1. Blz. 1 Jaarstukken 2018
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Voorwoord
        1. Blz. 4 Voorwoord
      2. Blz. 5 Leeswijzer
        1. Blz. 6 Leeswijzer
        2. Blz. 7 Jaarverslag
        3. Blz. 8 Jaarrekening
        4. Blz. 9 Controle verklaring
        5. Blz. 10 Bijlagen
      3. Blz. 11 Jaarrekening op hoofdlijnen
        1. Blz. 12 Inleiding
        2. Blz. 13 Resultaat jaarrekening
        3. Blz. 14 Schuldpositie
        4. Blz. 15 Weerstandsvermogen
        5. Blz. 16 Woonlasten
        6. Blz. 17 Bestemmingsvoorstel
        7. Blz. 18 Overzicht Baten en Lasten
        8. Blz. 19 Toelichting resultaat
        9. Blz. 20 Gemeentefondsuitkering
        10. Blz. 21 Investeringskredieten (exclusief grondexploitatie)
        11. Blz. 22 Lokale heffingen
        12. Blz. 23 Reserves
      4. Blz. 24 Jaarrekening 2018 in één oogopslag
        1. Blz. 25 Jaarrekening in één oogopslag (cijfers zijn exclusief de mutaties reserves). De baten zijn inclusief het voordelig saldo van € 52.000.
      5. Blz. 26 Kerngegevens
        1. Blz. 27 Kerngegevens
      6. Blz. 28 Programma 0 | Bestuur en Ondersteuning
        1. Blz. 29 Programma 0 | Bestuur en Ondersteuning
        2. Blz. 30 Taakvelden
        3. Blz. 31 Beleidsnota's
        4. Blz. 32 Gerealiseerd beleid
        5. Blz. 33 Doelstellingen
          1. Blz. 34 De gemeenteraad wil inwoners meer betrekken bij de politiek
            1. Blz. 35 Bezoek leerlingen van voortgezet onderwijs aan de gemeente
            2. Blz. 36 Ontwikkelen van voorstellen om burger- en overheidsparticipatie te bevorderen
          2. Blz. 37 De gemeenteraad wil zijn positie verstevigen
            1. Blz. 38 Besluitvorming en uitvoering van voorstellen van de werkgroep Bestuurlijke vernieuwing
          3. Blz. 39 Een actief communicatiebeleid
            1. Blz. 40 Collegecommunicatie: benaderbaar en transparant
            2. Blz. 41 Concerncommunicatie: een goede basis voor alle gemeentelijke communicatie
            3. Blz. 42 Gebiedspromotie: wonen, werken en recreëren in Weststellingwerf
            4. Blz. 43 Interne communicatie: verbinden en delen
            5. Blz. 44 Participatie en sociale media: kracht van de samenleving benutten
            6. Blz. 45 Projectcommunicatie: vertellen en vieren
            7. Blz. 46 Raadscommunicatie: door en voor inwoners
          4. Blz. 47 Een actief dorpenbeleid
            1. Blz. 48 De dorpencoördinator is lokaal aanspreekpunt voor het Iepen Mienskipsfûns
            2. Blz. 49 De ervaringen en het netwerk van de dorpencoördinator worden ingezet ten behoeve van projecten in Noordwolde en Wolvega
            3. Blz. 50 De Vereniging Kleine Dorpen (VKD) speelt een belangrijke rol in het stroomlijnen van de contacten tussen gemeente en dorpen
            4. Blz. 51 Dorpennetwerk vormt basis voor beleid
            5. Blz. 52 Het combineren van nieuwe initiatieven met bestaande/geplande werkzaamheden blijft een belangrijk uitgangspunt in de samenwerking met de dorpen
            6. Blz. 53 Het Dorpenfonds als aanjager van initiatieven
            7. Blz. 54 Het project om te komen tot gemeentedekkend snel internet is een onderwerp in het overleg tussen het gemeentebestuur en de dorpen
            8. Blz. 55 Het reguliere dorpenbudget is een belangrijk hulpmiddel in de faciliterende rol van de dorpencoördinator
          5. Blz. 56 Modernisering dienstverlening
            1. Blz. 57 Wij doen mee aan een landelijke benchmark voor de dienstverlening
        6. Blz. 58 Indicatoren
        7. Blz. 59 Beleidsindicatoren
        8. Blz. 60 Hoeveel heeft het gekost?
        9. Blz. 61 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
      7. Blz. 62 Programma 1 | Veiligheid
        1. Blz. 63 Programma 1 Veiligheid
        2. Blz. 64 Taakvelden
        3. Blz. 65 Beleidsnota's
        4. Blz. 66 Gerealiseerd beleid
        5. Blz. 67 Doelstellingen
          1. Blz. 68 Werken aan de sociale kwaliteit van woon- en leefomgeving voor een veilige samenleving
            1. Blz. 69 Inzetten van professionele mediation bij zwaarder geëscaleerde burenruzies
            2. Blz. 70 Regierol pakken bij complexe en risicovolle (zorg)casuïstiek en zorgen voor een goed toegerust sociaal team
            3. Blz. 71 Samenwerking met het veiligheidshuis
            4. Blz. 72 Zelfredzaamheid en burgerparticipatie projecten gericht op burenruzies, verkeer en woninginbraak in de eigen woon- en leefomgeving voortzetten
          2. Blz. 73 Werken aan de objectieve veiligheid en het tegengaan van criminaliteit voor een veilige samenleving
            1. Blz. 74 Aansluiten bij (landelijke) campagnes tegen geweldsmisdrijven
            2. Blz. 75 Continueren buurt-/wijk whatsappgroepen
            3. Blz. 76 Toepassen maatregelen uit de Wet tijdelijk huisverbod
            4. Blz. 77 Uitvoeren Digitaal Opkopers Register (DOR)
            5. Blz. 78 Werken aan bewustwording van risico’s en eigen verantwoordelijkheid om onder andere woninginbraken te voorkomen
          3. Blz. 79 Werken aan de aanpak van criminele jeugd/individuele probleemjongeren voor een veilige samenleving
            1. Blz. 80 Aanpak overlastgevende, hinderlijke en criminele jeugd(groepen)
            2. Blz. 81 Monitoren jeugdgroepen
            3. Blz. 82 Toepassen leidraad jongerenoverlast
            4. Blz. 83 Uitvoering geven aan het calamiteiten protocol jeugd 2016
          4. Blz. 84 Werken aan verkeersveiligheid voor een veilige samenleving
            1. Blz. 85 Uitvoering geven aan het Manifest Verkeersveiligheid Fryslân dat betrekking heeft op het veld van integrale veiligheid
          5. Blz. 86 Werken aan brandveiligheid voor een veilige samenleving
            1. Blz. 87 Wij volgen de ontwikkelingen vanuit de Veiligheidsregio nauwlettend en brengen onze prioriteiten in
          6. Blz. 88 Rampenbestrijding en crisisbeheersing
            1. Blz. 89 De gemeente geeft invulling aan de regionale afspraken over de expertteams
            2. Blz. 90 Participeren en volgen van opleidingen, trainingen en oefeningen
        6. Blz. 91 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 92 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 93 Toelichting - Wat mag het kosten
      8. Blz. 94 Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
        1. Blz. 95 Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
        2. Blz. 96 Taakvelden
        3. Blz. 97 Beleidsnota's
        4. Blz. 98 Gerealiseerd beleid
        5. Blz. 99 Doelstellingen
          1. Blz. 100 Wij halen de met u afgesproken onderhoudsniveaus voor de openbare ruimte
            1. Blz. 101 De technische staat (inrichting) van het groen zal middels renovatie- en herinrichtingprojecten op de vastgestelde kwaliteit worden gebracht
            2. Blz. 102 Op basis van het vastgestelde beleidsplan Kwaliteitsambitie openbare ruimte worden eens in de vijf jaar de bruggen geïnspecteerd
            3. Blz. 103 Op basis van het vastgestelde beleidsplan Kwaliteitsambitie openbare ruimte wordt de technische kwaliteit van de wegen vastgesteld door middel van inspecties. Op basis van deze inspectie worden de onderhoudsprogramma’s vastgesteld.
          2. Blz. 104 De weggebruikers moeten op een veilige manier hun bestemming kunnen bereiken en aan het verkeer kunnen deelnemen
            1. Blz. 105 Het werkplan Permanente verkeerseducatie Weststellingwerf wordt jaarlijks opgesteld om uitvoering te geven aan het manifest Verkeersveiligheid Fryslân
          3. Blz. 106 Een verbetering van de doorstroming op de ontsluitingsstructuur van Wolvega
            1. Blz. 107 De stationsomgeving en de entree van Wolvega via de Lycklamaweg worden aangepakt
          4. Blz. 108 Het herstellen en versterken van groenstructuren ter behoud van de herkenbaarheid van de identiteit van het huidige kleinschalige landschap in Zuidoost Friesland
            1. Blz. 109 Door het uitvoeren van het project Dorpen, landschap en biodiversiteit wordt het oorspronkelijk project Dorpen in het groen uitgevoerd
        6. Blz. 110 Hoeveel heeft het gekost?
        7. Blz. 111 Toelichting - Wat mag het kosten
      9. Blz. 112 Programma 3 | Economie
        1. Blz. 113 Programma 3 | Economie
        2. Blz. 114 Taakvelden
        3. Blz. 115 Beleidsnota's
        4. Blz. 116 Gerealiseerd beleid
        5. Blz. 117 Doelstellingen
          1. Blz. 118 Versterken van de economische structuur
            1. Blz. 119 Nieuwe ontwikkelingen oppakken door middel van een ruimtelijk beleid dat mogelijkheden biedt om snel in te spelen op nieuwe kansen
            2. Blz. 120 Onderzoeken waar mogelijkheden liggen tot verbreding en/of economische structuurversterking van bestaande toeristische activiteiten
          2. Blz. 121 Contacten met het bedrijfsleven
            1. Blz. 122 Initiatief nemen tot projecten waarbij de onderlinge band met het bedrijfsleven wordt versterkt
            2. Blz. 123 Voor enkele specifieke bedrijven een gemeentelijk accounthouder aanwijzen
        6. Blz. 124 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 125 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 126 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
      10. Blz. 127 Programma 4 | Onderwijs
        1. Blz. 128 Programma 4 | Onderwijs
        2. Blz. 129 Taakvelden
        3. Blz. 130 Beleidsnota's
        4. Blz. 131 Gerealiseerd beleid
        5. Blz. 132 Doelstellingen
          1. Blz. 133 Goede schoolloopbaan voor iedereen: zoveel mogelijk leerlingen en cursisten hebben een doorlopende schoolloopbaan
            1. Blz. 134 Internationale schakelklas (voortgezet onderwijs)
            2. Blz. 135 Kwalitatief goed onderwijs
            3. Blz. 136 Leerlingenvervoer
            4. Blz. 137 Leerplicht
            5. Blz. 138 Onderwijsachterstandenbeleid
            6. Blz. 139 Passend onderwijs
            7. Blz. 140 Preventieve logopedie
            8. Blz. 141 Volwasseneneducatie
            9. Blz. 142 Voorschoolse voorzieningen
          2. Blz. 143 Kwalitatief goed en gevarieerd aanbod onderwijshuisvesting
            1. Blz. 144 Brede scholen, multifunctionele accommodaties en integrale kindcentra
            2. Blz. 145 Versterken van de educatieve infrastructuur waarbij sprake is van een evenwichtige spreiding over de gemeente
        6. Blz. 146 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 147 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 148 Toelichting - Wat mag het kosten
      11. Blz. 149 Programma 5 | Sport, Cultuur en Recreatie
        1. Blz. 150 Programma 5 | Sport, Cultuur en Recreatie
        2. Blz. 151 Taakvelden
        3. Blz. 152 Beleidsnota's
        4. Blz. 153 Gerealiseerd beleid
        5. Blz. 154 Doelstellingen
          1. Blz. 155 Het bevorderen van sport en bewegen
            1. Blz. 156 Buurtsportwerk
            2. Blz. 157 Op maatschappelijk niveau draagt sport en bewegen bij aan de leefbaarheid in een dorp of buurt
          2. Blz. 158 Het bieden van een aantrekkelijke infrastructuur van recreatieve voorzieningen
            1. Blz. 159 Bijdrage aan recreatieschap De Marrekrite voor het beheer en onderhoud van recreatieve voorzieningen
            2. Blz. 160 Herinrichting beplanting en paden en baggeren vijver in Roodbaardpark 'De Nieuwe Aanleg'
            3. Blz. 161 Het participeren in het UNESCO dossier 'Koloniën van Weldadigheid' op weg naar Werelderfgoed
            4. Blz. 162 Het upgraden van de kwaliteit van het fietspad langs De Linde
            5. Blz. 163 In samenwerking met het platform Recreatie en toerisme uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma Recreatie en toerisme
            6. Blz. 164 Verbeteren van de parkeervoorzieningen ter ontsluiting van natuurpark Rottige Meente
          3. Blz. 165 Het bieden, versterken en stimuleren van culturele activiteiten en voorzieningen
            1. Blz. 166 Het bevorderen, stimuleren, subsidiëren en faciliteren van culturele activiteiten in de gemeente
        6. Blz. 167 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 168 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 169 Toelichting - Wat mag het kosten
      12. Blz. 170 Programma 6 | Sociaal domein
        1. Blz. 171 Programma 6 | Sociaal domein
        2. Blz. 172 Taakvelden
        3. Blz. 173 Beleidsnota's
        4. Blz. 174 Gerealiseerd beleid
        5. Blz. 175 Doelstellingen
          1. Blz. 176 Wmo
            1. Blz. 177 Evaluatie inkoop Wmo
            2. Blz. 178 Voor het huidige jaar net als vorig jaar is het doel om administratieve lasten terug te brengen.
          2. Blz. 179 Sociale samenhang en leefbaarheid (fysieke en sociale voorzieningen) in de dorpen
            1. Blz. 180 Om de resultaten van de gebiedsteams te kunnen meten, worden nieuwe (kwaliteit)meetinstrumenten ontwikkeld
            2. Blz. 181 Sociale samenhang kleine dorpen
            3. Blz. 182 Sociale samenhang Wolvega
            4. Blz. 183 Ter vergroting van de sociale samenhang heeft de gemeente Weststellingwerf gebiedsteams ingericht
            5. Blz. 184 Via een blijvers lening willen we er voor zorgen dat onze inwoners langer thuis kunnen blijven wonen
            6. Blz. 185 Vrijwilligerswerk levert een belangrijke bijdrage aan de versterking van sociale netwerken
          3. Blz. 186 Participatie van inwoners, met een nadruk op zelfredzaamheid en economische participatie van kwetsbare groepen
            1. Blz. 187 Arbeidsparticipatie
            2. Blz. 188 Armoedebeleid en schuldhulpverlening
            3. Blz. 189 Beschut werken
            4. Blz. 190 Inkomensregelingen
            5. Blz. 191 Integratie van vluchtelingen
            6. Blz. 192 Proactieve aanpak voor participatie
            7. Blz. 193 Sociale werkvoorziening (SW)
          4. Blz. 194 Een sluitende aanpak jeugd- en kindzorg
            1. Blz. 195 Nieuw inkoop model jeugdhulp
            2. Blz. 196 Uitwerking samenwerkingsafspraken
            3. Blz. 197 Vlechtwerken in de scholen
          5. Blz. 198 Investeren in de verbetering van de leefbaarheid van Noordwolde
            1. Blz. 199 In het tweede deel van Bestemming Noordwolde (2017-2024) ligt de nadruk op projecten binnen het Sociaal domein
        6. Blz. 200 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 201 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 202 Toelichting - Wat mag het kosten
      13. Blz. 203 Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
        1. Blz. 204 Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
        2. Blz. 205 Taakvelden
        3. Blz. 206 Beleidsnota's
        4. Blz. 207 Gerealiseerd beleid
        5. Blz. 208 Doelstellingen
          1. Blz. 209 Duurzame ontwikkeling
            1. Blz. 210 Binnen de zich aandienende mogelijkheden uitvoering geven aan het klimaat- en duurzaamheidsbeleid
          2. Blz. 211 Goede milieukwaliteit van de woon- en leefomgeving
            1. Blz. 212 Adequaat toezicht en handhaving op de naleving milieuregelgeving op basis van wettelijke kwaliteitscriteria
            2. Blz. 213 Adequaat uitvoeren van het uitvoeringsprogramma Fysieke leefomgeving
            3. Blz. 214 Uitvoeren van integrale milieucontroles bij bedrijven
            4. Blz. 215 Uitvoering geven aan het besluit Bodemkwaliteit en het daaraan gerelateerde gemeentelijk Bodembeheersplan
            5. Blz. 216 Uitvoering geven aan het gemeentelijk Rioleringsplan
            6. Blz. 217 Verlenen van omgevingsvergunningen milieu voor het oprichten of veranderen van inrichtingen (bedrijven) volgens de Wet milieubeheer
            7. Blz. 218 Voortzetting van het beleid gericht op het terugdringen van vrijkomende afvalstoffen en een efficiënte inzameling en/of verwijdering van afval
          3. Blz. 219 Gezondheidsbescherming en -bevordering van inwoners
            1. Blz. 220 Aanpak gezondheidsverschillen (GIDS)
            2. Blz. 221 Afspraken Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD)/Jeugd Gezondheidszorg (JGZ) Fryslân
            3. Blz. 222 Integraal gezondheidsbeleid en omgeving
            4. Blz. 223 Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)
            5. Blz. 224 Nieuwe nota lokaal gezondheidsbeleid
            6. Blz. 225 NIX18/Drank-en Horecawet 2018-2021
            7. Blz. 226 Vitale Regio Noordwolde
        6. Blz. 227 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 228 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 229 Toelichting - Wat mag het kosten
      14. Blz. 230 Programma 8 | Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
        1. Blz. 231 Programma 8 | Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
        2. Blz. 232 Taakvelden
        3. Blz. 233 Beleidsnota's
        4. Blz. 234 Gerealiseerd beleid
        5. Blz. 235 Doelstellingen
          1. Blz. 236 Een ruimtelijk beleid dat mogelijkheden biedt om snel en efficiënt te kunnen inspelen op ontwikkelingen en initiatieven
            1. Blz. 237 Wij beoordelen alle nieuwe regelgeving op de mogelijkheden om snel en efficiënt te kunnen inspelen op vragen van inwoners
          2. Blz. 238 Voor de diverse doelgroepen voldoende woningen en/of bouwmogelijkheden beschikbaar binnen een acceptabele termijn
            1. Blz. 239 In overleg met de corporaties komen tot prestatie afspraken ten aanzien van renovatie, nieuwbouw en toewijzingsregels van woningen
        6. Blz. 240 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 241 Hoeveel heeft het gekost?
        8. Blz. 242 Toelichting - Wat mag het kosten
      15. Blz. 243 Overzicht | algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 244 Overzicht
        2. Blz. 245 Algemene dekkingsmiddelen
        3. Blz. 246 Toelichting
      16. Blz. 247 Overhead, Vennootschapsbelasting en Onvoorzien
        1. Blz. 248 Overzicht kosten overhead
          1. Blz. 249 Overhead kosten
        2. Blz. 250 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 251 Vennootschapsbelasting
        3. Blz. 252 Onvoorziene uitgaven
          1. Blz. 253 Onvoorziene uitgaven
      17. Blz. 254 Paragrafen
        1. Blz. 255 Paragraaf Lokale heffingen
          1. Blz. 256 Paragraaf Lokale heffingen
          2. Blz. 257 Inleiding
          3. Blz. 258 Tarievenbeleid 2018
          4. Blz. 259 Tabel opbrengst belangrijkste heffingen
          5. Blz. 260 Totaalopbrengst van de belangrijkste heffingen
          6. Blz. 261 Kwijtschelding in euro's
          7. Blz. 262 Begraafplaatsen
          8. Blz. 263 Gemeentelijke woonlasten
        2. Blz. 264 Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
          1. Blz. 265 Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
          2. Blz. 266 Inleiding
          3. Blz. 267 Beleid omtrent de weerstandscapaciteit en de risico’s
          4. Blz. 268 Inventarisatie weerstandscapaciteit
          5. Blz. 269 Inventarisatie van de risico’s en getroffen beheersmaatregelen
          6. Blz. 270 Weerstandsvermogen
          7. Blz. 271 Kengetallen
        3. Blz. 272 Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
          1. Blz. 273 Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
          2. Blz. 274 Beleidsnota's
          3. Blz. 275 Inleiding
          4. Blz. 276 Kwaliteitsambitie Openbare Ruimte
          5. Blz. 277 Wegen
          6. Blz. 278 Groen
          7. Blz. 279 Bruggen, waterwegen en kades
          8. Blz. 280 Openbare verlichting
          9. Blz. 281 Riolering
          10. Blz. 282 Tractiemiddelen
          11. Blz. 283 Gebouwen
          12. Blz. 284 Beschikbare middelen voor het onderhoud
        4. Blz. 285 Paragraaf Financiering
          1. Blz. 286 Paragraaf Financiering
          2. Blz. 287 Inleiding
          3. Blz. 288 De uitgangspunten
          4. Blz. 289 Risicobeheer
          5. Blz. 290 Kasgeldlimiet
          6. Blz. 291 Renterisicobeheer
          7. Blz. 292 Kredietrisico op verstrekte gelden en gegarandeerde leningen
          8. Blz. 293 Gemeentefinanciering
          9. Blz. 294 Leningenportefeuille
          10. Blz. 295 Financieringsbehoefte
          11. Blz. 296 Rentekosten en renteopbrengsten verbonden aan de financieringsfunctie
          12. Blz. 297 EMU saldo
          13. Blz. 298 Overige ontwikkelingen
        5. Blz. 299 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 300 Paragraaf Bedrijfsvoering
          2. Blz. 301 Organisatieontwikkeling
          3. Blz. 302 Uitvoering Human Resources Management (HRM)
          4. Blz. 303 Informatieveiligheid en privacy
          5. Blz. 304 Rechtmatigheid
        6. Blz. 305 Paragraaf OWO-samenwerking
          1. Blz. 306 Paragraaf OWO-samenwerking
          2. Blz. 307 Bestuursovereenkomst
          3. Blz. 308 OWO afdelingen
          4. Blz. 309 Afdeling Vergunningen, Handhaving en Toezicht (VTH)
          5. Blz. 310 Afdeling Beheer en Registratie (B&R)
          6. Blz. 311 Afdeling Bedrijfsvoering
        7. Blz. 312 Paragraaf Verbonden Partijen
          1. Blz. 313 Paragraaf Verbonden Partijen
          2. Blz. 314 Inleiding
          3. Blz. 315 Visie op verbonden partijen
          4. Blz. 316 Zeggenschap in de praktijk
          5. Blz. 317 Financieel belang
          6. Blz. 318 Beleidsontwikkelingen enkele samenwerkingsverbanden
          7. Blz. 319 Overzicht verbonden partijen
        8. Blz. 320 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 321 Paragraaf grondbeleid
          2. Blz. 322 Algemeen
          3. Blz. 323 Parameters
          4. Blz. 324 Marketing
          5. Blz. 325 Vennootschapsbelasting
          6. Blz. 326 Niet in exploitatie genomen gronden (NIEGG)
          7. Blz. 327 Bouwgrond in exploitatie (BIE)
          8. Blz. 328 Boekwaarde bouwgronden
        9. Blz. 329 Paragraaf 't “Hek” binnen het Sociaal domein
          1. Blz. 330 Paragraaf 't Hek binnen het Sociaal domein
          2. Blz. 331 Inleiding
          3. Blz. 332 Financiële ontwikkelingen
          4. Blz. 333 Transformatie is een langdurig proces
          5. Blz. 334 Meerdere (directe) doorverwijzers
          6. Blz. 335 Zorgaanbieders leveren niet tijdig en/of niet juist declaraties en facturen aan
          7. Blz. 336 Herstructurering Caparis NV en samenwerking GR SW Fryslân
          8. Blz. 337 Tabel 't Hek' binnen het Sociaal Domein
        10. Blz. 338 Paragraaf Streekagenda
          1. Blz. 339 Paragraaf Streekagenda
          2. Blz. 340 Algemeen
          3. Blz. 341 Financieel
      18. Blz. 342 Jaarrekening - Balans per 31 december 2018
        1. Blz. 343 Grondslagen voor waardering en resultaat bepaling
          1. Blz. 344 Grondslagen voor waardering en resultaat bepaling
          2. Blz. 345 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          3. Blz. 346 Vaste activa
          4. Blz. 347 Vlottende activa
          5. Blz. 348 Vaste passiva
          6. Blz. 349 Vlottende passiva
          7. Blz. 350 Overzicht van baten en lasten
        2. Blz. 351 Toelichting op de activa
          1. Blz. 352 Vaste activa
          2. Blz. 353 Immateriële vaste activa
          3. Blz. 354 Materiële vaste activa
          4. Blz. 355 Belangrijkste investeringen
          5. Blz. 356 Financiële vaste activa
          6. Blz. 357 Kapitaalverstrekkingen
          7. Blz. 358 Verstrekte leningen
          8. Blz. 359 Vlottende activa
          9. Blz. 360 Voorraden
          10. Blz. 361 Boekwaarden grondexploitaties
          11. Blz. 362 Grondexploitaties prognose
          12. Blz. 363 Uitzettingen < 1 jaar
          13. Blz. 364 Liquide middelen
          14. Blz. 365 Overlopende activa
        3. Blz. 366 Toelichting op de passiva
          1. Blz. 367 Vaste passiva
          2. Blz. 368 Eigen vermogen
          3. Blz. 369 Reserves
          4. Blz. 370 Voorzieningen
          5. Blz. 371 Vaste schuld
          6. Blz. 372 Vlottende passiva
          7. Blz. 373 Overlopende passiva
          8. Blz. 374 Vooruit ontvangen doeluitkeringen
          9. Blz. 375 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
        4. Blz. 376 Balans per 31 december 2018
        5. Blz. 377 Uitgebreide balans activa
        6. Blz. 378 Uitgebreide balans passiva
        7. Blz. 379 Toelichting op de balans per 31 december 2018
      19. Blz. 380 Jaarrekening - Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 381 Overzicht baten en lasten
          1. Blz. 382 Overzicht baten en lasten
        2. Blz. 383 Programma 0 Bestuur en Ondersteuning
          1. Blz. 384 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 385 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
        3. Blz. 386 Programma 1 Veiligheid
          1. Blz. 387 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 388 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
        4. Blz. 389 Programma 2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat
          1. Blz. 390 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 391 Toelichting hoeveel heeft het gekost
          3. Blz. 392 Investeringen
          4. Blz. 393 Toelichting op investeringen
        5. Blz. 394 Programma 3 Economie
          1. Blz. 395 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 396 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
          3. Blz. 397 Investeringen
          4. Blz. 398 Toelichting op investeringen
        6. Blz. 399 Programma 4 Onderwijs
          1. Blz. 400 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 401 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
        7. Blz. 402 Programma 5 Sport, Cultuur en Recreatie
          1. Blz. 403 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 404 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
          3. Blz. 405 Investeringen
          4. Blz. 406 Toelichting op investeringen
        8. Blz. 407 Programma 6 Sociaal domein
          1. Blz. 408 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 409 Lasten, gegroepeerd naar beleidsveld
          3. Blz. 410 Toelichting lasten hoeveel heeft het gekost?
          4. Blz. 411 Baten, gegroepeerd naar beleidsveld baten
          5. Blz. 412 Toelichting baten hoeveel heeft het gekost?
          6. Blz. 413 Investeringen
        9. Blz. 414 Programma 7 Volksgezondheid en Milieu
          1. Blz. 415 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 416 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
          3. Blz. 417 Investeringen
        10. Blz. 418 Programma 8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
          1. Blz. 419 Hoeveel heeft het gekost?
          2. Blz. 420 Toelichting hoeveel heeft het gekost?
          3. Blz. 421 Investeringen
        11. Blz. 422 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 423 Algemene dekkingsmiddelen
          2. Blz. 424 Toelichting
        12. Blz. 425 Overzicht kosten overhead
          1. Blz. 426 Overzicht kosten overhead
          2. Blz. 427 Investeringen
        13. Blz. 428 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 429 Vennootschapsbelasting
        14. Blz. 430 Onvoorziene uitgaven
          1. Blz. 431 Tabel onvoorziene uitgaven
        15. Blz. 432 Begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 433 Begrotingsrechtmatigheid
      20. Blz. 434 Jaarrekening - overig
        1. Blz. 435 Overzicht incidentele budgetten
          1. Blz. 436 Incidentele Baten
          2. Blz. 437 Incidentele Lasten
        2. Blz. 438 Incidentele middelen van 2018 naar 2019
          1. Blz. 439 Incidentele middelen 2018 beschikbaar te stellen in 2019
          2. Blz. 440 Toelichting incidentele middelen 2018 beschikbaar te stellen in 2019
        3. Blz. 441 Wet WNT
          1. Blz. 442 Wet WNT
          2. Blz. 443 Overzicht
        4. Blz. 444 Schatkistbankieren
          1. Blz. 445 Schatkistbankieren
        5. Blz. 446 Verantwoordingsinformatie specifieke uitkeringen (SISA)
          1. Blz. 447 Wat is SISA
        6. Blz. 448 SISA overzichten
          1. Blz. 449 SISA bijlage
        7. Blz. 450 Taakvelden overzicht
          1. Blz. 451 Taakvelden lasten
          2. Blz. 452 Taakvelden baten
        8. Blz. 453 Controle verklaring
          1. Blz. 454 Controle verklaring
      21. Blz. 455 Bijlagen
        1. Blz. 456 Bijlage I: Lijst met afkortingen
          1. Blz. 457 Bijlage I: Lijst met afkortingen
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap