Portefeuillehouder
Hoen Roelof Theun

De gemeente Weststellingwerf is planplichtig als het gaat om Onderwijsachterstandenbeleid (OAB). De indicatoren voor het bepalen van de specifieke uitkering OAB dateren uit 2009. Het rijk heeft in 2016 aangegeven de indicatoren te willen wijzigen zodat er een evenredige verdeling ontstaat van de specifieke uitkering. Het CBS heeft in 2017 de invloed van de verschillende indicatoren onderzocht die nu worden gebruikt en tevens nieuwe indicatoren voorgesteld. Deze nieuwe indicatoren zullen naar verwachting in 2019 worden toegepast voor OAB. 

In Weststellingwerf is in 2017 aan verschillende onderdelen van het beleidsplan OAB gewerkt. Zo heeft er een meting plaatsgevonden in het kader van de onderwijsmonitor. De resultaten van de monitor worden begin 2018 verwacht.  In Noordwolde is de peuteropvang met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)-groep verhuisd naar de basisschool en is een start gemaakt met de samenwerking vanuit een pedagogische visie.  In 2017 heeft de VVE-coordinator gewerkt aan de samenwerking met de consultatiebureaus in Noordwolde en Wolvega. 

Op drie peuteropvanglocaties werd in 2017 Voor- en Vroegschoolse Educatie aangeboden.  Peuters met een taal- of ontwikkelingsachterstand krijgen na een bezoek aan consultatiebureau een VVE-indicatie. In 2017 is gebleken dat niet alle peuters met een indicatie een VVE-peuteropvang bezoeken. Ouders hebben hiervoor verschillende redenen. Soms is de afstand woonplaats - VVE-peuteropvang een drempel.  Juist daarom is in 2017 een scholingsprogramma VVE aangeboden aan leidsters van alle peuteropvang- en kinderopvanglocaties om alle peuters met een taal- of andere ontwikkelingsachterstand zo goed mogelijk te kunnen begeleiden.  Zo is geprobeerd om ook in 2017 een dekkend aanbod te behouden.

In 2017 heeft de Onderwijsinspectie een onderzoek uitgevoerd naar de kwaliteit van OAB in de gemeente Weststellingwerf. De resultaten van dit onderzoek waren goed.  Mede gebaseerd op de uitkomsten en aanbevelingen is in samenwerking met de partners (onderwijs en voorschoolse voorzieningen) invulling gegeven aan de planperiode 2018-2022. Deze staat vooral in het teken van versterken en borgen van de kwaliteit van Voor-en Vroegschoolse Educatie (VVE). 

Uitvoering van onderwijsachterstandenbeleid vindt vooral plaats binnen voorschoolse voorzieningen en basisscholen.