Portefeuillehouder(s) | Kloosterman, Van de Nadort, Jongebloed, Trompetter |
Organisatie | Sociaal domein, Ruimte |
Het programma Sport, Cultuur en Recreatie omvat de taakvelden:
Portefeuillehouder(s) | Kloosterman, Van de Nadort, Jongebloed, Trompetter |
Organisatie | Sociaal domein, Ruimte |
Het programma Sport, Cultuur en Recreatie omvat de taakvelden:
Vastgesteld | |
Nota Kunst en cultuur | 2009 |
Beleidskader Rottige Meente | 2010 |
Visienota Sport en bewegen in Zuidoost-Friesland 2017-2022 | 2017 |
In 2017 is de visienota Sport en bewegen in Zuidoost-Friesland 2017-2022 vastgesteld. In deze visienota wordt nadruk gelegd op de gezonde en preventieve werking van meer bewegen. Echter, er moet nog meer aandacht voor komen dat sport vaker ingezet kan worden om eenzaamheid tegen te gaan, mensen bij elkaar te brengen, te activeren en de sociale cohesie in een dorp, wijk of buurt te versterken: sport als vliegwiel voor de participatiesamenleving. Onze visie is dat sport en bewegen van Zuidoost-Friesland een vitale samenleving maakt die uitnodigt hier aan mee te doen. Vanaf 2018 geven we extra aandacht aan het bewegen van mensen met een beperking en nieuwkomers.
De uitvoering van het Buurtsportwerk Weststellingwerf 2013-2016 is geëvalueerd en de uitkomsten waren positief. De overeenkomst met de betrokken partijen is opnieuw getekend. De aanbevelingen uit de evaluatie zijn overgenomen in het uitvoeringsplan Buurtsportwerk 2017.
In aansluiting op Culturele Hoofdstad Leeuwarden-Fryslân 2018 zullen tal van culturele activiteiten een bijzonder en uniek cultureel programma vormen.
De verdere ontwikkeling van de bibliotheek binnen de kaders ‘van collectie naar connectie’.
In aansluiting op alle inzet in de afgelopen periode, richt het hernieuwde Nationaal Vlechtmuseum zich in 2018 op het genereren van voldoende bezoekers en initiatieven.
De actualisatie van de nota Kunst en cultuur wordt niet eerder opgepakt dan na afronding van de opdracht 'herijken subsidies'. Wij hebben de gemeenteraad bericht dat de actualisatie niet meer aan de orde komt in deze bestuursperiode.
Het onderhoud van dorpshuizen wordt onder verantwoordelijkheid van de Stichting Harten 10 uitgevoerd. Wij zijn een proces ingegaan tot realisatie van een Toetsingskader ondersteuning dorpshuizen waarbij deze stichting en de Vereniging van Kleine Dorpen zijn betrokken.
Wij hebben begin 2017 besloten om de organisatie en exploitatie van de passantenhaven en het gebied bij de Driewegsluis met ingang van het vaarseizoen 2017 in eigen beheer over te nemen. 2017 is een pilotjaar waarbij door Dienst in Bedrijf tijdelijk 2 havenmeesters zijn aangesteld en het groenonderhoud ter plaatse door Groen in Bedrijf wordt gedaan. Ook zijn er "tijdelijke" camperplaatsen aangelegd. In het najaar van 2017 zijn de bevindingen van dit vaarseizoen geëvalueerd alsmede de consequenties van deze activiteit binnen onze organisatie (of en waar deze activiteit binnen of buiten onze organisatie wordt geplaatst) en de financiële paragraaf. Ten tijde van het opstellen van deze Programmabegroting is de uitkomst hiervan nog niet bekend.
Wat willen wij bereiken?
Vanuit de visienota Sport en bewegen in Zuidoost-Friesland is er aandacht voor sportstimulering; het bevorderen van bewegen. Het blijft daarvoor van belang om lokale sportorganisaties te ondersteunen. Sport en bewegen kan een positieve invloed hebben op andere beleidsterreinen zoals onderwijs, gezondheid en het brede sociale domein (Wmo, jeugdzorg en participatie). We willen dan ook de komende jaren een integraal sport- en beweegbeleid uitvoeren.
Wat willen we bereiken?
In samenwerking met de recreatiesector versterken we de kwantiteit en kwaliteit van het recreatieve en toeristische aanbod van voorzieningen in de gemeente, onder meer door initiatieven vanuit de recreatiesector te stimuleren. Dit moet uiteindelijk leiden tot toename van de werkgelegenheid in deze sector.
Wat willen wij bereiken?
De Weststellingwerfse culturele structuur en identiteit worden gepresenteerd binnen het programma Culturele Hoofdstad Leeuwarden-Fryslân 2018. Daarbij staan drie programma's centraal:
Culturele Hoofdstad Leeuwarden-Fryslân 2018 zal een bijzonder en uniek programma presenteren. Een en ander is niet alleen gericht op de culturele waarden, maar ook op de sociale en economische waarden en belangen die zijn verbonden aan activiteiten binnen de sector kunst en cultuur.
Kunst en cultuur zijn om meerdere redenen van belang voor de Weststellingwerfse samenleving. Kunst en cultuur hebben een verbindende functie voor inwoners van de gemeenschap. Zij versterken de sociale binding en sociale structuur en hebben invloed op de identiteit van de bevolking. Wij zien kunst en cultuur in al haar verschijningsvormen als een onlosmakelijk deel van ons leven. Cultuurbevordering en het versterken en stimuleren van culturele activiteiten zijn belangrijke instrumenten om uitvoering te geven aan deze doelstelling.
Culturele activiteiten en het culturele klimaat in de gemeente worden versterkt voor zowel de beoefenaar als de bezoeker. Specifieke aandacht is er voor de deelname aan amateurkunst van jeugd en jongeren tot en met 23 jaar binnen het muziekonderwijs via een doorlopende leerlijn.
Beleidsindicatoren vanuit het rijk | 2014 gemeente Weststellingwerf |
2014 gemiddelde Nederland |
Niet sporters | 57,1% | 49,9% |
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl |
Exploitatie | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lasten | Begroting 2017 | Begroting 2018 | MJB 2019 | MJB 2020 | MJB 2021 |
5.1 Sportbeleid en activering | 551 | 599 | 623 | 628 | 623 |
5.2 Sportaccommodaties | 1.112 | 1.099 | 1.073 | 1.024 | 985 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 402 | 410 | 382 | 382 | 382 |
5.4 Musea | 76 | 83 | 83 | 83 | 78 |
5.5 Cultureel erfgoed | 116 | 115 | 116 | 162 | 116 |
5.6 Media | 442 | 454 | 454 | 454 | 454 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 168 | 437 | 393 | 394 | 394 |
0.10.5 Mutatie reserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 2.868 | 3.199 | 3.126 | 3.129 | 3.033 |
Baten | Begroting 2017 | Begroting 2018 | MJB 2019 | MJB 2020 | MJB 2021 |
5.1 Sportbeleid en activering | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.2 Sportaccommodaties | 450 | 451 | 451 | 451 | 451 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.4 Musea | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.5 Cultureel erfgoed | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.6 Media | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
0.10.5 Mutatie reserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 495 | 481 | 481 | 481 | 481 |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -2.373 | -2.718 | -2.645 | -2.648 | -2.552 |
Toevoegingen en onttrekkingen | |||||
Stortingen | Begroting 2017 | Begroting 2018 | MJB 2019 | MJB 2020 | MJB 2021 |
5.1 Sportbeleid en activering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.2 Sportaccommodaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.4 Musea | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.5 Cultureel erfgoed | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.6 Media | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.10.5 Mutatie reserve | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal stortingen | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | Begroting 2017 | Begroting 2018 | MJB 2019 | MJB 2020 | MJB 2021 |
5.1 Sportbeleid en activering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.2 Sportaccommodaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.4 Musea | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.5 Cultureel erfgoed | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.6 Media | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.10.5 Mutatie reserve | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserves | -100 | 100 | 0 | 0 | 0 |
Gerealiseerd resultaat | -2.473 | -2.618 | -2.645 | -2.648 | -2.552 |
Begroting 2018 ten opzichte van de begroting 2017
Lasten
Sportbeleid en activering
Het Buurtsportwerk is voor 2018 verhoogd met € 45.000.
Sportaccommodaties
De verschillen worden veroorzaakt door de budgetten van het Meerjarig Onderhoudsplan, die jaarlijks fluctueren. De verlaging van de renteomslag in 2018 van 4% naar 2% geeft een voordelig resultaat op programmaniveau. Zie ook de toelichting hierop bij de algemene dekkingsmiddelen
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Voor Culturele Hoofdstad 2018 is in 2017 een bedrag begroot van € 50.000 en in 2018 € 25.000.
Musea
De Oudheidkamer heeft een nieuw beleidsplan 2018-2023 aangeboden aan zowel ons college als uw raad. Over ons voornemen om voor de komende drie jaar een subsidierelatie met de Oudheidkamer aan te gaan bent u geïnformeerd middels een memo. De gevraagde subsidie voor 2018 tot en met 2020 van € 5.000 per jaar is meegenomen in deze begroting.
Openbaar groen en openluchtrecreatie
Door het in eigen beheer nemen (Groen in Bedrijf) van het onderhoud van het groen, verschuiven kosten van uitbestede werkzaamheden naar loonkosten. Zie ook bij programma 2 op dit taakveld en bij programma 6 taakveld Begeleide participatie.
De overige taakvelden geven geen noemenswaardige afwijkingen.
Baten
Er zijn geen grote verschillen met de begroting 2017.
Begroting 2018 en meerjarenperspectief
Lasten
Sportbeleid en activering
Het Buurtsportwerk is verhoogd met € 29.000 voor de jaren 2019 en volgende.
Sportaccommodaties
De verschillen worden veroorzaakt door de budgetten van het Meerjarig Onderhoudsplan, die jaarlijks fluctueren en door afname van de kapitaallasten.
Openbaar groen en openluchtrecreatie
Voor 2017 en 2018 is een bedrag begroot van € 25.000 voor het toeristisch investeringsfonds, vanaf 2019 niet meer.
Baten
Meerjarig blijven de baten gelijk
Mutaties reserve
In 2017 is een storting gedaan in de reserve onderhoud gebouwen van € 100.000 die in 2018 opnieuw wordt onttrokken.
Omschrijving | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Investeringsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het MOP | 700.000 | 350.000 | 250.000 | 50.000 |
Groot materiaal sporthallen | 30.000 | 30.000 | 30.000 | - |
Bruto investeringsbedrag | 730.000 | 380.000 | 280.000 | 50.000 |