Onderwijsbeleid algemeen
De uitbraak van corona heeft een behoorlijke impact op de dagelijkse werkzaamheden met betrekking tot onderwijsbeleid. Dit geldt niet alleen voor het onderwijsveld maar zeker ook voor gemeentelijke onderwijstaken. Bij de eerste lockdown kreeg de gemeente de regie voor het coördineren van de noodopvang. Van meet af aan hebben we samen met schoolbesturen en organisaties voorschoolse voorzieningen gekeken wat, aanvullend op de landelijke maatregelen, nodig was. Het heeft geresulteerd in een constructieve samenwerking en per schoollocatie een aanbod voor noodopvang van kinderen van ouders met cruciale beroepen en kinderen in een kwetsbare positie. Hierbij is vooral gebruik gemaakt van de bestaande structuur met vlechtwerkers in de school. Zoveel mogelijk vanuit het perspectief ‘het kind centraal’. Vooral samen optrekken, oog en oor hebben voor wat er speelt.
Algemeen samenhangende visie onderwijs
De gemeente heeft een rol binnen het beleidsveld onderwijs. Ontwikkelingen in het Sociaal domein maken dat deze rol op verschillende terreinen verandert. Bijvoorbeeld op het gebied van zorg in- en om de school, leerlingenvervoer, sport en bewegen en leerplicht. Onderwijs en gemeente werken samen aan verschillende thema's. De rol van de gemeente is aanjagend, faciliterend of ondersteunend. In 2020 is vervolg gegeven aan het ontwikkelen van een samenhangende visie op onderwijs. Als kader is hiervoor gebruik gemaakt van het landelijke format van de lokaal educatieve jeugd agenda (LEJA). Input voor de visie is gehaald uit gesprekken met schoolbesturen, werkvergaderingen met de raad, landelijke en lokale ontwikkelingen en wet- en regelgeving. Eind 2020 is de onderwijsvisie 'Het onderwijs als schatkamer' opgeleverd. De visie geeft een beleidskader waarbij we gezamenlijke ambities beschrijven en een heldere rol- taakverwachting is weergegeven.
Gemeentelijk Onderwijs Achterstandenbeleid
Gemeenten ontvangen geld van het Rijk om de onderwijsachterstand bij kinderen in de leeftijd van 2,5 tot en met 6 jaar te verminderen en bestrijden. Het doel is dat kinderen goed voorbereid aan groep 3 van de basisschool beginnen. Het bestrijden en verminderen van de achterstand gebeurt onder andere door speciale programma's aan te bieden binnen peuteropvang, kinderopvang en het basisonderwijs. Door een andere verdeling van geld ontvangt de gemeente Weststellingwerf voor de periode 2019-2022 meer geld. Omdat ook wet- en regelgeving is aangepast is er in 2020 het beleidsplan 'Spelenderwijs' ontwikkeld. Het plan is samen met de onderwijspartners, kinderopvang en de gemeenten Ooststellingwerf en Opsterland opgesteld. In het plan zijn voor jonge kinderen in de OWO-gemeenten de uitgangspunten, gewenste resultaten en beleidsdoelen omschreven.