1. Blz. 1 Jaarstukken 2017
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Voorwoord
        1. Blz. 4 Voorwoord
      2. Blz. 5 Leeswijzer
        1. Blz. 6 Leeswijzer
        2. Blz. 7 Jaarverslag
        3. Blz. 8 Jaarrekening
        4. Blz. 9 Controle verklaring
        5. Blz. 10 Bijlagen
      3. Blz. 11 Herziening BBV
        1. Blz. 12 Wijzigingen BBV vanaf 2017
        2. Blz. 13 Doel
        3. Blz. 14 Wat is er veranderd
      4. Blz. 15 Jaarrekening op hoofdlijnen
        1. Blz. 16 Inleiding
        2. Blz. 17 Resultaat jaarrekening
        3. Blz. 18 Schuldpositie
        4. Blz. 19 Weerstandsvermogen
        5. Blz. 20 Woonlasten
        6. Blz. 21 Bestemmingsvoorstel
        7. Blz. 22 Overzicht baten en lasten
        8. Blz. 23 Toelichting resultaat
        9. Blz. 24 Gemeentefondsuitkering
        10. Blz. 25 Investeringskredieten (exclusief grondexploitatie)
        11. Blz. 26 Lokale heffingen
        12. Blz. 27 Reserves
      5. Blz. 28 Jaarrekening 2017 in één oogopslag
        1. Blz. 29 Jaarrekening in één oogopslag (cijfers zijn exclusief de mutaties reserves)
      6. Blz. 30 Kerngegevens
        1. Blz. 31 Kerngegevens
        2. Blz. 32 toelichting
      7. Blz. 33 Programma 0 | Bestuur en Ondersteuning
        1. Blz. 34 Programma 0 | Bestuur en Ondersteuning
        2. Blz. 35 Taakvelden
        3. Blz. 36 Beleidsnota's
        4. Blz. 37 Gerealiseerd beleid
        5. Blz. 38 Doelstellingen
          1. Blz. 39 De gemeenteraad wil inwoners meer betrekken bij de politiek
            1. Blz. 40 Bezoek leerlingen van voortgezet onderwijs aan de gemeente
            2. Blz. 41 Gastlessen raadsleden op scholen
            3. Blz. 42 Ontwikkelen van voorstellen om burger- en overheidsparticipatie te bevorderen
          2. Blz. 43 De gemeenteraad wil zijn positie verstevigen
            1. Blz. 44 Besluitvorming en uitvoering van voorstellen van de werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing
          3. Blz. 45 Een actief communicatiebeleid
            1. Blz. 46 De communicatie gericht op de samenwerking in OWO-verband krijgt blijvende aandacht.
            2. Blz. 47 De website wordt een steeds belangrijker dienstverleningskanaal
            3. Blz. 48 De website, ons belangrijkste communicatiemiddel, is een toegankelijk, gebruiksvriendelijk en actueel informatiekanaal.
            4. Blz. 49 Inzetten en indien nodig bijstellen van de interne en externe communicatiemix
            5. Blz. 50 Strategische advisering bij projecten om de gemeente Weststellingwerf te positioneren bij inwoners, ondernemers en bezoekers.
            6. Blz. 51 Vergroten van het bereik van sociale media
            7. Blz. 52 We werken aan actieve openbaarmaking en openheid over besluitvormingsprocessen
          4. Blz. 53 Een actief dorpenbeleid
            1. Blz. 54 De dorpencoördinator is lokaal aanspreekpunt voor het Iepen Mienskipsfûns
            2. Blz. 55 De ervaringen en het netwerk van de dorpencoördinator worden ingezet ten behoeve van projecten in Noordwolde en Wolvega
            3. Blz. 56 De Vereniging Kleine Dorpen (VKD) speelt een belangrijke rol in het stroomlijnen van de contacten tussen gemeente en dorpen
            4. Blz. 57 Dorpennetwerk vormt basis voor beleid
            5. Blz. 58 Het combineren van nieuwe initiatieven met bestaande/geplande werkzaamheden blijft een belangrijk uitgangspunt in de samenwerking met de dorpen
            6. Blz. 59 Het dorpenfonds als aanjager van initiatieven
            7. Blz. 60 Het project om te komen tot gemeente dekkend snel internet is een onderwerp in het overleg tussen het gemeentebestuur en de dorpen
            8. Blz. 61 Het reguliere dorpenbudget is een belangrijk hulpmiddel in de faciliterende rol van de dorpencoördinator
          5. Blz. 62 Modernisering dienstverlening
            1. Blz. 63 Wij doen mee aan een landelijke benchmark voor de dienstverlening
        6. Blz. 64 Indicatoren
        7. Blz. 65 Beleidsindicatoren
        8. Blz. 66 Hoeveel heeft het gekost?
        9. Blz. 67 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
      8. Blz. 68 Programma 1 | Veiligheid
        1. Blz. 69 Programma 1 Veiligheid
        2. Blz. 70 Taakvelden
        3. Blz. 71 Beleidsnota's
        4. Blz. 72 Gerealiseerd beleid
        5. Blz. 73 Doelstellingen
          1. Blz. 74 Werken aan de sociale kwaliteit van woon- en leefomgeving voor een veilige samenleving
            1. Blz. 75 Inzetten van professionele mediation bij zwaarder geëscaleerde burenruzies
            2. Blz. 76 Regierol pakken bij complexe en risicovolle (zorg)casuïstiek en zorgen voor een goed toegerust sociaal team
            3. Blz. 77 Samenwerking met het veiligheidshuis
            4. Blz. 78 Zelfredzaamheid en burgerparticipatie projecten gericht op burenruzies, verkeer en woninginbraak in de eigen woon- en leefomgeving voortzetten
          2. Blz. 79 Werken aan de objectieve veiligheid en het tegengaan van criminaliteit voor een veilige samenleving
            1. Blz. 80 Aansluiten bij (landelijke) campagnes tegen geweldsmisdrijven
            2. Blz. 81 Continueren buurt-/wijk whatsappgroepen
            3. Blz. 82 Toepassen maatregelen uit de Wet tijdelijk huisverbod
            4. Blz. 83 Uitvoeren Digitaal Opkopers Register (DOR)
            5. Blz. 84 Werken aan bewustwording van risico’s en eigen verantwoordelijkheid om onder andere woninginbraken te voorkomen
          3. Blz. 85 Werken aan de aanpak van criminele jeugd/individuele probleemjongeren voor een veilige samenleving
            1. Blz. 86 Aanpak overlastgevende, hinderlijke en criminele jeugd(groepen)
            2. Blz. 87 Monitoren jeugdgroepen
            3. Blz. 88 Toepassen leidraad jongerenoverlast
            4. Blz. 89 Uitvoering geven aan het calamiteiten protocol jeugd 2016
          4. Blz. 90 Werken aan verkeersveiligheid voor een veilige samenleving
            1. Blz. 91 Uitvoering geven aan het Manifest Verkeersveiligheid Fryslân dat betrekking heeft op het veld van integrale veiligheid
          5. Blz. 92 Werken aan brandveiligheid voor een veilige samenleving
            1. Blz. 93 Wij volgen de ontwikkelingen vanuit de Veiligheidsregio nauwlettend en brengen onze prioriteiten in
          6. Blz. 94 Rampenbestrijding en crisisbeheersing
            1. Blz. 95 De gemeente geeft invulling aan de regionale afspraken over de expertteams
            2. Blz. 96 Participeren en volgen van opleidingen, trainingen en oefeningen
        6. Blz. 97 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 98 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 99 Toelichting - Wat mag het kosten
      9. Blz. 100 Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
        1. Blz. 101 Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
        2. Blz. 102 Taakvelden
        3. Blz. 103 Beleidsnota's
        4. Blz. 104 Gerealiseerd beleid
        5. Blz. 105 Doelstellingen
          1. Blz. 106 Wij halen de met u afgesproken onderhoudsniveaus voor de openbare ruimte
            1. Blz. 107 De technische staat (inrichting) van het groen zal middels renovatie- en herinrichtingprojecten op de vastgestelde kwaliteit worden gebracht
            2. Blz. 108 Op basis van het vastgestelde beleidsplan Kwaliteitsambitie openbare ruimte worden eens in de vijf jaar de bruggen geïnspecteerd
            3. Blz. 109 Op basis van het vastgestelde beleidsplan Kwaliteitsambitie openbare ruimte wordt de technische kwaliteit van de wegen vastgesteld door middel van inspecties. Op basis van deze inspectie worden de onderhoudsprogramma’s vastgesteld.
          2. Blz. 110 De weggebruikers moeten op een veilige manier hun bestemming kunnen bereiken en aan het verkeer kunnen deelnemen
            1. Blz. 111 Het werkplan Permanente verkeerseducatie Weststellingwerf wordt jaarlijks opgesteld om uitvoering te geven aan het manifest Verkeersveiligheid Fryslân
          3. Blz. 112 Een verbetering van de doorstroming op de ontsluitingsstructuur van Wolvega
            1. Blz. 113 De stationsomgeving en de entree van Wolvega via de Lycklamaweg wordt aangepakt
          4. Blz. 114 Het herstellen en versterken van groenstructuren ter behoud van de herkenbaarheid van de identiteit van het huidige kleinschalige landschap in Zuidoost Friesland
            1. Blz. 115 Door het uitvoeren van het project Dorpen, landschap en biodiversiteit wordt het oorspronkelijk project Dorpen in het groen uitgevoerd
        6. Blz. 116 Hoeveel heeft het gekost?
        7. Blz. 117 Toelichting - Wat mag het kosten
      10. Blz. 118 Programma 3 | Economie
        1. Blz. 119 Programma 3 | Economie
        2. Blz. 120 Taakvelden
        3. Blz. 121 Beleidsnota's
        4. Blz. 122 Gerealiseerd beleid
        5. Blz. 123 Doelstellingen
          1. Blz. 124 Versterken van de economische structuur
            1. Blz. 125 Nieuwe ontwikkelingen oppakken door middel van een ruimtelijk beleid dat mogelijkheden biedt om snel in te spelen op nieuwe kansen
            2. Blz. 126 Onderzoeken waar mogelijkheden liggen tot verbreding en/of economische structuurversterking van bestaande toeristische activiteiten
          2. Blz. 127 Contacten met het bedrijfsleven
            1. Blz. 128 Initiatief nemen tot projecten waarbij de onderlinge band met het bedrijfsleven wordt versterkt
            2. Blz. 129 Voor enkele specifieke bedrijven een gemeentelijk accounthouder aanwijzen
        6. Blz. 130 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 131 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 132 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
      11. Blz. 133 Programma 4 | Onderwijs
        1. Blz. 134 Programma 4 | Onderwijs
        2. Blz. 135 Taakvelden
        3. Blz. 136 Beleidsnota's
        4. Blz. 137 Gerealiseerd beleid
        5. Blz. 138 Doelstellingen
          1. Blz. 139 Goede schoolloopbaan voor iedereen: zoveel mogelijk leerlingen en cursisten hebben een doorlopende schoolloopbaan
            1. Blz. 140 Internationale schakelklas (voortgezet onderwijs)
            2. Blz. 141 Kwalitatief goed onderwijs
            3. Blz. 142 Leerlingenvervoer
            4. Blz. 143 Leerplicht
            5. Blz. 144 Onderwijsachterstandenbeleid
            6. Blz. 145 Passend onderwijs
            7. Blz. 146 Taalklas primair onderwijs
            8. Blz. 147 Volwasseneneducatie
            9. Blz. 148 Voorschoolse voorzieningen
          2. Blz. 149 Kwalitatief goed en gevarieerd aanbod onderwijshuisvesting
            1. Blz. 150 Brede scholen, multifunctionele accommodaties en integrale kindcentra
            2. Blz. 151 Versterken van de educatieve infrastructuur waarbij sprake is van een evenwichtige spreiding over de gemeente
        6. Blz. 152 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 153 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 154 Toelichting - Wat mag het kosten
      12. Blz. 155 Programma 5 | Sport, Cultuur en Recreatie
        1. Blz. 156 Programma 5 | Sport, Cultuur en Recreatie
        2. Blz. 157 Taakvelden
        3. Blz. 158 Beleidsnota's
        4. Blz. 159 Gerealiseerd beleid
        5. Blz. 160 Doelstellingen
          1. Blz. 161 Het bevorderen van sport en bewegen
            1. Blz. 162 Op maatschappelijk niveau draagt sport en bewegen bij aan de leefbaarheid in een dorp of buurt
          2. Blz. 163 Het bieden van een aantrekkelijke infrastructuur van recreatieve voorzieningen
            1. Blz. 164 Bijdrage aan recreatieschap De Marrekrite voor het beheer en onderhoud van recreatieve voorzieningen
            2. Blz. 165 Herinrichting beplanting en paden en baggeren vijver in Roodbaardpark 'De Nieuwe Aanleg'
            3. Blz. 166 Het participeren in het UNESCO dossier 'Koloniën van Weldadigheid' op weg naar Werelderfgoed
            4. Blz. 167 Het upgraden van de kwaliteit van het fietspad langs De Linde
            5. Blz. 168 In samenwerking met het platform Recreatie en toerisme uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma Recreatie en toerisme
            6. Blz. 169 Verbeteren van de parkeervoorzieningen ter ontsluiting van natuurpark Rottige Meente
          3. Blz. 170 Het bieden, versterken en stimuleren van culturele activiteiten en voorzieningen
            1. Blz. 171 Het bevorderen, stimuleren, subsidiëren en faciliteren van culturele activiteiten in de gemeente
        6. Blz. 172 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 173 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 174 Toelichting - Wat mag het kosten
      13. Blz. 175 Programma 6 | Sociaal domein
        1. Blz. 176 Programma 6 | Sociaal domein
        2. Blz. 177 Taakvelden
        3. Blz. 178 Beleidsnota's
        4. Blz. 179 Gerealiseerd beleid
        5. Blz. 180 Doelstellingen
          1. Blz. 181 Wmo
            1. Blz. 182 De Sociale Verzekeringsbank (SVB) regelt de uitbetaling van de persoonsgebonden budgetten (PGB’s)
            2. Blz. 183 Evaluatie inkoop wmo
            3. Blz. 184 In de meicirculaire 2016 is aangegeven dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) bestuurlijk zijn overeen gekomen dat gemeenten overschrijdingen niet gaan vorderen op de SVB of VWS
            4. Blz. 185 Voor het huidige jaar net als vorig jaar is het doel om administratieve lasten en daarmee de overhead verder terug te brengen.
          2. Blz. 186 Sociale samenhang en leefbaarheid (fysieke en sociale voorzieningen) in de dorpen
            1. Blz. 187 Jong en Fris
            2. Blz. 188 Om de resultaten van de gebiedsteams te kunnen meten, worden nieuwe (kwaliteit)meetinstrumenten ontwikkeld
            3. Blz. 189 Sociale samenhang kleine dorpen
            4. Blz. 190 Sociale samenhang Wolvega
            5. Blz. 191 Ter vergroting van de sociale samenhang heeft de gemeente Weststellingwerf gebiedsteams ingericht
            6. Blz. 192 Via een blijvers lening willen we er voor zorgen dat onze inwoners langer thuis kunnen blijven wonen
            7. Blz. 193 Via een ombuiging binnen het Sociaal domein wordt het budget voor mantelzorg en vrijwilligerswerk verhoogd naar € 55.000
            8. Blz. 194 Vrijwilligerswerk levert een belangrijke bijdrage aan de versterking van sociale netwerken
          3. Blz. 195 Participatie van inwoners, met een nadruk op zelfredzaamheid en economische participatie van kwetsbare groepen
            1. Blz. 196 Arbeidsparticipatie
            2. Blz. 197 Armoedebeleid en schuldhulpverlening
            3. Blz. 198 Beschut werken
            4. Blz. 199 Inkomensregelingen
            5. Blz. 200 Integratie van vluchtelingen
            6. Blz. 201 Proactieve aanpak voor participatie
            7. Blz. 202 Sociale werkvoorziening (SW)
          4. Blz. 203 Een sluitende aanpak jeugd- en kindzorg
            1. Blz. 204 Nieuw inkoop model jeugdhulp
            2. Blz. 205 Uitwerking samenwerkingsafspraken
            3. Blz. 206 Vlechtwerken in de scholen
          5. Blz. 207 Investeren in de verbetering van de leefbaarheid van Noordwolde
            1. Blz. 208 Voor het tweede deel van het project (2017-2024) ligt de nadruk op activiteiten in het Sociaal domein
        6. Blz. 209 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 210 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 211 Toelichting - Wat mag het kosten
      14. Blz. 212 Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
        1. Blz. 213 Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
        2. Blz. 214 Taakvelden
        3. Blz. 215 Beleidsnota's
        4. Blz. 216 Gerealiseerd beleid
        5. Blz. 217 Doelstellingen
          1. Blz. 218 Duurzame ontwikkeling
            1. Blz. 219 Binnen de zich aandienende mogelijkheden uitvoering geven aan het klimaat- en duurzaamheidsbeleid
          2. Blz. 220 Goede milieukwaliteit van de woon- en leefomgeving
            1. Blz. 221 Adequaat toezicht en handhaving op de naleving milieuregelgeving op basis van wettelijke kwaliteitscriteria
            2. Blz. 222 Adequaat uitvoeren van het uitvoeringsprogramma Fysieke leefomgeving
            3. Blz. 223 Uitvoeren van integrale milieucontroles bij bedrijven
            4. Blz. 224 Uitvoering geven aan het besluit Bodemkwaliteit en het daaraan gerelateerde gemeentelijk Bodembeheersplan
            5. Blz. 225 Uitvoering geven aan het gemeentelijk Rioleringsplan
            6. Blz. 226 Verlenen van omgevingsvergunningen milieu voor het oprichten of veranderen van inrichtingen (bedrijven) volgens de Wet milieubeheer
            7. Blz. 227 Voortzetting van het beleid gericht op het terugdringen van vrijkomende afvalstoffen en een efficiënte inzameling en/of verwijdering van afval
          3. Blz. 228 Gezondheidsbescherming en -bevordering van inwoners
            1. Blz. 229 Aanpak gezondheidsverschillen (GIDS)
            2. Blz. 230 Actieplan gezond gewicht
            3. Blz. 231 Afspraken Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD)/Jeugd Gezondheidszorg (JGZ) Fryslân
            4. Blz. 232 Integraal gezondheidsbeleid en omgeving
            5. Blz. 233 Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)
            6. Blz. 234 Nieuwe nota lokaal gezondheidsbeleid
            7. Blz. 235 NIX18/Drank-en Horecawet 2018-2021
            8. Blz. 236 Vitale Regio Noordwolde
        6. Blz. 237 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 238 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 239 Toelichting - Wat mag het kosten
      15. Blz. 240 Programma 8 | Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
        1. Blz. 241 Programma 8 | Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
        2. Blz. 242 Taakvelden
        3. Blz. 243 Beleidsnota's
        4. Blz. 244 Gerealiseerd beleid
        5. Blz. 245 Doelstellingen
          1. Blz. 246 Een ruimtelijk beleid dat mogelijkheden biedt om snel en efficiënt te kunnen inspelen op ontwikkelingen en initiatieven
            1. Blz. 247 Wij beoordelen alle nieuwe regelgeving op de mogelijkheden om snel en efficiënt te kunnen inspelen op vragen van inwoners
          2. Blz. 248 Voor de diverse doelgroepen voldoende woningen en/of bouwmogelijkheden beschikbaar binnen een acceptabele termijn
            1. Blz. 249 In overleg met de corporaties komen tot prestatie afspraken ten aanzien van renovatie, nieuwbouw en toewijzingsregels van woningen
        6. Blz. 250 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 251 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 252 Toelichting - Wat mag het kosten
      16. Blz. 253 Overzicht | algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 254 Overzicht
        2. Blz. 255 Algemene dekkingsmiddelen
        3. Blz. 256 Toelichting
      17. Blz. 257 Overhead, Vennootschapsbelasting en Onvoorzien
        1. Blz. 258 Overzicht kosten overhead
          1. Blz. 259 Kosten overhead
        2. Blz. 260 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 261 Vennootschapsbelasting
        3. Blz. 262 Onvoorziene uitgaven
          1. Blz. 263 Onvoorziene uitgaven
      18. Blz. 264 Paragrafen
        1. Blz. 265 Paragraaf Lokale heffingen
          1. Blz. 266 Paragraaf Lokale heffingen
          2. Blz. 267 Inleiding
          3. Blz. 268 Tarievenbeleid 2017
          4. Blz. 269 Tabel opbrengst belangrijkste heffingen
          5. Blz. 270 Totaalopbrengst van de belangrijkste heffingen
          6. Blz. 271 Kwijtschelding in euro's
          7. Blz. 272 Gemeentelijke woonlasten
        2. Blz. 273 Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
          1. Blz. 274 Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
          2. Blz. 275 Inleiding
          3. Blz. 276 Beleid omtrent de weerstandscapaciteit en de risico’s
          4. Blz. 277 Inventarisatie weerstandscapaciteit
          5. Blz. 278 Inventarisatie van de risico’s en getroffen beheersmaatregelen
          6. Blz. 279 Weerstandsvermogen
          7. Blz. 280 Kengetallen
          8. Blz. 281 Toelichting tabel kengetallen
        3. Blz. 282 Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
          1. Blz. 283 Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
          2. Blz. 284 Beleidsnota's
          3. Blz. 285 Inleiding
          4. Blz. 286 Kwaliteitsambitie Openbare Ruimte
          5. Blz. 287 Wegen
          6. Blz. 288 Groen
          7. Blz. 289 Bruggen, waterwegen en kades
          8. Blz. 290 Openbare verlichting
          9. Blz. 291 Riolering
          10. Blz. 292 Tractiemiddelen
          11. Blz. 293 Gebouwen
          12. Blz. 294 Beschikbare middelen voor het onderhoud
        4. Blz. 295 Paragraaf Financiering
          1. Blz. 296 Paragraaf Financiering
          2. Blz. 297 Inleiding
          3. Blz. 298 De uitgangspunten
          4. Blz. 299 Risicobeheer
          5. Blz. 300 Kasgeldlimiet
          6. Blz. 301 Renterisicobeheer
          7. Blz. 302 Kredietrisico op verstrekte gelden en gegarandeerde leningen
          8. Blz. 303 Gemeentefinanciering
          9. Blz. 304 Leningenportefeuille
          10. Blz. 305 Financieringsbehoefte
          11. Blz. 306 Rentekosten en renteopbrengsten verbonden aan de financieringsfunctie
          12. Blz. 307 EMU saldo
          13. Blz. 308 Overige ontwikkelingen
        5. Blz. 309 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 310 Paragraaf Bedrijfsvoering
          2. Blz. 311 Organisatieontwikkeling
          3. Blz. 312 Uitvoering Human Resources Management (HRM)
          4. Blz. 313 Informatieveiligheid en privacy
          5. Blz. 314 Rechtmatigheid
        6. Blz. 315 Paragraaf OWO-samenwerking
          1. Blz. 316 Paragraaf OWO-samenwerking
          2. Blz. 317 Bestuursovereenkomst
          3. Blz. 318 OWO afdelingen
          4. Blz. 319 Afdeling Vergunningen, Handhaving en Toezicht (VTH)
          5. Blz. 320 Belastingen en Vastgoedinformatie (BVI)
          6. Blz. 321 Backoffice Sociaal domein OWO
          7. Blz. 322 Afdeling Bedrijfsvoering
        7. Blz. 323 Paragraaf Verbonden Partijen
          1. Blz. 324 Paragraaf Verbonden Partijen
          2. Blz. 325 Inleiding
          3. Blz. 326 Visie op verbonden partijen
          4. Blz. 327 Zeggenschap in de praktijk
          5. Blz. 328 Financieel belang
          6. Blz. 329 Beleidsontwikkelingen enkele verbonden partijen
          7. Blz. 330 Overzicht verbonden partijen
        8. Blz. 331 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 332 Algemeen
          2. Blz. 333 Parameters
          3. Blz. 334 Nota Grondbeleid
          4. Blz. 335 Vennootschapsbelasting
          5. Blz. 336 Niet in exploitatie genomen gronden (NIEGG)
          6. Blz. 337 Bouwgrond in exploitatie (BIE)
          7. Blz. 338 Boekwaarde bouwgronden
          8. Blz. 339 Toelichting boekwaarde bouwgronden
        9. Blz. 340 Paragraaf 't “Hek” binnen het Sociaal domein
          1. Blz. 341 Paragraaf 't Hek binnen het Sociaal domein
          2. Blz. 342 Inleiding
          3. Blz. 343 Financiële ontwikkelingen
          4. Blz. 344 Transformatie is een langdurig proces
          5. Blz. 345 Meerdere (directe) doorverwijzers
          6. Blz. 346 Zorgaanbieders leveren niet tijdig en/of niet juist declaraties en facturen aan
          7. Blz. 347 Herstructurering Caparis NV en samenwerking GR SW Fryslân
          8. Blz. 348 Tabel 't Hek' binnen het Sociaal Domein
        10. Blz. 349 Paragraaf Streekagenda
          1. Blz. 350 Paragraaf Streekagenda
          2. Blz. 351 Algemeen
          3. Blz. 352 Financieel
      19. Blz. 353 Jaarrekening - Balans per 31 december 2017
        1. Blz. 354 Grondslagen voor waardering en resultaat bepaling
          1. Blz. 355 Grondslagen voor waardering en resultaat bepaling
          2. Blz. 356 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          3. Blz. 357 Presentatie- en stelselwijzigingen
          4. Blz. 358 Vaste activa
          5. Blz. 359 Vlottende activa
          6. Blz. 360 Vaste passiva
          7. Blz. 361 Vlottende passiva
          8. Blz. 362 Overzicht van baten en lasten
        2. Blz. 363 Toelichting op de activa
          1. Blz. 364 Vaste activa
          2. Blz. 365 Immateriële vaste activa
          3. Blz. 366 Materiële vaste activa
          4. Blz. 367 Belangrijkste investeringen
          5. Blz. 368 Financiële vaste activa
          6. Blz. 369 Kapitaalverstrekkingen
          7. Blz. 370 Verstrekte leningen
          8. Blz. 371 Toelichting op verstrekte leningen
          9. Blz. 372 Vlottende activa
          10. Blz. 373 Voorraden
          11. Blz. 374 Boekwaarden grondexploitaties
          12. Blz. 375 Toelichting boekwaarden grondexploitaties
          13. Blz. 376 Grondexploitaties prognose
          14. Blz. 377 Toelichting grondexploitaties prognose
          15. Blz. 378 Uitzettingen < 1 jaar
          16. Blz. 379 Toelichting op uitzettingen < 1 jaar
          17. Blz. 380 Liquide middelen
          18. Blz. 381 Overlopende activa
        3. Blz. 382 Toelichting op de passiva
          1. Blz. 383 Vaste passiva
          2. Blz. 384 Eigen vermogen
          3. Blz. 385 Reserves
          4. Blz. 386 Toelichting op reserves
          5. Blz. 387 Voorzieningen
          6. Blz. 388 Toelichting op voorzieningen
          7. Blz. 389 Vaste schuld
          8. Blz. 390 Vlottende passiva
          9. Blz. 391 Overlopende passiva
          10. Blz. 392 Vooruit ontvangen doeluitkeringen
          11. Blz. 393 Toelichting op vooruit ontvangen doeluitkeringen
          12. Blz. 394 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          13. Blz. 395 Toelichting op niet uit de balans blijkende verplichtingen
        4. Blz. 396 Balans per 31 december 2017
        5. Blz. 397 Uitgebreide balans activa
        6. Blz. 398 Uitgebreide balans passiva
        7. Blz. 399 Toelichting op de balans per 31 december 2017
      20. Blz. 400 Jaarrekening - Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 401 Overzicht baten en lasten
          1. Blz. 402 Overzicht baten en lasten
        2. Blz. 403 Programma 0 Bestuur en Ondersteuning
          1. Blz. 404 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 405 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
        3. Blz. 406 Programma 1 Veiligheid
          1. Blz. 407 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 408 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
        4. Blz. 409 Programma 2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat
          1. Blz. 410 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 411 Toelichting hoeveel heeft het gekost
          3. Blz. 412 Investeringen
          4. Blz. 413 Toelichting op investeringen
        5. Blz. 414 Programma 3 Economie
          1. Blz. 415 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 416 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
          3. Blz. 417 Investeringen
          4. Blz. 418 Toelichting op investeringen
        6. Blz. 419 Programma 4 Onderwijs
          1. Blz. 420 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 421 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
          3. Blz. 422 Investeringen
          4. Blz. 423 Toelichting op investeringen
        7. Blz. 424 Programma 5 Sport, Cultuur en Recreatie
          1. Blz. 425 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 426 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
          3. Blz. 427 Investeringen
          4. Blz. 428 Toelichting op investeringen
        8. Blz. 429 Programma 6 Sociaal domein
          1. Blz. 430 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 431 Toelichting lasten hoeveel heeft het gekost?
          3. Blz. 432 Toelichting baten hoeveel heeft het gekost?
          4. Blz. 433 Investeringen
          5. Blz. 434 Toelichting op investeringen
        9. Blz. 435 Programma 7 Volksgezondheid en Milieu
          1. Blz. 436 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 437 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
          3. Blz. 438 Investeringen
          4. Blz. 439 Toelichting op investeringen
        10. Blz. 440 Programma 8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
          1. Blz. 441 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 442 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
        11. Blz. 443 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 444 Overzicht
          2. Blz. 445 Toelichting
        12. Blz. 446 Overzicht kosten overhead
          1. Blz. 447 Overzicht kosten overhead
          2. Blz. 448 Toelichting overhead kosten
          3. Blz. 449 Investeringen
          4. Blz. 450 Toelichting op investeringen
        13. Blz. 451 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 452 Vennootschapsbelasting
        14. Blz. 453 Onvoorziene uitgaven
          1. Blz. 454 Tabel onvoorziene uitgaven
          2. Blz. 455 Toelichting tabel onvoorziene uitgaven
        15. Blz. 456 Begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 457 Begrotingsrechtmatigheid
      21. Blz. 458 Jaarrekening - overig
        1. Blz. 459 Overzicht incidentele budgetten
          1. Blz. 460 Incidentele Baten
          2. Blz. 461 Incidentele Lasten
        2. Blz. 462 Incidentele middelen van 2017 naar 2018
          1. Blz. 463 Incidentele middelen 2017 beschikbaar te stellen in 2018; tabel
          2. Blz. 464 Incidentele middelen 2017 beschikbaar te stellen in 2018; Toelichting
        3. Blz. 465 Wet WNT
          1. Blz. 466 Wet WNT
          2. Blz. 467 Overzicht
        4. Blz. 468 Schatkistbankieren
          1. Blz. 469 Schatkistbankieren
          2. Blz. 470 Toelichting schatkistbankieren
        5. Blz. 471 Verantwoordingsinformatie specifieke uitkeringen (SISA)
          1. Blz. 472 Wat is SISA
        6. Blz. 473 SISA overzichten
          1. Blz. 474 SISA bijlage 1
          2. Blz. 475 Sisa bijlage 2
        7. Blz. 476 Taakvelden overzicht
          1. Blz. 477 Taakvelden
        8. Blz. 478 Controle verklaring
          1. Blz. 479 Controle verklaring
      22. Blz. 480 Bijlagen
        1. Blz. 481 Bijlage I: Lijst met afkortingen
          1. Blz. 482 Bijlage I: Lijst met afkortingen
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap