-
Blz. 1
Jaarstukken 2018
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Voorwoord
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Leeswijzer
-
Blz. 6
Leeswijzer
-
Blz. 7
Jaarverslag
-
Blz. 8
Jaarrekening
-
Blz. 9
Controle verklaring
-
Blz. 10
Bijlagen
-
Blz. 11
Jaarrekening op hoofdlijnen
-
Blz. 12
Inleiding
-
Blz. 13
Resultaat jaarrekening
-
Blz. 14
Schuldpositie
-
Blz. 15
Weerstandsvermogen
-
Blz. 16
Woonlasten
-
Blz. 17
Bestemmingsvoorstel
-
Blz. 18
Overzicht Baten en Lasten
-
Blz. 19
Toelichting resultaat
-
Blz. 20
Gemeentefondsuitkering
-
Blz. 21
Investeringskredieten (exclusief grondexploitatie)
-
Blz. 22
Lokale heffingen
-
Blz. 23
Reserves
-
Blz. 24
Jaarrekening 2018 in één oogopslag
-
Blz. 25
Jaarrekening in één oogopslag (cijfers zijn exclusief de mutaties reserves). De baten zijn inclusief het voordelig saldo van € 52.000.
-
Blz. 26
Kerngegevens
-
Blz. 27
Kerngegevens
-
Blz. 28
Programma 0 | Bestuur en Ondersteuning
-
Blz. 29
Programma 0 | Bestuur en Ondersteuning
-
Blz. 30
Taakvelden
-
Blz. 31
Beleidsnota's
-
Blz. 32
Gerealiseerd beleid
-
Blz. 33
Doelstellingen
-
Blz. 34
De gemeenteraad wil inwoners meer betrekken bij de politiek
-
Blz. 35
Bezoek leerlingen van voortgezet onderwijs aan de gemeente
-
Blz. 36
Ontwikkelen van voorstellen om burger- en overheidsparticipatie te bevorderen
-
Blz. 37
De gemeenteraad wil zijn positie verstevigen
-
Blz. 38
Besluitvorming en uitvoering van voorstellen van de werkgroep Bestuurlijke vernieuwing
-
Blz. 39
Een actief communicatiebeleid
-
Blz. 40
Collegecommunicatie: benaderbaar en transparant
-
Blz. 41
Concerncommunicatie: een goede basis voor alle gemeentelijke communicatie
-
Blz. 42
Gebiedspromotie: wonen, werken en recreëren in Weststellingwerf
-
Blz. 43
Interne communicatie: verbinden en delen
-
Blz. 44
Participatie en sociale media: kracht van de samenleving benutten
-
Blz. 45
Projectcommunicatie: vertellen en vieren
-
Blz. 46
Raadscommunicatie: door en voor inwoners
-
Blz. 47
Een actief dorpenbeleid
-
Blz. 48
De dorpencoördinator is lokaal aanspreekpunt voor het Iepen Mienskipsfûns
-
Blz. 49
De ervaringen en het netwerk van de dorpencoördinator worden ingezet ten behoeve van projecten in Noordwolde en Wolvega
-
Blz. 50
De Vereniging Kleine Dorpen (VKD) speelt een belangrijke rol in het stroomlijnen van de contacten tussen gemeente en dorpen
-
Blz. 51
Dorpennetwerk vormt basis voor beleid
-
Blz. 52
Het combineren van nieuwe initiatieven met bestaande/geplande werkzaamheden blijft een belangrijk uitgangspunt in de samenwerking met de dorpen
-
Blz. 53
Het Dorpenfonds als aanjager van initiatieven
-
Blz. 54
Het project om te komen tot gemeentedekkend snel internet is een onderwerp in het overleg tussen het gemeentebestuur en de dorpen
-
Blz. 55
Het reguliere dorpenbudget is een belangrijk hulpmiddel in de faciliterende rol van de dorpencoördinator
-
Blz. 56
Modernisering dienstverlening
-
Blz. 57
Wij doen mee aan een landelijke benchmark voor de dienstverlening
-
Blz. 58
Indicatoren
-
Blz. 59
Beleidsindicatoren
-
Blz. 60
Hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 61
Toelichting hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 62
Programma 1 | Veiligheid
-
Blz. 63
Programma 1 Veiligheid
-
Blz. 64
Taakvelden
-
Blz. 65
Beleidsnota's
-
Blz. 66
Gerealiseerd beleid
-
Blz. 67
Doelstellingen
-
Blz. 68
Werken aan de sociale kwaliteit van woon- en leefomgeving voor een veilige samenleving
-
Blz. 69
Inzetten van professionele mediation bij zwaarder geëscaleerde burenruzies
-
Blz. 70
Regierol pakken bij complexe en risicovolle (zorg)casuïstiek en zorgen voor een goed toegerust sociaal team
-
Blz. 71
Samenwerking met het veiligheidshuis
-
Blz. 72
Zelfredzaamheid en burgerparticipatie projecten gericht op burenruzies, verkeer en woninginbraak in de eigen woon- en leefomgeving voortzetten
-
Blz. 73
Werken aan de objectieve veiligheid en het tegengaan van criminaliteit voor een veilige samenleving
-
Blz. 74
Aansluiten bij (landelijke) campagnes tegen geweldsmisdrijven
-
Blz. 75
Continueren buurt-/wijk whatsappgroepen
-
Blz. 76
Toepassen maatregelen uit de Wet tijdelijk huisverbod
-
Blz. 77
Uitvoeren Digitaal Opkopers Register (DOR)
-
Blz. 78
Werken aan bewustwording van risico’s en eigen verantwoordelijkheid om onder andere woninginbraken te voorkomen
-
Blz. 79
Werken aan de aanpak van criminele jeugd/individuele probleemjongeren voor een veilige samenleving
-
Blz. 80
Aanpak overlastgevende, hinderlijke en criminele jeugd(groepen)
-
Blz. 81
Monitoren jeugdgroepen
-
Blz. 82
Toepassen leidraad jongerenoverlast
-
Blz. 83
Uitvoering geven aan het calamiteiten protocol jeugd 2016
-
Blz. 84
Werken aan verkeersveiligheid voor een veilige samenleving
-
Blz. 85
Uitvoering geven aan het Manifest Verkeersveiligheid Fryslân dat betrekking heeft op het veld van integrale veiligheid
-
Blz. 86
Werken aan brandveiligheid voor een veilige samenleving
-
Blz. 87
Wij volgen de ontwikkelingen vanuit de Veiligheidsregio nauwlettend en brengen onze prioriteiten in
-
Blz. 88
Rampenbestrijding en crisisbeheersing
-
Blz. 89
De gemeente geeft invulling aan de regionale afspraken over de expertteams
-
Blz. 90
Participeren en volgen van opleidingen, trainingen en oefeningen
-
Blz. 91
Beleidsindicatoren
-
Blz. 92
Hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 93
Toelichting - Wat mag het kosten
-
Blz. 94
Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
-
Blz. 95
Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
-
Blz. 96
Taakvelden
-
Blz. 97
Beleidsnota's
-
Blz. 98
Gerealiseerd beleid
-
Blz. 99
Doelstellingen
-
Blz. 100
Wij halen de met u afgesproken onderhoudsniveaus voor de openbare ruimte
-
Blz. 101
De technische staat (inrichting) van het groen zal middels renovatie- en herinrichtingprojecten op de vastgestelde kwaliteit worden gebracht
-
Blz. 102
Op basis van het vastgestelde beleidsplan Kwaliteitsambitie openbare ruimte worden eens in de vijf jaar de bruggen geïnspecteerd
-
Blz. 103
Op basis van het vastgestelde beleidsplan Kwaliteitsambitie openbare ruimte wordt de technische kwaliteit van de wegen vastgesteld door middel van inspecties. Op basis van deze inspectie worden de onderhoudsprogramma’s vastgesteld.
-
Blz. 104
De weggebruikers moeten op een veilige manier hun bestemming kunnen bereiken en aan het verkeer kunnen deelnemen
-
Blz. 105
Het werkplan Permanente verkeerseducatie Weststellingwerf wordt jaarlijks opgesteld om uitvoering te geven aan het manifest Verkeersveiligheid Fryslân
-
Blz. 106
Een verbetering van de doorstroming op de ontsluitingsstructuur van Wolvega
-
Blz. 107
De stationsomgeving en de entree van Wolvega via de Lycklamaweg worden aangepakt
-
Blz. 108
Het herstellen en versterken van groenstructuren ter behoud van de herkenbaarheid van de identiteit van het huidige kleinschalige landschap in Zuidoost Friesland
-
Blz. 109
Door het uitvoeren van het project Dorpen, landschap en biodiversiteit wordt het oorspronkelijk project Dorpen in het groen uitgevoerd
-
Blz. 110
Hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 111
Toelichting - Wat mag het kosten
-
Blz. 112
Programma 3 | Economie
-
Blz. 113
Programma 3 | Economie
-
Blz. 114
Taakvelden
-
Blz. 115
Beleidsnota's
-
Blz. 116
Gerealiseerd beleid
-
Blz. 117
Doelstellingen
-
Blz. 118
Versterken van de economische structuur
-
Blz. 119
Nieuwe ontwikkelingen oppakken door middel van een ruimtelijk beleid dat mogelijkheden biedt om snel in te spelen op nieuwe kansen
-
Blz. 120
Onderzoeken waar mogelijkheden liggen tot verbreding en/of economische structuurversterking van bestaande toeristische activiteiten
-
Blz. 121
Contacten met het bedrijfsleven
-
Blz. 122
Initiatief nemen tot projecten waarbij de onderlinge band met het bedrijfsleven wordt versterkt
-
Blz. 123
Voor enkele specifieke bedrijven een gemeentelijk accounthouder aanwijzen
-
Blz. 124
Beleidsindicatoren
-
Blz. 125
Hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 126
Toelichting hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 127
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 128
Programma 4 | Onderwijs
-
Blz. 129
Taakvelden
-
Blz. 130
Beleidsnota's
-
Blz. 131
Gerealiseerd beleid
-
Blz. 132
Doelstellingen
-
Blz. 133
Goede schoolloopbaan voor iedereen: zoveel mogelijk leerlingen en cursisten hebben een doorlopende schoolloopbaan
-
Blz. 134
Internationale schakelklas (voortgezet onderwijs)
-
Blz. 135
Kwalitatief goed onderwijs
-
Blz. 136
Leerlingenvervoer
-
Blz. 137
Leerplicht
-
Blz. 138
Onderwijsachterstandenbeleid
-
Blz. 139
Passend onderwijs
-
Blz. 140
Preventieve logopedie
-
Blz. 141
Volwasseneneducatie
-
Blz. 142
Voorschoolse voorzieningen
-
Blz. 143
Kwalitatief goed en gevarieerd aanbod onderwijshuisvesting
-
Blz. 144
Brede scholen, multifunctionele accommodaties en integrale kindcentra
-
Blz. 145
Versterken van de educatieve infrastructuur waarbij sprake is van een evenwichtige spreiding over de gemeente
-
Blz. 146
Beleidsindicatoren
-
Blz. 147
Hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 148
Toelichting - Wat mag het kosten
-
Blz. 149
Programma 5 | Sport, Cultuur en Recreatie
-
Blz. 150
Programma 5 | Sport, Cultuur en Recreatie
-
Blz. 151
Taakvelden
-
Blz. 152
Beleidsnota's
-
Blz. 153
Gerealiseerd beleid
-
Blz. 154
Doelstellingen
-
Blz. 155
Het bevorderen van sport en bewegen
-
Blz. 156
Buurtsportwerk
-
Blz. 157
Op maatschappelijk niveau draagt sport en bewegen bij aan de leefbaarheid in een dorp of buurt
-
Blz. 158
Het bieden van een aantrekkelijke infrastructuur van recreatieve voorzieningen
-
Blz. 159
Bijdrage aan recreatieschap De Marrekrite voor het beheer en onderhoud van recreatieve voorzieningen
-
Blz. 160
Herinrichting beplanting en paden en baggeren vijver in Roodbaardpark 'De Nieuwe Aanleg'
-
Blz. 161
Het participeren in het UNESCO dossier 'Koloniën van Weldadigheid' op weg naar Werelderfgoed
-
Blz. 162
Het upgraden van de kwaliteit van het fietspad langs De Linde
-
Blz. 163
In samenwerking met het platform Recreatie en toerisme uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma Recreatie en toerisme
-
Blz. 164
Verbeteren van de parkeervoorzieningen ter ontsluiting van natuurpark Rottige Meente
-
Blz. 165
Het bieden, versterken en stimuleren van culturele activiteiten en voorzieningen
-
Blz. 166
Het bevorderen, stimuleren, subsidiëren en faciliteren van culturele activiteiten in de gemeente
-
Blz. 167
Beleidsindicatoren
-
Blz. 168
Hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 169
Toelichting - Wat mag het kosten
-
Blz. 170
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 171
Programma 6 | Sociaal domein
-
Blz. 172
Taakvelden
-
Blz. 173
Beleidsnota's
-
Blz. 174
Gerealiseerd beleid
-
Blz. 175
Doelstellingen
-
Blz. 176
Wmo
-
Blz. 177
Evaluatie inkoop Wmo
-
Blz. 178
Voor het huidige jaar net als vorig jaar is het doel om administratieve lasten terug te brengen.
-
Blz. 179
Sociale samenhang en leefbaarheid (fysieke en sociale voorzieningen) in de dorpen
-
Blz. 180
Om de resultaten van de gebiedsteams te kunnen meten, worden nieuwe (kwaliteit)meetinstrumenten ontwikkeld
-
Blz. 181
Sociale samenhang kleine dorpen
-
Blz. 182
Sociale samenhang Wolvega
-
Blz. 183
Ter vergroting van de sociale samenhang heeft de gemeente Weststellingwerf gebiedsteams ingericht
-
Blz. 184
Via een blijvers lening willen we er voor zorgen dat onze inwoners langer thuis kunnen blijven wonen
-
Blz. 185
Vrijwilligerswerk levert een belangrijke bijdrage aan de versterking van sociale netwerken
-
Blz. 186
Participatie van inwoners, met een nadruk op zelfredzaamheid en economische participatie van kwetsbare groepen
-
Blz. 187
Arbeidsparticipatie
-
Blz. 188
Armoedebeleid en schuldhulpverlening
-
Blz. 189
Beschut werken
-
Blz. 190
Inkomensregelingen
-
Blz. 191
Integratie van vluchtelingen
-
Blz. 192
Proactieve aanpak voor participatie
-
Blz. 193
Sociale werkvoorziening (SW)
-
Blz. 194
Een sluitende aanpak jeugd- en kindzorg
-
Blz. 195
Nieuw inkoop model jeugdhulp
-
Blz. 196
Uitwerking samenwerkingsafspraken
-
Blz. 197
Vlechtwerken in de scholen
-
Blz. 198
Investeren in de verbetering van de leefbaarheid van Noordwolde
-
Blz. 199
In het tweede deel van Bestemming Noordwolde (2017-2024) ligt de nadruk op projecten binnen het Sociaal domein
-
Blz. 200
Beleidsindicatoren
-
Blz. 201
Hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 202
Toelichting - Wat mag het kosten
-
Blz. 203
Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
-
Blz. 204
Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu
-
Blz. 205
Taakvelden
-
Blz. 206
Beleidsnota's
-
Blz. 207
Gerealiseerd beleid
-
Blz. 208
Doelstellingen
-
Blz. 209
Duurzame ontwikkeling
-
Blz. 210
Binnen de zich aandienende mogelijkheden uitvoering geven aan het klimaat- en duurzaamheidsbeleid
-
Blz. 211
Goede milieukwaliteit van de woon- en leefomgeving
-
Blz. 212
Adequaat toezicht en handhaving op de naleving milieuregelgeving op basis van wettelijke kwaliteitscriteria
-
Blz. 213
Adequaat uitvoeren van het uitvoeringsprogramma Fysieke leefomgeving
-
Blz. 214
Uitvoeren van integrale milieucontroles bij bedrijven
-
Blz. 215
Uitvoering geven aan het besluit Bodemkwaliteit en het daaraan gerelateerde gemeentelijk Bodembeheersplan
-
Blz. 216
Uitvoering geven aan het gemeentelijk Rioleringsplan
-
Blz. 217
Verlenen van omgevingsvergunningen milieu voor het oprichten of veranderen van inrichtingen (bedrijven) volgens de Wet milieubeheer
-
Blz. 218
Voortzetting van het beleid gericht op het terugdringen van vrijkomende afvalstoffen en een efficiënte inzameling en/of verwijdering van afval
-
Blz. 219
Gezondheidsbescherming en -bevordering van inwoners
-
Blz. 220
Aanpak gezondheidsverschillen (GIDS)
-
Blz. 221
Afspraken Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD)/Jeugd Gezondheidszorg (JGZ) Fryslân
-
Blz. 222
Integraal gezondheidsbeleid en omgeving
-
Blz. 223
Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)
-
Blz. 224
Nieuwe nota lokaal gezondheidsbeleid
-
Blz. 225
NIX18/Drank-en Horecawet 2018-2021
-
Blz. 226
Vitale Regio Noordwolde
-
Blz. 227
Beleidsindicatoren
-
Blz. 228
Hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 229
Toelichting - Wat mag het kosten
-
Blz. 230
Programma 8 | Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
-
Blz. 231
Programma 8 | Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
-
Blz. 232
Taakvelden
-
Blz. 233
Beleidsnota's
-
Blz. 234
Gerealiseerd beleid
-
Blz. 235
Doelstellingen
-
Blz. 236
Een ruimtelijk beleid dat mogelijkheden biedt om snel en efficiënt te kunnen inspelen op ontwikkelingen en initiatieven
-
Blz. 237
Wij beoordelen alle nieuwe regelgeving op de mogelijkheden om snel en efficiënt te kunnen inspelen op vragen van inwoners
-
Blz. 238
Voor de diverse doelgroepen voldoende woningen en/of bouwmogelijkheden beschikbaar binnen een acceptabele termijn
-
Blz. 239
In overleg met de corporaties komen tot prestatie afspraken ten aanzien van renovatie, nieuwbouw en toewijzingsregels van woningen
-
Blz. 240
Beleidsindicatoren
-
Blz. 241
Hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 242
Toelichting - Wat mag het kosten
-
Blz. 243
Overzicht | algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 244
Overzicht
-
Blz. 245
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 246
Toelichting
-
Blz. 247
Overhead, Vennootschapsbelasting en Onvoorzien
-
Blz. 248
Overzicht kosten overhead
-
Blz. 249
Overhead kosten
-
Blz. 250
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 251
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 252
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 253
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 254
Paragrafen
-
Blz. 255
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 256
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 257
Inleiding
-
Blz. 258
Tarievenbeleid 2018
-
Blz. 259
Tabel opbrengst belangrijkste heffingen
-
Blz. 260
Totaalopbrengst van de belangrijkste heffingen
-
Blz. 261
Kwijtschelding in euro's
-
Blz. 262
Begraafplaatsen
-
Blz. 263
Gemeentelijke woonlasten
-
Blz. 264
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 265
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 266
Inleiding
-
Blz. 267
Beleid omtrent de weerstandscapaciteit en de risico’s
-
Blz. 268
Inventarisatie weerstandscapaciteit
-
Blz. 269
Inventarisatie van de risico’s en getroffen beheersmaatregelen
-
Blz. 270
Weerstandsvermogen
-
Blz. 271
Kengetallen
-
Blz. 272
Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 273
Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 274
Beleidsnota's
-
Blz. 275
Inleiding
-
Blz. 276
Kwaliteitsambitie Openbare Ruimte
-
Blz. 277
Wegen
-
Blz. 278
Groen
-
Blz. 279
Bruggen, waterwegen en kades
-
Blz. 280
Openbare verlichting
-
Blz. 281
Riolering
-
Blz. 282
Tractiemiddelen
-
Blz. 283
Gebouwen
-
Blz. 284
Beschikbare middelen voor het onderhoud
-
Blz. 285
Paragraaf Financiering
-
Blz. 286
Paragraaf Financiering
-
Blz. 287
Inleiding
-
Blz. 288
De uitgangspunten
-
Blz. 289
Risicobeheer
-
Blz. 290
Kasgeldlimiet
-
Blz. 291
Renterisicobeheer
-
Blz. 292
Kredietrisico op verstrekte gelden en gegarandeerde leningen
-
Blz. 293
Gemeentefinanciering
-
Blz. 294
Leningenportefeuille
-
Blz. 295
Financieringsbehoefte
-
Blz. 296
Rentekosten en renteopbrengsten verbonden aan de financieringsfunctie
-
Blz. 297
EMU saldo
-
Blz. 298
Overige ontwikkelingen
-
Blz. 299
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 300
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 301
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 302
Uitvoering Human Resources Management (HRM)
-
Blz. 303
Informatieveiligheid en privacy
-
Blz. 304
Rechtmatigheid
-
Blz. 305
Paragraaf OWO-samenwerking
-
Blz. 306
Paragraaf OWO-samenwerking
-
Blz. 307
Bestuursovereenkomst
-
Blz. 308
OWO afdelingen
-
Blz. 309
Afdeling Vergunningen, Handhaving en Toezicht (VTH)
-
Blz. 310
Afdeling Beheer en Registratie (B&R)
-
Blz. 311
Afdeling Bedrijfsvoering
-
Blz. 312
Paragraaf Verbonden Partijen
-
Blz. 313
Paragraaf Verbonden Partijen
-
Blz. 314
Inleiding
-
Blz. 315
Visie op verbonden partijen
-
Blz. 316
Zeggenschap in de praktijk
-
Blz. 317
Financieel belang
-
Blz. 318
Beleidsontwikkelingen enkele samenwerkingsverbanden
-
Blz. 319
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 320
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 321
Paragraaf grondbeleid
-
Blz. 322
Algemeen
-
Blz. 323
Parameters
-
Blz. 324
Marketing
-
Blz. 325
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 326
Niet in exploitatie genomen gronden (NIEGG)
-
Blz. 327
Bouwgrond in exploitatie (BIE)
-
Blz. 328
Boekwaarde bouwgronden
-
Blz. 329
Paragraaf 't “Hek” binnen het Sociaal domein
-
Blz. 330
Paragraaf 't Hek binnen het Sociaal domein
-
Blz. 331
Inleiding
-
Blz. 332
Financiële ontwikkelingen
-
Blz. 333
Transformatie is een langdurig proces
-
Blz. 334
Meerdere (directe) doorverwijzers
-
Blz. 335
Zorgaanbieders leveren niet tijdig en/of niet juist declaraties en facturen aan
-
Blz. 336
Herstructurering Caparis NV en samenwerking GR SW Fryslân
-
Blz. 337
Tabel 't Hek' binnen het Sociaal Domein
-
Blz. 338
Paragraaf Streekagenda
-
Blz. 339
Paragraaf Streekagenda
-
Blz. 340
Algemeen
-
Blz. 341
Financieel
-
Blz. 342
Jaarrekening - Balans per 31 december 2018
-
Blz. 343
Grondslagen voor waardering en resultaat bepaling
-
Blz. 344
Grondslagen voor waardering en resultaat bepaling
-
Blz. 345
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 346
Vaste activa
-
Blz. 347
Vlottende activa
-
Blz. 348
Vaste passiva
-
Blz. 349
Vlottende passiva
-
Blz. 350
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 351
Toelichting op de activa
-
Blz. 352
Vaste activa
-
Blz. 353
Immateriële vaste activa
-
Blz. 354
Materiële vaste activa
-
Blz. 355
Belangrijkste investeringen
-
Blz. 356
Financiële vaste activa
-
Blz. 357
Kapitaalverstrekkingen
-
Blz. 358
Verstrekte leningen
-
Blz. 359
Vlottende activa
-
Blz. 360
Voorraden
-
Blz. 361
Boekwaarden grondexploitaties
-
Blz. 362
Grondexploitaties prognose
-
Blz. 363
Uitzettingen < 1 jaar
-
Blz. 364
Liquide middelen
-
Blz. 365
Overlopende activa
-
Blz. 366
Toelichting op de passiva
-
Blz. 367
Vaste passiva
-
Blz. 368
Eigen vermogen
-
Blz. 369
Reserves
-
Blz. 370
Voorzieningen
-
Blz. 371
Vaste schuld
-
Blz. 372
Vlottende passiva
-
Blz. 373
Overlopende passiva
-
Blz. 374
Vooruit ontvangen doeluitkeringen
-
Blz. 375
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 376
Balans per 31 december 2018
-
Blz. 377
Uitgebreide balans activa
-
Blz. 378
Uitgebreide balans passiva
-
Blz. 379
Toelichting op de balans per 31 december 2018
-
Blz. 380
Jaarrekening - Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 381
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 382
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 383
Programma 0 Bestuur en Ondersteuning
-
Blz. 384
Hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 385
Toelichting hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 386
Programma 1 Veiligheid
-
Blz. 387
Hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 388
Toelichting hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 389
Programma 2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat
-
Blz. 390
Hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 391
Toelichting hoeveel heeft het gekost
-
Blz. 392
Investeringen
-
Blz. 393
Toelichting op investeringen
-
Blz. 394
Programma 3 Economie
-
Blz. 395
Hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 396
Toelichting hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 397
Investeringen
-
Blz. 398
Toelichting op investeringen
-
Blz. 399
Programma 4 Onderwijs
-
Blz. 400
Hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 401
Toelichting hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 402
Programma 5 Sport, Cultuur en Recreatie
-
Blz. 403
Hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 404
Toelichting hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 405
Investeringen
-
Blz. 406
Toelichting op investeringen
-
Blz. 407
Programma 6 Sociaal domein
-
Blz. 408
Hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 409
Lasten, gegroepeerd naar beleidsveld
-
Blz. 410
Toelichting lasten hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 411
Baten, gegroepeerd naar beleidsveld baten
-
Blz. 412
Toelichting baten hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 413
Investeringen
-
Blz. 414
Programma 7 Volksgezondheid en Milieu
-
Blz. 415
Hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 416
Toelichting hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 417
Investeringen
-
Blz. 418
Programma 8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
-
Blz. 419
Hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 420
Toelichting hoeveel heeft het gekost?
-
Blz. 421
Investeringen
-
Blz. 422
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 423
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 424
Toelichting
-
Blz. 425
Overzicht kosten overhead
-
Blz. 426
Overzicht kosten overhead
-
Blz. 427
Investeringen
-
Blz. 428
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 429
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 430
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 431
Tabel onvoorziene uitgaven
-
Blz. 432
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 433
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 434
Jaarrekening - overig
-
Blz. 435
Overzicht incidentele budgetten
-
Blz. 436
Incidentele Baten
-
Blz. 437
Incidentele Lasten
-
Blz. 438
Incidentele middelen van 2018 naar 2019
-
Blz. 439
Incidentele middelen 2018 beschikbaar te stellen in 2019
-
Blz. 440
Toelichting incidentele middelen 2018 beschikbaar te stellen in 2019
-
Blz. 441
Wet WNT
-
Blz. 442
Wet WNT
-
Blz. 443
Overzicht
-
Blz. 444
Schatkistbankieren
-
Blz. 445
Schatkistbankieren
-
Blz. 446
Verantwoordingsinformatie specifieke uitkeringen (SISA)
-
Blz. 447
Wat is SISA
-
Blz. 448
SISA overzichten
-
Blz. 449
SISA bijlage
-
Blz. 450
Taakvelden overzicht
-
Blz. 451
Taakvelden lasten
-
Blz. 452
Taakvelden baten
-
Blz. 453
Controle verklaring
-
Blz. 454
Controle verklaring
-
Blz. 455
Bijlagen
-
Blz. 456
Bijlage I: Lijst met afkortingen
-
Blz. 457
Bijlage I: Lijst met afkortingen
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap