Stortingen | Begroting 2017 | Begroting 2018 | MJB 2019 | MJB 2020 | MJB 2021 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.10.4 Mutatie reserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | Begroting 2017 | Begroting 2018 | MJB 2019 | MJB 2020 | MJB 2021 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.10.4 Mutatie reserve | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserves | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gerealiseerd resultaat | -3.265 | -2.938 | -2.701 | -2.879 | -2.742 |
Begroting 2018 ten opzichte van de begroting 2017
Lasten
Onderwijshuisvesting
De verschillen worden veroorzaakt door de budgetten van het Meerjarig Onderhoudsplan, die jaarlijks fluctueren. De verlaging van de renteomslag in 2018 van 4% naar 2% geeft een voordelig resultaat op programmaniveau. Zie ook de toelichting hierop bij het "Overzicht van algemene dekkingsmiddelen".
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Het budget voor de voorschoolse voorziening voor opvang peuters is € 18.000 hoger. Dit is conform de bijdrage die we hiervoor uit het gemeentefonds krijgen.
Baten
Er zijn geen verschillen.
Begroting 2018 en meerjarenperspectief
Lasten
Onderwijshuisvesting
De verschillen worden veroorzaakt door de budgetten van het Meerjarig Onderhoudsplan, die jaarlijks fluctueren. De verlaging van de renteomslag in 2018 van 4% naar 2% geeft een voordelig resultaat op programmaniveau. Zie ook de toelichting hierop bij het "Overzicht van algemene dekkingsmiddelen".
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Tot en met 2020 loopt het budget voor de voorschoolse voorziening voor opvang peuters met € 18.000 per jaar op. Dit is conform de bijdrage die we daarvoor uit het gemeentefonds krijgen.
Baten
Er zijn geen verschillen.
Mutaties reserves
Voor de huisvesting van de peuterspeelzaal Noordwolde is in 2017 een onttrekking aan de algemene reserve begroot.